لوگو امرداد
جنون هشیاری از خواب بر نخاست

داریوش شایگان به خاطره‌های ازلی پیوست

dariush%20shayganداریوش شایگان، فیلسوف، اندیشمند و هندشناس معاصر ایرانی بامداد امروز دوم فروردین‌‍‌ماه 1397 خورشیدی، در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

داریوش شایگان 13 بهمن‌ماه ۱۳۱۳ در تهران زاده شد. پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود. در تهران به مدرسه‌ی کاتولیک «سن‌لویی» که درس‌هایش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و پس از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با گرفتن دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ خورشیدی به ایران بازگشت و به پژوهش‌های خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد. شایگان از جمله فیلسوفانی بود که نثر فرانسه وی در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.

از زندگی پربار وی کتاب‌ها و برگردان‌هایی (:ترجمه) چون« آسیا دربرابر غرب»، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «تصوف و هندوییسم»، «افسون زندگی جدید»، هویت چهل تکه و تفکر سیار»، «بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی»، «سرزمین سراب‌ها»، «بینش اساطیری»، «پنج اقلیم حضور»، «آمیزش افق‌ها»، «در جستجوی فضاهای گمشده»، «نگاه شکسته»، «جنون هشیاری» و «فانوس جادویی زمان» برجای مانده است.

جایزه‌ی انجمن نویسندگان فرانسه برای کتاب سرزمین سراب‌ها،  جایزه‌ی مدال بزرگ فرانکو فونی در سال 2011 و 2012 میلادی، مدال عالی زبان و ادبیات فرانسه، نشان عالی دولت فرانسه، جایزه‌ی گفتگوی فرهنگ و تمدن دانشگاه آرهوس دانمارک، جایزه‌ی مجمع نویسندگان فرانسوی‌زبان و نشان شوالیه‌ی فرانسه از نشان‌هایی است که داریوش شایگان برای عمری قلم زدن و پژوهش در زمینه‌ی فلسفه و ادبیات دریافت کرد.

داریوش شایگان، ساعت 16 پنجشنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶خورشیدی دچار سکته مغزی شدید شد. وی بامداد پنجشنبه دوم فروردین‌ماه  ۱۳۹۷ خورشیدی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28