لوگو امرداد
نامه‌ی سرگشاده‌ی فرنشین و خزانه‌دار گردش 40

چالش تمدید قرارداد زمین‌های قصر فیروزه

راست مهندس اله‌یار دانشمند، فرنشین و اسفندیار خسروی خزانه‌دار گردش 40 انجمن زرتشتیان تهراناله یار دانشمند – اسفندیار خسروی

چالش تمدید قرارداد اراضی قصرفیروزه تهران در چند گردش پیشین به ویژه عملکرد گردش 40 انجمن زرتشتیان تهران، موضوعی است که برای شماری از همکیشان در هاله‌ای از ابهام مانده است. از این رو اله‌یار دانشمند (فرنشین) و اسفندیار خسروی (خزانه‌دار) گردش 40 انجمن بر آن شدند تا برای از میان بردن ابهامات با ارایه یادداشتی پرسش همکیشان را پاسخ دهند.
متن کامل و عکس از یادداشت اله‌یار دانشمند و اسفندیار خسروی در ادامه آمده است:

 

به نام و یاری اهورا مزدا

همکیشان ارجمند

مدتی است که موضوع اجاره‌ی اراضی قصر فیروزه تهران به ویژه عملکرد هموندان گردش40 انجمن زرتشتیان تهران مورد پرسش قرارد می گیرد و اگرچه پاسخهای کوتاه به صورت شفاهی یا کتبی در کانالهای مجازی به عرض رسیده است ، اما به لحاظ گفتارهای پراکنده که که ناشی از کمبود دانش و اطلاعات در این زمینه است ، باعث ایجاد چالش در بین جامعه زرتشتی شده اند.

چنانکه مطلع هستید هموندان گردش 37 انجمن پس از سالها حضور نیروهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قسمتی از اراضی یاد شده (از سال 1363 ) بر آن شدند تا سرو سامانی به این مساله بدهند که سرانجام در گردش 38 انجمن به نتیجه رسید.

پس از جمع آوری اطلاعات کامل و جامع و با استفاده از اسناد و مدارک موجود در انجمن و ادارات ثبت اسناد و املاک و غیره و مشخص شدن حدود و متراژ زمینها و ساختمانها و هماهنگی اولیه با مسئولین سپاه ، موضوع در تاریخ 26/09/1387 مجمع عمومی فوق العاده انجمن با حضور تعداد کثیری از همکیشان مطرح و مجمع با بستن قرارداد اجاره و اخذ پذیره از سپاه موافقت و طبق مصوبه مذکور انجمن نسبت به کارشناسی اراضی از نظر متراژ و قیمت روز اقدام و در تاریخ 22/12/1379 نسبت به انعقاد قرارداد اجاره و اخذ پذیره از سال 1363 تا پایان سال 1379 اقدام نمود.

مطالب قالب توجه در مورد مندرجات اجاره نامه:

الف – در آینده ( پس از سال 1379 ) می بایستی هر سه سال یکبار اجاره نامه تمدید شود.

ب – تمدید اجاره نامه با توافق طرفین پس از کارشناسی اراضی تحت اجاره و با شرایط ذکر شده قابل اجرا است.

ج – بر اساس قانون وقف پرداخت مبلغ پذیره معادل 30 %  قیمت اعیانی ایجادی روی زمینهای وقفی برآورد و مورد توافق و پرداخت می گردد.

د – طبق قانون وقف در صورت پرداخت مبلغ پذیره و وصول آن توسط موجر ، مستأجر می تواند جهت دریافت اسناد مالکیت مستغلات اعیانی که انجام داده ( ساخته ) است اقدام نماید . در این باره چون اراضی قصر فیروزه دارای سند وقف خاص می باشد که با درایت روانشاد کیخسرو شاهرخ به ثبت رسیده است ، امکان اجرای این بند برای مستاجر وجود نداشته و ندارد و تا کنون سندی صادر نشده است .

