لوگو امرداد
نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه همراه با

اجرای بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی

 بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی، در آیین بزرگداشت فردوسی با عنوان، نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه که از سوی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد برپا شده بود، هنر نقالی را به نمایش گذاشت.
 در بخشی از آیین بزرگداشت فردوسی موبد پریا ماوندی، بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی، در برابر استادان نامور و پژوهشگران شاهنامه هنر نقالی را به اجرا در آورد.
دکتر فریدون جنیدی رییس بنیاد نیشابور، شاهنامه را عظیم‌ترین گفتار جهان معرفی و در باب اخلاق در شاهنامه اشاره به سخن فردوسی در باره‌ی زنان کرد و گفت: بر خلاف دیگر شاعران که در وصف زنان از ظاهر آنها سخن گفته‌اند فردوسی ده صفت را برای زنان نیکو برشمرده است و آن ده صفت را پارسا و رایزن، بلند بالا و گیسو بلند، سخن گو، با دانش، نازدار همراه با شرم، خردمند، سخن گفتن نیک و آوای گرم نام می‌برد.
دکتر مهری بهفر درباره‌ی اخلاق در شاهنامه گفت : اخلاق در شاهنامه با تمام گوناگونی و وجوه پیدا و پنهان و مضمر و صریح بخش ، ابر ساختار یا پایه‌گذار گفتمان اخلاق‌گرای تاریخی در پند و اندرز و شاهانه است. شاهنامه مثل اعلای خصیصه‌ی عام هستی اخلاقی است. وی در ادامه گفت: اخلاق در شاهنامه معطوف به اخلاق فردی و فردیت، به حرفه، طبقه، صنف، گروه اجتماعی و در نهایت سیاست است و استمرار حقیقت اخلاقی مندرج در شاهنامه از حقیقت امروز ما می ‌گوید. بهفر خاطر نشان کرد: گفتگو، مدارا و پیمان منش بودن بحث روز سیاسی امروز است.
ز پیمان گردند ایرانیان           از این در کنون بیم زیان
دکتر احمد تمیم‌داری نیز به وظیفه مطالعاتی بسیار سنگین عصر جدید اشاره کرد و گفت: ادبیات ما جهان را متحول کرده است و ما باید از آن حفاظت کنیم.
تمیم‌داری افزود: در شاهنامه مسیله هنر مطرح شده است و هنر یعنی فضیلت‌های اکتسابی و مسیله دیگر گوهر است و آن فضیلت ذاتی و استعداد درونی است و مسیله بعدی نژاد و وراثت است که بیان شده است. او ادامه داد: در گذشته و در اشعار ما مسایل اخلاقی رونق داشته و حتی برای راه رفتن، چگونگی نشستن و حرف زدن، قلم تراشی ، ناخن گرفتن و … اشعاری وجود داشته است که امروزه بیان مسایل اخلاقی در اشعار کمتر دیده می‌شود.
تمیم‌داری چهار دلیل آرام شدن دل و قلب برشمرد: فردوسی در شاهنامه خود داشتن بیم و شرم از خدا، رعایت عدالت و حق در مورد تن آدمی، دخالت نکردن در کار دیگران و هرآنچه برای خود می‌خواهی برای دیگران خواستن را چهار دلیل آرام شدن دل و قلب معرفی کرده است.
احمد مسجد جامعی نیز در روز بزرگداشت فردوسی گفت: امروزه جعل آفرینه‌های (:آثار) هنری و دانشگاهی موجب نگرانی شده است و فردوسی در عصری که قوانین حمایت از مولفان و مصنفان وضع نشده بود و قابل پیگرد قانونی نبود با دقتی شرافتمدانه به ذکر منابع اثرش می‌پردازد. وی در ادامه گفت: هرچند یکی از حقوق پدید آورنده آفرینه (:اثر) دریافت حق التالیف است، اما فردوسی در این کار ناکام ماند و از سوی محمود غزنوی مورد آزار قرار گرفت.
مسجدجامعی گفت: به هر حال فردوسی خود پایبند امانت‌داری و رعایت حق مولف بود؛ چیزی که امروز از آن بسیار دور شده‌ایم  و نیک است باز به اصل خویش برگردیم.
گفتنی است، آیین بزرگداشت فردوسی با عنوان، نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه (اخلاق در شاهنامه) با باشندگی استادان بنام ادبیات کشور و جمعی از علاقه مندان به ادبیات روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1397 خورشیدی در تالار آمفی تیاتر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

