لوگو امرداد
گزارش تصویری از:

نشست استارت آپ اتاق بازرگانی زرتشتیان

نشست اتاق بازرگانی با سخنرانی دکتر اردشیر ظهرابی درباره‌ی چگونگی جذب سرمایه برای کارآفرینی برگزار شد.
موضوع  نشست اتاق بازرگانی درباره‌ی چگونگی جذب سرمایه برای کارآفرینی بود. در آغاز درباره‌ی استارت آپ‌ها و تفاوت‌های آن با کسب و کارهای سنتی پرداخته شد. سپس از جذب سرمایه و بایسته‌های سرمایه گذاران سخن گفته شد. همچنین مراحل سرمایه گذاری و نمونه‌های جهانی مورد بازبینی قرار گرفت. از نگاهی دیگر هم بایسته‌های سرمایه پذیر و استارت آپ‌ها و نکته‌های مهم در نشست‌های سرمایه گذاری مورد بحث قرار گرفت. در پایان هم اکوسیستم کارآفرینی ایران و نحوه جذب سرمایه در ایران برای استارت آپ‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر اردشیر ظهرابی دانش‌آموخته‌ی دكترای مهندسی مالی از دانشگاه تهران است. در زیر چکیده‌ای از بحث دکتر ظهرابی مورد آمده است:
تفاوت اصلی یک استارت آپ با یک کسب و کار سنتی را می توان در نوع و نگاه آنها به رشد و جذب سرمایه دانست. اصولا استارت آپ‌ها به دنبال دست‌یابی سریع به منابع به جهت رشد سریع در بازار هستند. به عبارت دیگر دغدغه یک استارت آپ رشدی غیر خطی و سریع است تا بتواند در افقی ۵ تا ۱۰ ساله شرکت را تبدیل به یک کسب و کار موفق نماید. مانند استارت آپ دیجی کالا یا اسنپ که در افقی نسبتا کوتاه به رشدی فرا انتظاری دست یافتند.
ولی دنیای استارت آپ‌ها بیشتر از آن که نمونه‌ی موفق داشته باشد موارد شکست دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت از هر ۳۰۰۰ ایده خام تنها یک مورد به موفقیت می رسند و یا این که از هر ۱۰۰ استارت آپ تنها یک مورد می تواند جذب سرمایه موفقی داشته باشد. دلیل اصلی شکست استارت آپ‌ها نیز در رابطه با تیم مدیریت و منابع انسانی استارت آپ است که نمی توانند کسب و کار استارت آپ را مدیریت کنند و آنرا به سود دهی برسانند.
سرمایه گذاری جسورانه(vc) نوعی از سرمایه گذاری است که در استارت آپ ها انجام می‌شود. ماهیت سرمایه گذاری‌های جسورانه بسیار پر ریسک است به نحوی که از هر ۱۰ سرمایه گذاری انجام شده ۹ سرمایه گذاری به ارزش نزدیک به صفر می رسد و تنها یک مورد سود زیادی در حدود ۱۰ برابر خواهد داشت. بنابراین موضوع سرمایه گذاران همگی تلاش می کنند با پله‌ای کردن سرمایه گذاری ریسک خود را کاهش دهند. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری جسورانه دارای پیچیدگی‌های حقوقی فراوانی است که به  سرمایه‌گذار قدرتی بیش از سهام در اختیارش می‌دهد. همه این پیچیدگی‌ها باعث می‌شود که فرآیند جذب سرمایه‌گذاری جسورانه از آن چه در گام نخست به نظر می رسد پیچیده تر و زمان‌گیرترباشد.
از دیدگاهی دیگر سرمایه پذیر نیز باید بداند به چه میزان سرمایه ای احتیاج دارد و این موضوع که چه سرمایه گذاری به دردش می خورد. تفاوت اصلی سرمایه گذاران در حوزه جسورانه با سرمایه گذاران سنتی آن است که این دسته از سرمایه گذاران وارد تیم مدیریت شرکت می شوند و در نتیجه بسیار مهم است که استارت آپ بتواند با سرمایه گذاران هم خوانی داشته باشد. مذاکرات سرمایه پذیر و سرمایه گذار در حوزه استارت آپ‌ها حول چهار موضوع ریسک، کنترل شرکت، بازدهی و سرمایه مورد نیاز است.‌‌ سرمایه گذاران به دنبال چهار فاکتور تیم مدیریتی؛ عملکرد مناسب گذشته استارت آپ؛ فرصت بازار و سرمایه مورد نیاز متناسب باریسک سرمایه گذار ؛ در استارت آپ‌ها هستند.
در پایان اکوسیستم کارآفرینی ایران که نزدیک به ۵ سال است که به صورت جدی فعالیت می کند مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و فعالان این حوزه معرفی شدند.
نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان شنبه ۱۹ خردادماه 1397 خورشیدی از ساعت 19 و 30 دقیقه تا 21 در تالار همایش انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد.

 مجری نشست: دکتر مهربان اردشیریان

مجری نشست:دکتر مهربان اردشیریان

2

چهره سمت چپ: آرین یگانگی دبیر کانون دانشجویان زرتشتی

چهره سمت چپ: آرین یگانگی دبیر کانون دانشجویان زرتشتی

دکتر اردشیر ظهرابی اردشیر ظهرابی دانش‌آموخته‌ی دكترای مهندسی مالی از دانشگاه تهران است.

دکتر اردشیر ظهرابی اردشیر ظهرابی دانش‌آموخته‌ی دكترای مهندسی مالی از دانشگاه تهران است.

5

شماری از زرتشتیان در گروه‌های سنی و تحصیلات گوناگون با انگیزه‌ی مشترک شناخت دانش کسب‌وکار در تالار همایش انجمن زرتشتیان تهران گردهم امدند

شماری از زرتشتیان در گروه‌های سنی و تحصیلات گوناگون با انگیزه‌ی مشترک شناخت دانش کسب‌وکار در تالار همایش انجمن زرتشتیان تهران گردهم امدند 

8

7

9

10

باشندگان با اجرای بازی آموزشی با شکل‌گیری تیم استارت آپ آشنا شدند

باشندگان با اجرای بازی آموزشی با شکل‌گیری تیم استارت آپ آشنا شدند

34

با اجرای بازی آموزشی مفهوم استارت آپ به نمایش گذاشته شد

با اجرای بازی آموزشی مفهوم استارت آپ به نمایش گذاشته شد

14

44

16

37

لوگوهای شرکت های استارت آپی فعال در ایران

18

19

38

39

فرتورازهمایون مهرزاداست.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. واژه "استارت آپ" دیگر چیست؟
    بکارگیری این واژه ها از رسانه شما دور از چشم داشت است!
    استارت آپ کسب و کار =
    پیش زمینه و آغاز کار و پیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27