مطالب این بند مورد توجه هموندان گردش 39 انجمن قرار گرفته است و حتی نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اخذ مصوبه مجمع مبنی بر درخواست اصلاح مفاد اجاره نامه یاد شده منجر شده است و تا تاریخ 1/9/83 که جلسه ویژه انجمن برای قصر فیروزه تشکیل گردیده ، چک قسمتی از اجاره مندرج در قرارداد اجاره وصول نشده بود.

با عنایت به عدم پذیرش مفاد مصوبه مجمع عمومی و خواسته هیات مدیره گردش 39 توسط مسئولین سپاه ، در تاریخ 1/9/83 هیات مدیره گردشی 39 با تمدید اجاره نامه و وصول چک معوق و اخذ اجاره از 1/1/80 تا پایان سال 83 موافقت و در نتیجه اصل اجاره نامه به قوت خود باقی و ساری ماند.

بنابراین در تاریخ 31/6/87 پس از کارشناسی املاک تحت اجاره ، ابتدا توسط یک تن کارشناس رسمی دادگستری (با انتخاب کانون کارشناسان رسمی دادگستری ) از طرف هر کدام به موجر و مستاجر و اعلام متراژ قسمتهای مختلف زمینها و نرخهای برآورد شده ، با اعتراض انجمن یک تن کارشناس ارشد ویژه کارشناسی اینگونه املاک نیز از کانون مذکور به عنوان کارشناس مرضی الطرفین انتخاب و معرفی و نظرات ایشان در مجموع مورد توافق انجمن و موجر قرارد گرفت و ارزش اجاره املاک از 1/1/80 تا 29/12/87 تعیین و پس از تمدید اجاره نامه موجود ، مبلغ اجاره به انجمن پرداخت گردید .

قابل ذکر است:

1- هیات مدیره گردش 39 علی رغم مصوبه مورخ 1/9/83 تنها مبلغ چک معوق قسمتی از اجاره را وصول و اجاره سالهای 1380 تا پایان سال 1383 را محاسبه و دریافت ننمود بود .

2- در سند توافقنامه تمدید قرارداد اجاره امضاء شده بین انجمن گردش 40 و سپاه تنها ذکر شده است که به موجب این توافق نامه مفاد قرارداد مورخ 22/12/79 مجری و تا پایان سال 1387 تمدید گردید.

ملاحضه می فرمایید که هیچ گونه تغییر ، اصلاح یا تعهد جدیدی به جز تمدید قرارداد و اخذ اجاره تا پایان سال79 که مورد قبول هموندان گردش 39 نیز بوده است صورت نگرفته است .

هموندان گردشهای41 و 42 و 43 انجمن تا این تاریخ در صدد اصلاح بند 12 اجاره نامه که موضوع حق تملک اعیانی برای مستاجر را درج نموده است ، برآمده اند روشی که هموندان گردشهای39و40هم پیگیری و نتیجه ای نگرفته اند.

نماینده گرامی مجلس جناب آقای دکتر اختیاری نیز در این ارتباط ، همیاری ، همراهی و زحمات زیادی را متحمل شده اند ولی تاکنون به دلایل ذکر شده ، تغییری در اجاره نامه حاصل نشده است.

با ارج نهادن به تلاشهای بسیار زیاد مسئولین یاد شده و نیز با استناد به عرایض اینجانبان که تماماً مستند و مدارک آنها در پرونده های انجمن موجود می باشد و با توجه به پیش نویس اولیه قرارداد اجاره که در سالهای 78 و 79 با دستخط شادروان سهرابی  و با تأیید شادروان رضایی که هر دو از وکلای خبره انجمن بوده اند پیشنهاد می نماییم هیات مدیره انجمن چنانکه در جلسات متعدد حضوری با هموندان گردشهای 41 و 42 و با حضور نماینده محترم مجلس عنوان نموده ایم طبق مفاد اجاره نامه در جهت کارشناسی املاک و محاسبه اجاره بهای املاک قصر فیروزه از 1/1/88 تا پایان سال 1396 ( به مدت 9 سال ) با سپاه پاسداران توافق و حقوق جامعه که همانا اخذ اجاره نامه و اجرای سایر مفاد اجاره نامه و توافق نامه با سپاه و تحکیم مالکیت انجمن بر اراضی مورد اجاره است اقدام فرمایند.
                                                                                                                             

