لوگو امرداد
در امرداد384 چاپ شده است

آیین دیدار نوروزی در تخت جمشید

امرداد 384آیین‌های نوروزی در ایران باستان آداب ویژه‌ای داشته است. یکی از آن‌ها که به روزگار هخامنشیان برمی‌گردد دیدار نوروزی در تخت جمشید است. هفته‌نامه‌ی امرداد در واپسین شماره‌ی خود در سال 1396 به آیین‌های نوروزی پرداخته است. «آیین دیدار نوروزی در تخت جمشید»، عنوان نوشتاری است به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ که به این آیین ویژه شده است. در بخشی از این نوشتار آمده:

برپایه‌ی گواهی گمانه‌زنی‌های نوین، دیگر می‌توان این حقیقت را پذیرفت که پارسه یا تخت جمشید به جای کاربردهای جنگی، سازه‌هایی آیینی و نمادین را در بر می‌گرفته که کاربردِ راستین‌شان تنها در دو هنگامه از سال بوده است : نوروز و مهرگان. این دو هنگام ویژه‌ترین باز‌ه‌هایی بودند که در آن‌ها شاهنشاه به گونه‌ی رسمی در تخت جمشید دیده شده و در آن بار عام (دیدار همگانی با شاه) انجام می‌شد. تخت جمشید بیش از هر چیز همانند یک پرستشگاه، رصدخانه یا کاخ بهاره است که در آن تنها جشن‌های نام‌برده و کوشش‌های دانشی و ستاره‌شناسی پیرامون برگزاری این دو آیین به پا می‏‌شده است. یکی از برترین و گفتاربرانگیزترین نقشینه‌های تخت جمشید نگاره‌های همه‏ی گروه‌ها و رده‌های نمایندگان همه‌ی سرزمین‌هایی است که هر یک به زیر درفش فرمانروایی هخامنشیان گردانده می‏شدند و در تخت جمشید یک به یک با آرامش و خشنودی شگفت‌انگیزی به آیین بارعام (دیدار همگانی با شاه) وارد می‏شدند و پس از آن هر یک از گروه‌های نماینده پیشکش و ارمغانی را که تنها نماد هنر و شهری‌گری (:تمدن) بومی کشور خود بود به تخت جمشید و نزد فرمانروا می‌سپردند.
«آیین دیدار نوروزی در تخت جمشید»، در رویه‌ی تاریخ امرداد 384 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 384 امرداد:

 https://goo.gl/TiYBWg

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28