لوگو امرداد

گیان؛ رمز باستان‌شناسی باختر ایران

بازشناسی تپه گیان نهاوندیکی از دیدنی‌های روزگار پیش ازتاریخ ایران تپه‌ی گیان است که با توجه به پیشینه‌ی آن ارزش بسیار بالایی دارد. اگر به باختر (:غرب) ایران سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم از این تپه‌ی باستانی نیز دیدن کنید. شاید تپه‌ها در ظاهر جذابیت ویژه‌ای همانند دیرینکده‌ها (:موزه‌ها) را نداشته باشند ولی دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

تپه گیان در ۱۹ کیلومتری جنوب‌‌باختریشهرستان نهاوند و ۲ کیلومتری سراب گیان و در کنار روستایی به همین نام جای گرفته ‌است. برای نخستین بار یکی از تاریخ‌نگاران به نام هرتسفلد در تپه گیان یک گونه‌‌ای سفال نقش‌‌داری می‌بیند که بنا به گفته‌ی وی نمونه‌هایی از آن سفال‌ها را در نزد عتیقه‌‌فروشان همدان دیده‌ بود. چند سال پس از آن رویداد دیرینکده‌ی لوور پاریس به پرفسور رومن گیریشمن و ژرژ کنتنو، ماموریت می‌دهد تا کاوش‌های گسترده‌‌تری را در این جا انجام دهند. برآیند پژوهش‌های آن‌ها در کتاب «کاوش در تپه گیان نهاوند» چاپ شد و پنج دوره‌ی فرهنگی از دوره‌ی مس و سنگی تا دوره‌‌‌ی آهن برای گیان در نظر گرفته شد.

پروفسور رومن گیریشمن به هم‌راه دکتر کنتنو، از دیرینکده‌ی لوور پاریس پژوهش و کاوش‌هایی روی تپه انجام داده‌اند. همچنین می‌توان به جدول‌ها و گاه‌نگاری پروفسور مک‌کان برای بخش‌بندی دوره‌های گوناگون تمدنی پیش از تاریخ یاد کرد که در آن گیان به عنوان رمز باختر باستان‌شناسی ایران مطرح شده است. خوانندگان گرامی می‌توانند در این نوشته‌ از دوره‌های زمانی پیش از تاریخ در تمدن تپه‌گیان آگاهی بیابند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29