لوگو امرداد
در امرداد 391 چاپ شده است

30 تیر، کشمکش بر سر اختیارات

گرامیداشت خیزش 30 تیرتاریخ دیرینه‌سال ایران برآمده از جنبش‌های بسیاری است که هر یک پژواکی از ستیز مردم در برابر خودکامگی فرمانروایان و بهره‌کشی بیگانگان بوده ‌است. بی‌گمان خیزش ملی ۳۰ تیر را نیز باید در این جرگه دانست، رویداد‌ی که دکتر مصدق خاک‌سپاری در کنار جان‌باختگان آن را برای خود مایه‌ی سربلندی می‌دانست.
بیش از پنجاه سال از هنگامی که نامه‌ی کناره‌گیری دکتر مصدق از نخست‌وزیری از رادیو و روزنامه‌ها پخش شد می‌گذرد. شاید خود نیز گمان نمی‌کرد که رفتارش به خروشی همگانی درآید که در پندار ایرانیان از آن با نام جنبش ملی یاد شود. ۳۰ تیر اوج هم‌بستگی ملی به شمار می‌آید زیرا بیشتر چهرادهای (:شخصیت‌های) سیاسی‌، گروه‌ها، روحانیون و … با انگیزه‌های گوناگون یک‌پارچگی خود را بر پایه‌ی ماندن دولت مصدق بنیاد نهادند. از این رو، ۳۰ تیر را باید نمایشگر اراده‌ی مردم ایران برای برگزیدن سرنوشت خویش و نشانگر ناکارآمدی روش‌ها و نگرش‌های خشونت‌‌آمیز و زورگویانه دانست.
دکتر مصدق در پیام سپاس‌مندانه‌ی خود از مردم در روز ۳۰ تیر می‌گوید: «جنبش ایران از دست رفته بود، شما مردم با رشادت خود آن را بازگرداندید. شما نشان دادید که لایق آزادی هستید و هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل شما استقامت کند».
آنچه در بالا آمده چکیده‌ای از نوشتار «به انگیزه‌ی گرامیداشت خیزش ملی 30 تیر» است که به قلم اشکان زارعی پژوهشگر تاریخ در رویه‌ی تاریخ امرداد 391 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 391 امرداد:

 https://goo.gl/hLz1ot

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27