لوگو امرداد
مهمان‌خانه‌ی ایران زیبا، خان رنگارنگ آموزه‌هاست

نوروز به کجا سفر کنیم؟

naghsheیک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده، بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری با توان دگرگونی به قطب‌های ملی و بین‌المللی گردشگری، ۵ هزار جاذبه طبیعی و ۳ هزار آیین ملی و مذهبی یک‌جا را در کمتر کشوری خواهید یافت.

گوناگونی آب و هوای میهن عزیزمان فرصتی بی‌نظیر برای سفرهای فصلی فراهم آورده است که با اندک درنگ و پژوهشی در بخش‌بندی‌های  اقلیمی ایران، می‌توان سفری برنامه‌ریزی شده و دلنشین را تدارک دید. خوب است بدانیم که:

برای دیدن کویر، ماه نخست فروردین و ماه نخست پاییز بهترین زمان است

برای دیدن دشت‌های پرگل، ماه‌های دوم و سوم بهار مناسب‌تر است
برای دیدن اماکن تاریخی هر زمانی جز روزهای تعطیل!

برای دیدن کوهستان در ایران، ماه اول تابستان بهترین زمان است
برای دیدن دریای جنوب، ماه آخر پاییز بهترین زمان است
برای دیدن جنگل، ماه آخر تابستان تا ماه آخر پاییز مناسب است

گام نخست:

سفرهای برنامه‌ریزی شده گروهی و یا گشت با تور بهترین روش مسافرت‌های نوروزی است، زیرا زمان کم و همه‌جا شلوغ است، هم‌چنین دسترسی به جای مناسب برای اتراق بسیار سخت یا گران است.

گرفتن آگاهی از ستاد سفرهای نوروزی كه در ورودی بیش‌تر شهرهای كشور دایر است، بهترین شیوه برای سفر و دیدار از شهرهایی است كه تاكنون ندیده‌ایم یا آگاهی چندانی از آن‌ها نداریم.

 

بخش‌بندی اقلیمی ایران چگونه است؟

منطقه یک البرز: کانون کار‌آمد‌ترین راه‌های کشور است و سفر به این مناطق در ابتدای بهار و پاییز مناسب.

منطقه دو سبلان: شامل استان ساحلی گیلان، استان کوهستانی آذربایجان و دشت استان زنجان که این منطقه برحسب پستی و بلندی از معتدل تا گرم در تابستان و دمای متغیر در زمستان هم‌چنین اواخر بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین مقصد برای سفر است.

منطقه سه زاگرس غربی: از نظر راه بسیار مهم و دسترسی‌های خوبی دارد. استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد. به‌ویژه درفصل سرد سال محدودیت دارد.

منطقه چهار پایتخت باستانی ایران: آب و هوای آن در جلگه خوزستان گرم و مرطوب در چهارمحال و بختیاری سرد و مرطوب است. محورهای ارتباطی آن از نظر گردشگری بسیار مهم هستند و دسترسی به بسیاری نقاط را فراهم می‌نماید که البته در برخی نقاط ناهمواری دارد و به بهسازی نیازمند است.

منطقه پنج قلب ایران (پرشیا): این منطقه دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک در اصفهان، نایین، انارک و اردستان بوده و  آب و هوای سرد و نیمه مرطوب در فریدون‌شهر و سمیرم، آب و هوای سرد و مرطوب در شمال و شمال شرق استان فارس و کهکیلویه و بویراحمد و آب و هوای گرم و مرطوب در بوشهر و جنوب و جنوب شرقی استان فارس است. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفرهای گردشگری به این منطقه است. شیراز، اصفهان، بوشهر و یاسوج مهم‌ترین کانون‌های شهری در این منطقه هستند و شیراز و اصفهان قطب‌های اصلی گردشگری در مقیاس ملی تا جهانی هستند.

ویژگی گونه‌های سفر:

1- طبیعت‌گردی به دلیل ارزان‌تر و سالم‌تر بودن: لرستان، خوزستان به‌ویژه شهرهای آبادان، دزفول، شوشتر و اندیمشك و تمام خطه جنوبی كشور دیدنی‌های بسیاری دارد كه شوربختانه مورد توجه گردشگران زیادی قرار نگرفته است هم‌چنین جزایر جنوب كشور قابلیت فراوانی برای سفرهای نوروزی دارد، از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه هم تاریخ دارد هم طبیعت و فرهنگ كهن را.

كهگیلویه و بویراحمد، كردستان، چهارمحال و بختیاری و گلپایگان، طبیعت بسیار بكر و زیبایی دارند و مسیر كلیشه‌ای سفر هم ندارند.

نکته: آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی در روزهای نورز و اول فروردین ماه سردتر و خلوت‌تر از نقاط دیگر کشور هستند اما گزینه‌های خیلی خوبی برای سفرهای نوروزی به شمار می‌آیند. اگر كسی می‌خواهد به شلوغی آزاردهنده برنخورد می‌تواند به این مناطق برود.

