لوگو امرداد
در امرداد 389 چاپ شده است

مافیای ماهی در آب‌های خلیج‌فارس

p02389 مستند «دریا بست» صدای سکوت هازمان (:جامعه) صیادی و پشتیبانان زیست‌بوم است. پیشه‌ی ساکنان نوار ساحلی، ماهیگیری است. همین یک پیشه هم از سوی نورچشمی‌ها از آن‌ها گرفته شده است. مهندسی کرده‌اند و در ذهن همگان عامل گرفتاری ماهیگیران را به نام کشتی‌های چینی جا انداخته‌اند و به راستی از چینی‌ها مترسک ساخته‌اند!

شماری کشتی با عوامل  و پرچم چینی اما اجاره‌ی شرکت‌های ایرانی در آب‌های ایران، صید می‌کنند که پس از درگیری ماهیگیران بومی با این کشتی‌ها با درفش ایران ظاهر می‌شوند.

کشتی‌هایی که به کوشش مردم از استان خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان متواری شده‌اند جاسک را حیاط‌خلوت خود می‌دانند و باعث ویرانی سورگلم جاسک، بهترین زیستگاه گونه‌های ماهی، شده‌اند.

صید‌گاهی که صیادان سنتی از آن شبی یک تُن ماهی داشتند اینک به 10 کیلو در روز رسیده است. همچنین گزارش شده است در صیدِ انتظاری که تورها را به دریا می‌ریزند و یک شبانه‌روز چشم‌به‌راه می‌مانند تورها را خالی از دریا بیرون کشیده‌اند. شرایط سختی در 1400 کیلومتر نوار ساحلی هرمزگان که بیشتر مردم آن ماهیگیر هستند پیش‌ رو است زیرا صید ترال ویرانی دریا و بیکاری مردم بومی را در پی دارد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌وگو با محمود شهبازی مستندساز هرمزگانی است که با عنوان «مافیای ماهی در آب‌های خلیج‌فارس» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد شماره‌ی 389 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌‌ی 389 امرداد:

 https://goo.gl/9DFYjT

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29