لوگو امرداد
گردشگری تهران (13)

پل طبیعت پلی از هیاهو به آرامش

تهران کلان شهری است با سازه‌های ناسازگار بلند و دیوارهای برافراشته از آهن و سیمان. در هیاهوی این آشفته شهر گاه پناه بردن به طبیعت تنها راه گذار از این هیاهو و رسیدن به آرامش است. به‌ویژه اگر این طبیعت در دل شهر جای گرفته و دسترسی به آن آسان باشد.

طراحی پلی در قلب شهر تهران برای دسترسی به طبیعتی زیبا فرصتی برای رهایی از غوغای شهرنشینی در کمترین زمان را پدید آورده است.

پل طبیعت تهران پلی سه طبقه، پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران جای دارد. این پل که از نمادهای شهر تهران است از بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در خاور (:شرق) و آب و آتش در باختر (:غرب) را به هم می‌رساند. معمار و طراح این پل لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» هستند.

تنها رهگذران پیاده حق گذشتن از این پل را دارند و خودرویی بر روی آن دیده نمی‌شود.  

نورپردازی ویژه و ویژگی‌های بی‌مانند این پل، بسیاری را به ویژه شب‌ها به سوی خود می‌کشاند. پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی ایران و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه رابا خود دارد. این سازه با گستردگی 7950 متر مربعی در بلندای40 متری از سطح زمین زیبایی چشمگیری در دل کلان‌شهر تهران پدید آورده است.

کار پژوهشی پل طبیعت در سال ۱۳۸۸ خورشیدی آغاز شد  و این سازه‌ی کم‌مانند در 20 مهرماه 1393 خورشیدی گشایش یافت.

پل طبیعت گذرگاهی برای رسیدن از نقطه‌ای به نقطه دیگر نیست، بلکه در چارچوب فضایی برای ماندن طراحی شده است که دو فضای تفریحی زیبا را به هم می‌رساند. فضای سبز، فضای نشستن، رستوران و کافه‌های روی هر دو پل فرصت تفریح و گذران زمان را در این گستره فراهم کرده است.

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه‌ی کاملا سازگار با زیست‌بوم و طبیعت است که همانند آن در پارک‌‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

برای رفتن به پل طبیعت می‌توانید از مترو بهره ببرید و در ایستگاه شهید حقانی در خط یک مترو از آن پیاده شوید. سپس به سمت پارک طالقانی بروید و از پیاده‌راه چوبی و زیبای آن به سوی پل طبیعت بروید. یا از بزرگراه شهید حقانی غرب وارد خروجی ایستگاه مترو شده و در پارکینگ بزرگ آن خودروی خود را پارک کرده و به پل طبیعت بروید.

همچنین می‌توانید در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به سوی شمال رفته و پس از خروجی بزرگراه همت خودروی خود را پارک کنید و پس از آن از ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی به سوی پل طبیعت بروید.

1

سومین پرچم ملی بزرگ جهان در مجاور پل طبیعت

سومین پرچم ملی بزرگ جهان در مجاور پل طبیعت

تندیس اسطوره ای سیاوش در شاهنامه ابتدای ورودی پل طبیعت از سمت پارک آب و آتش

تندیس اسطوره ای سیاوش در شاهنامه ابتدای ورودی پل طبیعت از سمت پارک آب و آتش

4

سومین پرچم ملی بزرگ جهان در مجاور پل طبیعت

سومین پرچم ملی بزرگ جهان در مجاور پل طبیعت

6

7

8

رستوران و کافی شاپ در میانه پل طبیعت

رستوران و کافی شاپ در میانه پل طبیعت

11

بزرگراه مدرس در زیرگذر پل طبیعت

بزرگراه مدرس در زیرگذر پل طبیعت

12

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27