2- سفرهای یكی دو روزه به كویر: با توجه به آب و هوای مناسب بهار می‌تواند خاطره‌انگیز و مناسب باشد. مثلا پارك ملی كویر و كویر مرنجاب در نزدیكی‌های تهران با دسترسی آسان برای مسافران استان تهران.

3- اگر به دلایلی باید به نقاط شلوغ سفر کنید: خود را به دامان طبیعت آن منطقه برسانید. برای نمونه در جزیره قشم به جز شهر و بازارها كه همیشه شلوغند، سایت‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد كه بسیار ارزشمند و دیدنی  اما همواره از نگاه‌ها دورند. 

 

پیشنهادهای نورزی:

اگرچه زیبایی‌های ایران در یک فهرست کوچک نمی‌گنجد برای شناخت بیشتر چند نمونه که شاید کمتر به آن سفر کرده‌اید یا گوشه‌ای از آن را هنوز ندیده‌اید، برایتان برگزیدیم انتخاب با شماست… با آرزوی نوروزی نیک انجام و فرجامی خوش

1- دیلم و گناوه: از شهرستان‌های استان بوشهر در جنوب ایران است. فصل بهار با فرشی از علفزار و گل‌های رنگارنگ از دامنه ‌کوه‌های زاگرس در شرق تا کرانه خلیج نیلگون فارس در غرب آراسته شده جلگه حاصل‌خیز خوزستان همه ساله برخلاف دیگر مناطق کشور از فصل زمستان پذیرای بهار است. ساحل ماسه‌ای خلیج فارس پر از صدف‌های دریایی است و نوای مرغان دریایی جاذبه دیگری از طبیعت زیبای این گستره است.

پهلوگیری شناورهای تجاری و ماهی‌گیری در لنگرگاه‌ها و هیاهوی ملوانانی که آبزیان شكار شده را از انبار شناورها تخلیه می‌کنند و بارهای تجاری را در گمرک پیاده می‌كنند دیدنی است. بازارهای تجاری بندر دیلم پر از کالاهای خارجی با قیمت‌های ارزان و مناسب است جاذبه دیگری برای گردشگرانی است.

2- همدان: پایتخت فرهنگی ایران: غار علیصدر، موزه تپه هگمتانه، تپه هگمتانه، گنبد علویان، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی سینا، آبشار گنج‌نامه، کتیبه‌های گنج‌نامه، شیر سنگی

3- درود:  شرق استان لرستان با طبیعتی بکر و دست نخورده، مردمانی خونگرم‌ که به زبان لری سخن می‌گویند. کوه، جنگل، رودخانه، سراب، دره و حیات‌وحش دست‌نخورده دارد. دره اسپر، دره نی‌گاه، کوه پریز، کوه قارون، زیارتگاه شاه پیروالی، بابا هور، آبشار بیشه، دریاچه گَهَر، از زیبایی‌های طبیعی این شهر هستند.

4- کرمان: دیدنی‌های کرمان پایان‌ناپذیر است، گوناگونی خوراک‌های سنتی و با مزه‌های گوناگون.

گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی‌خان، باغ شازده، مسجد جامع مظفری، مسجد جامع ملک، آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی، بازار کرمان، آتشکده زرتشتیان، حصار شهر قدیم کرمان، بقایای دایناسورها، یخدان مؤیدی، ارگ راین، ارگ بم، قلعه دختر و قلعه اردشیر و بسیاری از جاهای دیگر از دیگر جاذبه‌های تاریخی کرمان هستند و کویر لوت، کوه هزار، باغ نظر، باغ بیرم‌آباد و بسیاری از باغ‌های دیگر

5- اهر: شهر جنگل‌های ارسباران، بهشت گمشده آذربایجان شرقی، بازمانده‌های زیادی از روزگار پیش از اسلام و ساسانی دارد.

آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری، خانه تاریخی قاسم‌خان اهری، خانه بشیر آمر و جنگل‌های ارسباران از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی است.

6- فومن : جلگه‌ای میان کشت‌زارها و باغ‌ها. به شوند مجسمه‌های زیادی که در شهر هست، شهر مجسمه‌ها خوانده می‌شود. آب وهوای مناسب، جنگل‌ها و کوه‌های پوشیده از درختان و چشمه‌های بسیار و جاهای تاریخی فرهنگی (ماسوله و قلعه رودخان) ماسوله عروس شمال، بهشت خدا روی زمین، مردمانی پاک و پاک‌نژاد.

7- نیشابور: شهر زیبای تاریخی با طبیعتی زیبا و بی‌مانند. شهرستان نیشابور در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های البرز و بینالود و مناطق کوهستانی قرار دارند، شهرها و روستاهای دیزباد، خرو، بار، دررود و بوژان و غار و کوه ابراهیم ادهم از دیگر مراکز گردشگری طبیعی نیشابور است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29