لوگو امرداد
مهران فلفلی از شطرنج جام جان‌باختگان می‌گوید

رشته‌های گوناگون شطرنج و قهرمانان تازه

مهران فلفلیپیکارهای شطرنج همواره درگیر حواشی و مسایل مختص به خود بوده است که البته بسیاری از آن بی‌خبرند.

در دوران قدیم (نزدیک به 15 سال پیش) اگرچه جای سالن شطرنج همین مکان کنونی بود ولی گستردگی آن نزدیک به دو برابر مکان کنونی بود که با کتاب‌خانه شدن این سالن، نیمی از آن از برگزارکننده‌ها گرفته شد.

البته این بخش هم غنیمتی بود چرا که در ابتدا گفته شد که کتاب‌خانه به کانون دانشجویان داده نمی‌شود ولی با گرفتن تعهد در مورد وسایل کتاب‌خانه به آن‌ها داده شد.

گرفتن شطرنج و ساعت ویژه‌ی این بازی از فدراسیون شطرنج هم دغدغه‌ی دیگر برگزارکننده‌ها بود که خوش‌بختانه در همه‌ی سال‌ها فدراسیون در این زمینه همکاری کرده است.

در آن دوران رستم بهمردی (قهرمان کشوری شطرنج در بخش نونهالان) قهرمان ثابت بخش نوجوانان بود که من هم افتخار یک بار بازی با وی را داشتم. در بخش بزرگ‌سالان نیز مازیار بهمردی قهرمان آن سال‌ها بود.

در واپسین حضور رستم بهمردی در جام وی تصمیم گرفت که با مازیار بهمردی در بخش بزرگ‌سالان پیکار داشته باشد و از این رو با وجود سن کم، در بخش بزرگ‌سالان نام‌نویسی کرد. در روز پایانی پیکارها این دو قهرمان با هم پیکار کردند که رستم بهمردی توانست در یک رقابت سخت و نفس‌گیر پیروز شود تا یک نوجوان قهرمان رده‌ی بزرگ‌سالان لقب بگیرد. پس از آن تاکنون دیگر رستم بهمردی در پیکارهای جام جان‌باهتگان شرکت نکرده است ولی این جام شطرنج‌بازان توانمند و تاثیرگذار همانند او داشته است که توانسته‌اند سطح پیکارها را بالا نگه دارند؛ کسانی همچون مازیار هنگامی، مازیار بهمردی، داریوش کریمدادی، هومان گنجی‌پور و بسیاری دیگر از بازیکنان برجسته و توانمند در این ورزش.

با افزوده شدن رشته‌های گوناگون شطرنج مانند بلیتس، شطرنج دوبل، مطرنج و شطرنج 4 نفره قهرمانان تازه‌ای پیدا شدند که بسیاری از آن‌ها در شطرنج عادی به اندازه‌ی این شطرنج‌ها خوش ندرخشیده بودند؛ به ویژه در شطرنج 4 نفره و مطرنج نوجوانان بهتر از بزرگ‌سالان بودند. برای نمونه در نخستین سال برگزاری شطرنج دوبل دو نوجوان که یکی از آن‌ها آرین بمانی چم بود در حالی که قهرمانان بزرگسال همگی حضور داشتند قهرمان شدند.

این ایده شور و هیجانی دیگر به رشته‌ی شطرنج بخشید و سطح رقابت در آن را بالاتر برد.

** مهران فلفلی قهرمان چندین دوره‌ی شطرنج جام جان‌باختگان و از برگزارکنندگان پیکارهای شطرنج این جام در سالیان گذشته بوده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29