لوگو امرداد
ایرانشناسی

غارهای پارینه‌‌‌‌‌سنگی شمال ایران

1527317374hotoاز نمونه غارهای در پیوند با دوران پارینه‌‌‌‌‌سنگی در شمال ایران می‌‌‌‌‌توان به دو ‌‌‌‌‌غار هوتو و کمربند اشاره کرد. غار کمربند در بهشهر مازندران است و برای نخستین‌بار به دست باستان‌‌‌‌‌شناسی به نام «کارِلتون کون» در سال 1318 خورشیدی کاوش شد.

لایه‌‌‌‌‌نگاری این غار به گونه‌‌‌‌‌ی متریک انجام شد و در کل 28 لایه برای این غار در نظر گرفتند که لایه‌‌‌‌‌های میانی و بالایی آن در پیوند با دوران فراپارینه‌‌‌‌‌سنگی (10هزار سال پیش از میلاد) و نوسنگی (8هزار سال پیش از میلاد) است. سفال‌‌‌‌‌های دوره‌‌‌‌‌ی نوسنگی این غار از گونه‌‌‌‌‌ی پوک و ترد، دست-ساز و دارای شاموت گیاهی (ماده‌‌‌‌‌ی افزودنی برای چسبندگی بیشتر) است. ابزارهای سنگی دوران گوناگون غار از سنگ چخماق ساخته شده بود. پایه‌‌‌‌‌ی اقتصاد معیشتی غارنشینان بر پایه‌‌‌‌‌ی رمه‌‌‌‌‌داری بوده و از این لایه‌‌‌‌‌ها استخوان جانورانی چون بز، گوسفند، خوک و گاو به دست آمده است.

غار هاتو (هوتو)  کمی بالاتر از غار کمربند و در صد متری آن است. این غار  را نیز «کارلتون کون» دو سال پس از غار کمربند کاوش کرد و از دید باستان‌‌‌‌‌شناسی 17 لایه برای آن در نظر گرفتند که مانند کمربند دربرگیرنده‌ی دوره‌‌‌‌‌های فراپارینه‌‌‌‌‌سنگی، نوسنگی و همچنین دوره‌‌‌‌‌ی تاریخی است. سفال‌‌‌‌‌های به دست آمده از این‌‌‌‌‌ غار گاهی دارای نگاره‌‌‌‌‌هایی زیبا بودند. تزیین سفال‌‌‌‌‌ها با نگاره‌‌‌‌‌های هندسی، گیاهی و جانوری بر زمینه‌‌‌‌‌ی قرمز انجام گرفته و از رنگ سیاه برای کشیدن این نگاره‌‌‌‌‌ها بهره برده شده است که تا حدودی همانند سفال-های دوره‌‌‌‌‌ی نوسنگی تپه‌ی سیلک کاشان (در فلات مرکزی ایران) است. اگر آهنگ سفر به مناطق شمالی کشور را دارید حتما از این غارهای باستانی دیدن کنید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29