لوگو امرداد
با هم ایران را بشناسیم (2)

دیوها شب‌هنگام به ایوان نیاق باز‌می‌گردند

هفته‌نامه‌ی امرداد با آرمان شناساندن گیرایی‌ها (:جاذبه‌ها) و دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و گسترش گردشگری درون‌کشوری در نگر (:نظر) دارد تا برترین خواستگاه‌های گردشگری ایران را بر پایه‌ی سنجه‌هایی (:معیار) که در دنباله خواهد آمد به خوانندگان خود بشناساند . در پایان سال با رای خوانندگان و گروهی از کارشناسان گردشگری برترین گیرایی‌ها معرفی می‌شوند.

ایران سرزمینی است با طبیعتی شگرف و تاریخی دیرینه. این فلات کهن زیبایی‌هایی طبیعی و تاریخی بی‌مانند و بی‌شماری را در دل خود جای داده است که هر کدام به‌ تنهایی بستری برای گسترش صنعت گردشگری هستند. این صنعت هم‌اکنون از صنعت‌های پیشرو در جهان است و همه‌ی کشورها بر سر جذب این سرمایه‌ی بزرگ هماوردی (:رقابت) تنگاتنگ دارند. به این صنعت ولی در ایران بی‌مهری شده است و همدلی وهم‌اندیشی ملی در این راستا نیازی بایسته (:ضروری) است.
خوانندگان امرداد می‌توانند گزارشی کوتاه همراه با عکس از جاذبه‌های شهر یا استان خود را برای معرفی به هفته‌ی نامه‌ی امرداد بفرستند.
بایسته است در معرفی گیرایی‌های گردشگری (تاریخی، طبیعی، تفریحی، زیارتی) از سوی خوانندگان سنجه‌های زیر آورده شود:

  1. آسانی رفت‌وآمد (مواردی چون سختی راه، وسایل رفت‌و‌آمد، فاصله‌ی گیرایی گردشگری تا نزدیک‌ترین شهر با جمعیت بیش از 100 هزار تن نیاز است.)
  2. دیرینگی؛
  3. شمار بازدیدکننده‌ها؛
  4. ثبت‌ ملی اگر انجام شده است؛
  5. ثبت‌جهانی اگر انجام شده است؛
  6. شگفتی؛
  7. دست‌نخورده بودن (بکر بودن)؛
  8. سوغاتی‌ها (آیا صنایع‌دستی، خوردنی‌ها و نمادهای ویژه در دسترس است؟)؛
  9. ضریب امنیت؛
  10. امکانات رفاهی، بهداشتی؛
  11. خوراک‌های بومی ویژه.

هر یک از گزینه‌های بالا دارای امتیازی است که در بالا بردن جایگاه مکان گردشگری موثر است.

عکس‌ها و گزارش خود را می‌توانید به شماره‌ی: 09198040593 تلگرام یا به نشانی: [email protected] بفرستید. گزارش‌ها و عکس‌های شما در هفته‌نامه و تارنمای امرداد منتشر خواهد شد. در پایان سال با دیدگاه‌سنجی از خوانندگان و رای کارشناسان استان‌های برتر گردشگری ایران شناسانده خواهند شد.

ایوان نیاق قزوین

ایوان نیاق قزوین

ایوان نیاق قزوین

ایوان نیاق قزوین

ایوان نیاق قزوین

ایوان نیاق قزوین

0114

ایوان نیاق مرز میان افسانه و واقعیت

نیاق از روستاهای قزوین و یکی از مراکز مهم کشت انگور در این استان است.  ایوان نیاق که در بخش باختری (غرب) روستا جای دارد از جاذبه‌های گرشگری کمتر شناخته‌شده‌ی این استان به‌شمار می‌رود.

برای شناخت بیشتر این جاذبه‌ی طبیعی با ما همراه شوید.

