لوگو امرداد

برنامه‌ی گهنبار میدیوشهم در شهرهای زرتشتی‌نشین

گهنبار میدیوشهمگهنبار میانه‌ی تابستان بزرگ از پایان این هفته در شهرهای زرتشتی‌نشین تهران، یزد، اصفهان، کرمان، کرج و شیراز آغاز می‌شود.

آیین واج‌یشت گهنبار چَهره‌ی میدیوشهم، هشتم تیرماه 1397 خورشیدی در آتشکده‌ی تهران از ساعت 6 و در آتشکده‌ی یزد از ساعت 5 بامداد آغاز می‌شود.

آتشکده‌ی رستم‌باغ تهرانپارس در روزهای 8 و 12 تیرماه از ساعت 10 میزبان این آیین باستانی است.

در شهر شیراز نیز از ساعت 18 و 30 دقیقه‌ی آدینه، هشتم تیرماه آیین گهنبارخوانی در باغ وقفی آغاز می‌شود. بنابر گفته‌ی افلاتون سهرابی، فرنشین(:رییس) انجمن زرتشتیان شیراز، پس از آیین گهنبارخوانی گزارش نشست‌های انجمن برای باشندگان بازگو خواهد شد.

مهران زنده‌نوش، فرنشین انجمن زرتشتیان کرج، نیز از برگزاری گهنبار میانه‌ی تابستان همزمان با جشن تیرگان، از ساعت 19 روز 10 تیرماه در خانه‌ی دولت کرج خبر داد.

انجمن زرتشتیان اصفهان در روز آدینه، هشتم تیرماه از ساعت 18 این آیین باستانی را در درِمهر این شهر جشن می‌گیرند.

همچنین بنابر گفته‌ی کیان‌پور کامیاب‌پور، فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان آیین گهنبار میدیوشهم در این شهر از ساعت 17 و 30 دقیقه‌ی شنبه، نهم تیرماه در آتشکده‌ی کرمان برگزار می‌شود.

گهنبار چهره‌ی میدیوشهم‌گاه بنابر سالنمای رسمی کشور از روز 8 تا 12 تیرماه خورشیدی برگزار می‌شود. این گهنبار که به چم(:معنی) میانه‌ی تابستان است همراه با پاسداشت آفرینش آب برپا می‌شود.

زرتشتیان پیش از سپیده‌دم نخستین روز چَهره‌ی گهنبار هم‌آوا با موبدان در آتشکده‌ی شهرشان اوستا می‌خوانند و به پیشواز گهنبار می‌روند که آن را آیین واج‌یشت خوانند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05