آیین بزرگداشت فردوسی، چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1397 خورشیدی برگزار شد amordadnews.com

آیین بزرگداشت فردوسی، چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1397 خورشیدی  برگزار شد

آیین بزرگداشت فردوسی با عنوان، نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه (اخلاق در شاهنامه) بود amordadnews.com

آیین بزرگداشت فردوسی با عنوان، نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه (اخلاق در شاهنامه) بود

amordadnews.com آیین بزرگداشت فردوسی با باشندگی استادان برجسته‌ی ادبیات کشور همراه بود

آیین بزرگداشت فردوسی با باشندگی استادان برجسته‌ی ادبیات کشور همراه بود 

 نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه در تالار همایش اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران برگزار شدamordadnews.com

نشست تحلیلی آموزه‌های اخلاقی شاهنامه در تالار همایش اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد 

4

5

6

دکتر فریدون جنیدی رییس بنیاد نیشابور، شاهنامه را عظیم‌ترین گفتار جهان معرفی کرد amordadnews.com

دکتر فریدون جنیدی رییس بنیاد نیشابور، شاهنامه را عظیم‌ترین گفتار جهان معرفی کرد

8

9

10

در بخشی از آیین بزرگداشت فردوسی موبد پریا ماوندی،amordadnews.com

در بخشی از آیین بزرگداشت فردوسی موبد پریا ماوندی هنر نقالی را به نمایش گذاشت،

 پریا ماوندی، بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی، شاهنامه را با حرکات و حالات و بیان مناسب بازگو کردamordadnews.com

پریا ماوندی، بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی، شاهنامه را با حرکات و حالات و بیان مناسب بازگو کرد

13

14

15

دکتر مهری بهفر شاهنامه را مثل اعلای خصیصه‌ی عام هستی اخلاقی دانست

دکتر مهری بهفر شاهنامه را مثل اعلای خصیصه‌ی عام هستی اخلاقی دانست

احمد مسجد جامعی گفت: امروزه جعل آفرینه‌های (:آثار) هنری و دانشگاهی موجب نگرانی شده است amordadnews.com

احمد مسجد جامعی گفت: امروزه جعل آفرینه‌های (:آثار) هنری و دانشگاهی موجب نگرانی شده است

.فرتور از ماندانا آذرکیوان است

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. بانو موبديار پريا ماوندي؛ رنگ صدا، آوا و سبك اجراي شاهنامه خواني و نقالي شما منحصر به فرد و بي نظير است. اجراهاي پرشور شما در همايش هاي ملي و مجامع مهم كشور و با حضور اساتيد بزرگ، باعث افتخار ايرانيان و زرتشتيان است. در پناه اهورامزدا تندرست، شاد و پيروز باشيد.

  2. انان که مرااز هویتم دور داسته اند روشنایی پندارم رابه تاریکی کشیده اند

  3. آفرين بر شما بانوي موبديار و شاهنامه خوان زرتشتي كه باعث سربلندي جامعه زرتشتي در همايش هاي بزرگ كشور و با حضور اساتيد صاحب نام و نامدارهستيد.

  4. درود بر پریا که افتخار هستی
    امیدوارم که پیروز و سربلند باشی

  5. آفرين بر شما و همه جواناني كه شاهنامه را پاس مي دارند و براي گسترش آن مي كوشند.

  6. درود بر شما موبدیار عزیز سرکار خانم پریا ماوندی. شاهنامه خوانی شما بینظیر و بسیار عالیست. همواره تندرست و شاد زیوید. باعث افتخار جامعه زرتشتی هستید. باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29