 بر بلندای یک کوه سنگی یکپارچه، دیواره‌ی صخره‌ای کمابیش بلندی رو به سوی خاور وجود دارد و نیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ به بلندای نزدیک به 10 متر را پدید آورده است. در زیر تاق سطح سنگی گسترده‌ای جای دارد که برفراز روستای نیاق و چشم اندازهای پیرامون آن است. درون صخره و در دوسوی آن دو چاله‌ی بزرگ بر اثر عوامل طبیعی پدید آمده است و درون این چاله‌ها حوضچه‌های مستطیل شکل با اندازه‌ی 4 در 2  از سوی ساکنان احتمالی گذشته آن ساخته شده است. ژرفای این حوضچه‌ها به شوند (:دلیل) ریزش سنگ وشن در آن روشن نیست ، ولی به هنگام بارندگی از آب باران لبریز می‌شوند. حوض سنگی کنار ایوان نیاق دارای هفت پلکان  سنگی است . در سطح کوه نیز چاله‌های کوچک و بزرگی دیده می‌شود که گویا برای انباشت غله و حبوبات از آن‌ها بهره برده می‌شده است. همچنین چندین گودال دیگر با ژرفای یک تا دو متر دیده می‌شود که گمان می‌رود کاربری انباشت گندم و حبوبات داشته است. از بالای کوه چشم‌انداز پایین دست که دربردارنده‌ی از باغ‌های گردو و جالیزی سرسبز است، دیدنی است.

از این پدیده‌ی طبیعی با نام‌های«ایوان سنگی»، «دیو ایوان» و «طاق محمد حنفیه»نام برده می‌شود. نام ایوان سنگی به شوند همانندی ظاهری با ایوان به آن داده شده است. به گفته‌ای نام طاق محمد حنفیه نیز به شوند ساخت کاخ محمد حنفیه (به باورمردم بومی) در گذشته در بالای آن قرار داشته به آن داده شده است. با نگاهی از روبه‌رو به کوه چاله‌های بسیاری در سراسر کوه دیده می‌شود که گویی صورتک‌هایی مانند اجنه و ارواح هستند و به همین شوند به آن«ایوان دیو» هم گفته می‌شود.

دیوها به نیاق بازمی‌گردند

درباره‌ی ایوان سنگی نیاق و شوند وجودی آثار موجود در آن داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری گفته شده است که بیشتر کارکرد مذهبی دارد و پیشینه‌ی تاریخی کهن این جاذبه‌ی طبیعی را در استان قزوین نشان می‌دهد. حتا برخی از ساکنین بومی پیشینه‌ی سازه‌های دست‌ساز آن را به روزگار هخامنشی نسبت می‌دهند. شماری دیگر بر این باورند که روزگاری برفراز این کوه ، «محمد حنفیه» قصری ساخته بوده که امروز جز تکه‌های سفال چیزی از آن برجای نمانده است. از یافته‌ها چنین برمی‌آید که بربالای ایوان سنگی نیاق، در گذشته دژی وجود داشته که اکنون آثار درخور نگرشی از آن برجای نمانده است. تنها سنگ‌های لاشه‌ای که در بنای آن به کار رفته و تکه‌های سفال را می‌توان تشخیص داد، ولی انبارهای انباشت غلات و حبوبات آن یادآور روزگار پرشکوهی است که دژ پشت سر گذاشته است.

از دیگر افسانه‌ها، داستان‌هایی است که مردم بومی درباره‌ی بازگشت اجنه و دیوها به هنگام شب به درون چاله‌ها بازگو می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی

روستای نیاق در 17 کیلومتری قزوین و ایوان‌ سنگی در بخش باختری این روستا و در منطقه‌ای کوهستانی جای گرفته است.

niagh

معرفی «ایوان نیاق» با اندکی دگرگونی و ویرایش برگرفته از تارنمای «بیتوته» است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. خواندنی و جالب بود وتاحالابااین جادبه گردشگری اشنا نشده بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29