لوگو امرداد
در امرداد 388 چاپ شده است

رد پای شیرازی‌ها در خاور آفریقا

امرداد 388 چاپ شد«به یاد آر! … آنان به یاد آوردند، زنگیان را می‌گویم. گویا در خاطره‌ی گروهی خود به یاد می‌آورند پهلوگیری کشتی‌های شیرازیان را در کرانه‌های خاوری (:شرقی) آفریقا …
سده‌ی چهارم پس از اسلام دوره‌ای است که دریانوردان شیرازی پایه‌ی یک فرمانروایی چشمگیر و گسترده را به‌ نام «فرمانروایی زنگ» یا «سلطنت کیلوا» ( به نام پایتخت‌شان) در خاور آفریقا بنیاد می‌گذارند.
دوره‌ی تاریخی و درخشان فرمانروایی آفروشیرازی‌ها یا آفروپارسی‌ها (میان سده‌ی ۱۳ تا ۱۵ میلادی) را در تاریخ‌نگاری خاور آفریقا (به‌ویژه تانزانیا) «دوره‌ی شیرازی» می‌نامند؛‌ دوره‌ای که در روند آن دولت‌شهرهای ایرانی به دست کوچندگان بنیاد‌گذاری شدند. همان کوچندگانی که امروزه شیرازیانِ خاور آفریقا، خود را از نسل آنان می‌دانند و خود را شیرازی می‌خوانند. نامی که یکی از نشانه‌های سرافرازی برای هر زنگباری است و جایگاهی هازمانی (:اجتماعی) در پی دارد.
آنان امروزه تیره‌ای از باشندگان (:ساکنان) کرانه‌های خاوری قاره آفریقا هستند که بیشتر در زنگبار، جزیره‌ی پمبا و مجمع‌الجزایر قُمُر (کومور) زندگی می‌کنند و پایتخت فرمانروایی آنان جزیره‌ی «کیلوا کیسیوانی» بود که در ۲۴۰ کیلومتری جنوب شهر امروزی دارالسلام (پایتخت پیشین تانزانیا) جای دارد….»
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار «رد پای شیرازی‌ها در خاور آفریقا» است. این نوشتار که به تاریخچه‌ی باشندگی مردم ایران در خاور آفریقا می‌پردازد به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ است که در رویه‌ی مردم امرداد شماره‌ی 388 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 388 امرداد:

 https://goo.gl/XapYju

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29