 انجمن زرتشتیان  قصر فیروزهانجمن زرتشتیان  قصر فیروزهانجمن زرتشتیان  قصر فیروزه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. اخذ پذیره به معنای دادن مالکیت به سپاه برای ایجاد اعیانی، اشتباه بزرگ انجمن وقت و برخلاف وقف نامه بود. اشتباهی که تا به امروز بزرگان جامعه را در مقابل سپاه، خلع سلاح کرده است. اشتباه بزرگ بعدی وصول وجه نقد چک پذیره در زمان فترت انجمن بود. اشتباه سوم تمدید قرارداد بر خلاف نظر مجمع عمومی انجمن بود. مسلما با این اشتباهات برگرداندن زمین های قصر فیروزه و یا حتی گرفتن اجاره مناسب و منصفانه بسیار دشوار، و حتی غیر ممکن، خواهد بود.
    من دو سال عضو دوره 40 انجمن بودم. اگر حتی یکبار بحث تمدید قرارداد با سپاه در هیات مدیره شده بود، به یاد داشتم. البته باید مدارک و دفاتر هیات مدیره بررسی شوند. ولی تقریبا مطمئن هستم، اگر اشتباه میکنم سایر اعضای دوره 40 لطفا تصحیح کنند، که تمدید قرارداد بدون مصوبه انجمن دوره 40 بود.

  2. براستی که دکتر خسرویانی قبل از انتخابات درست فرمودند که کارهای نیمه تمام دارن مانند زمینهای قصرفیروزه ایشان نگفتند که این کارها را میخواهند به نفع کدام طرفین انجام دهند جامعه یا سپاه و دراین یک خصوص کارشان را به نحو احسن انجام داده اند امیدواریم جوابگوی کارهایشان باشند.نکته ای که هم در این نامه و هم در گردش کنونی وجود دارد اعداد وارقام دریافتی ها میباشد

  3. با عرض درود فقط خواهشا مبلغ دریافتی را اعلام کنند تا ما هم بدانیم

  4. درود به فروهر پاک ارباب کیخسرو شاهرخ که با نیک اندیشی و آینده نگری زمینهای قصر فیروزه را برای جامعه زرتشتیان ایران وقف کرد. درود به روان پاک مهندس رستم آبادیان که در مقابل سپاه هرگز باج نداد.
    از سایت امرداد تقاضا میشود که اسنادموجود قرارداد ترکمنچای زرتشتیان را منتشر کند تا درستی جزئیات ادعاهای مختلف مشخص شود.

  5. اطلاعات ارایه شده در این نامه صحیح نیست. قرارداد اولیه تمدید سه ماه نداشته است.
    زمان قرارداد تمدید اجاره هم تا سال 87 نبوده و تا همیشه تمدید شده است.
    این آقایان قرارداد اولیه و تمدید آن را نیز منتشر کنند

  6. عضو انجمن محترم. اگر اجاره تا همیشه تمدید شده است، زمین ها عملا از دست رفته است. لطفا مدارک را منتشر کنید تا ادعای نامه مشخص شود.

  7. از دکتر سپهری ممنونم که با شهامت و درست می نویسد حتی اگر به ضرر خودش باشد. بقیه همکیشان هم لطفا با نام واقعی نظر بدهند.

  8. چرا اعضای فعلی انجمن سکوت کرده اند؟ سکوت علامت رضاست.

  9. همکیشان اگر دقت کنند در گزارشهای انجمن که در سایت محترم امرداد اطلاع رسانی میشود واینهمه سوال وانتقاد از همکیشان در کامنتها منتشر میشود هیچ یک از اعضای انجمن پاسخی نمیدهند ولی به محض اینکه از دوره های پیش خبری منتشر میشود بلافاصله سرو کله عضو انجمن جهت پاسخگویی پیدا میشود.ایکاش پاسخگوی اعمال و رفتار خودتان هم بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28