لوگو امرداد

جشن جهانی نوروز در تمبر نوروزی

نوروز«جشن جهانی نوروز»  با نگاره‌ی سبزه، یکی از نمادهای خوان نوروزی در کشورهای وابسته به ایران فرهنگی در تمبر نوروزی گرامی داشته‌ شد.
پرونده چند ملیتی نوروز به‌عنوان بزرگترین پرونده ثبتی در جهان، با پیوند 12 کشوری که جزو ایران فرهنگی هستند، در یازدهمین نشست یونسکو سال گذشته به ثبت جهانی رسید. همین برنامه بسیار ارزشمند فرهنگی انگیزه‌ای شد تا شورای تمبر ایران، با چاپ تمبری به نام «جشن جهانی نوروز» پیشواز سال 97 برود.
علی اکبر نصرآبادی هموند شورای تمبر و فرنشین گنج‌خانه پست با پافشاری به این‌که بهترین داشته‌های فرهنگی هر تباری روی تمبر به چاپ می‌رسد گفت: «نوروز جهانی نیز یکی از ارزشمندترین داشته‌های فرهنگی در ایران فرهنگی و به ویژه ایران به‌شمار می‌آید که امسال به‌عنوان نوروز جهانی بر روی تمبر افزون بر ماندگاری در تاریخ، در قاب صندوق‌ 196 کشور هموند هم‌پیمانان جهانی پست نیز جای گرفت.»
نصرآبادی درباره چگونگی به چاپ رساندن تمبر «جشن جهانی نوروز» به خبرنگار امرداد گفت: «نوروز پیشینه بسیار درازی در این سرزمین دارد. نوروز با بهار طبیعت همراه است که ما آن را جشن می‌گیریم.
ایرانی‌ها نوروز را به خانه‌های خود آورده‌بودند و با نزدیک شدن بهار خانه‌ها بایستی از هر گونه آلودگی پاک می‌شد تا آماده جشن کهن نوروز شوند.
در درازای تاریخ شکوفه‌های بهاری روی لب‌های خانواده‌ها و میهمانان هنگام دیدوبازدید نوروزی دیده می‌شود اگرچه این روزها به انگیزه سختی‌های اقتصادی و فرهنگی لبخندها کم‌رنگ شده‌است.»
وی در ادامه افزود: «تمبر نوروزی یکی از تمبرهایی است که هر سال چاپ می‌شود و به دید من در سال‌های گذشته با چاپ نگاره سیاه چرده عمونوروز تا اندازه‌ای تکراری شده‌بود.
 عمونوروزی که جایگاه اصلی خود را گم کرده و به‌ اشتباه با رامشگری سرچهارراه‌ها تکدی‌گری می‌کند و کمتر پیام‌آور شادی است.
 در حالی‌که پاپا نوئل در دل‌ها رخنه کرده، زیبا و پاک با کالسکه آمده و به همه هدیه می‌دهد ولی عمونوروز ما هدیه می‌گیرد و همین باور روی تمبر نیز چاپ می‌شد. بی‌گمان با گذشت چند نسل به عمونوروز نگاهی دیگر خواهد شد چنان‌چه تا اندازه بالایی باورهای استوره‌ای و فرهنگی آن از یادها رفته‌است.»
فرنشین گنج‌خانه پست پس از هموندی در شورای تمبر کوشش کرده با نگاهی دیگر تمبرهای نوروزی به چاپ رسد: « از سال 93 که به این‌جا آمدم نوروز را به گونه‌ای دیگر نگاه کردم. تابلویی بسیار گران‌مایه در کاخ گلستان با هنرنمایی حسین شیخ از شاگردان کمال‌الملک، خوان نوروزی را به نیکی نشان می‌دهد؛ من آن را بسیار شایسته تمبر نوروزی دانستم که به چاپ هم رسید.
سال دیگر تمبری با درون‌مایه ایران فرهنگی، کشورهایی که نوروز جهانی را جشن می‌گیرند و امسال هم همین موضوع با نگاهی دیگر تصویب و چاپ شد.»
هموند شورای تمبر افسوس می‌خورد که کاشت سبزه انگیزه‌ای برای دورریز کردن بخش از ثروت کشور می‌شود و بایستی برخورد دیگرگونه‌ای داشت و به دید وی بردن نگاره آن بر روی تمبر یکی از راه‌های ثبت این آیین در نوروز است : « با نشاندن سبزه درنگاره ره‌نامه (:نقشه) کشورهای پیرامون دریای پارس و نزدیک «اُپِک»، با روبانی یک‌پارچگی فرهنگی آن‌ها را  روی تمبر نوروز 97 نشان دادیم.»
نشان تمبر نوروزی 97 در کنار خوان نوروزی در تالار اصلی گنج‌خانه پست برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده‌است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29