لوگو امرداد
در امرداد 390 چاپ شده است

خدای‌نامه به روایت شاهنامه

خدای‌نامه روایت شاهنامه در امرداد 390خدای‌نامه‌ها به خط فارسی میانه یا پهلوی ساسانی از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین بن‌مایه‌های شاهنامه هستند.خدای‌نامه به زبان پهلوی شامل تاریخ حماسی ایران و تاریخ شاهان فرمانروا در روزگار پیش از اسلام است. «خدای‌نامه به روایت شاهنامه» عنوان نوشتار رویه‌ی شاهنامه‌ی امرداد 390 است که فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ در آن به واکاوی خدای‌نامه در شاهنامه پرداخته است.
بخشی از این نوشتار چنین است:
در دوره‏‌ی فرمانروایی ساسانیان نگرش پادشاهان به کردار و رفتار شهریاران پیشین و شیوه و آیین‌نامه‏‌ی شهریاری خردمندانه و کشورداری اهورایی در جهان‌بینی ایرانی و اوستایی (خشثره وئیریه= شهریور= شهریاری آرمانی= آرمانشهر– اتوپیا= مدینه‏ی فاضله) سبب گشت تا همواره پادشاهان و دستگاه ساسانی چشم به کارنامه‏‌ی پر شکوه نیاکان بدوزند و به هر هنگامی و هر انگیزه‏‌ای کردارها و کارنامه‌‏ی گذشتگان را برخوانند و به کار گیرند و همواره به یکدیگر سپارش و اندرز دهند که : «مده کارکرد نیاکان به باد» . . .
برای نمونه، در بخش‌های بسیاری از شاهنامه‌‏ی فردوسی در روند سرگذشت ساسانیان به زمان‌هایی بر‌می‏‌گردیم که در خور آن‌چه نیاز بوده، پادشاه به تاریخ‌های پیشین و کارنامه‏‌ی گذشتگان می‌نگریسته است:
«فردوسی آورده است که در راه شکار، داستان‌های جمشید و فریدون را برای بهرام گور(421 – 439م) نقل می‏‌کردند. همو در مورد هرمز(579 تا 590م) می‌گوید که در زندان از رامشگری خواست که با رود در “سرود پهلوانی” داستان رویین دز اسفندیار را برای او بخواند. همچنین به روایت جاحظ، انوشیروان در گردشی قصه‌‌گوی خود را احضار کرد و از او خواست تا داستان جنگ اردشیر بابکان را با پادشاه خزر نقل کند، اما وی که این داستان را قبلاً از شاه شنیده بود، چنین وانمود کرد که اصلاً این داستان را نشنیده است. آن‌گاه انوشیروان خود این داستان را نقل کرد.1 ظاهراً حتی در زمان بهرام گور “نامه‏ی باستان” وجود داشته است که داستان های آن را در مجالس بزم می‌خواندند.»2
«در همین‌باره در شاهنامه می‏‌خوانیم که : خسرو پرویز پدر خویش هرمزد را در کاخش بازداشت می‌کند، هرمزد می‌خواهد که دست‌کم برای رهایی از تنهایی‏اش، کسی را فرستند تا برای او تاریخ گذشتگان را از….»
متن کامل این نوشتار با عنوان «خدای‌نامه به روایت شاهنامه» در رویه‌ی شاهنامه امرداد 390 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 390 امرداد:

 https://goo.gl/W3NSLt

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28