لوگو امرداد

داریوش هخامنشی، نگهبان خلیج‌فارس

داریوش هخامنشی، نگهبان خلیج‌فارسبررسی‌های كارشناسان روی نقشه باستان‌شناسی ایران نشان داد كه داریوش بنای عظیم تخت‌جمشید را برای نظارت در آمد و شدهای تجاری خلیج‌فارس از طریق دو جاده ادویه و ابریشم در بلند‌ترین نقطه زاگرس ساخته است.

محوطه باستانی تخت‌جمشید به علت وجود سازه‌های منحصر به فرد در سطح جهان از شهرت بسیار زیادی بر‌خوردار است. این محوطه‌ها در استان فارس و در نزدیكی شهر شیراز جای گرفته‌اند.

«عبدالعظیم امیر شاه كرمی»، متخصص سازه و ژئوتكنیك و سرپرست بررسی‌های ژئوفیزیك در بیستون در این باره گفت: «نقشه ایران باستان نشان می‌دهد كه مسیر آبی جاده ادویه (هند به اروپا) از دریای عمان به خلیج‌فارس و پس از آن به بوشهر می‌رسیده است. پس از آن تنگه برازجان و كازرون را پشت سر گذاشته و در شیراز به تخت‌جمشید منتهی می‌شده است. بررسی‌ها روی مسیر تجاری از بوشهر به تخت‌جمشید نشان می‌دهد كه تخت‌جمشید به این دلیل در این نقطه قرار گرفته است تا بتواند آمد و شدهای تجاری جاده ادویه در خلیج‌فارس كه به جاده ابریشم در شهر ری ختم می‌شده است را كنترل كند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه تخت‌جمشید از نظر جغرافیایی در شاهراهی بین بوشهر و شهر ری قرار دارد. قرارگیری این عمارت در بلندترین نقطه زاگرس معرف به بام زاگرس، باعث شده از یك سو بر جاده ابریشم و از یك سو بر جاده ادویه تسلط داشته باشد. این مسیر تنها مسیر مستقیم برای تجارت بوده است. جاده ادویه از دریای عمان و خلیج‌فارس آغاز و به شهر ری ختم می‌شود. شهرری در نقطه آغاز جاده ابریشم قرار دارد. تخت‌جمشید روی جاده سومی قرار دارد كه این دو جاده را به یكدیگر وصل می‌كند و كنترل خود روی جاده ابریشم را از طریق شهرری و جاده ادویه از طریق بوشهر انجام می‌داده است. از سوی دیگر این مسیر كه تخت‌جمشید نیز در آن واقع است، نزدیك‌ترین و امن‌ترین مسیر از شهر ری به جاده ادویه بوشهر بوده است.

كارشناسان معتقدند انتخاب این نقطه نشان از درایت ایرانیان در دو هزار سال پیش برای مدیریت این دو جاده دارد. این جاده امن‌ترین مسیر برای رسیده به جاده ادویه در خلیج‌فارس بوده است و كاروانیان باید از تنگه برازجان عبور كرده و خود را به خلیج‌فارس یا شهر ری می‌رساندند. كارشناسان، تنگه برازجان را مشابه یك دورازه از خلیج‌فارس به تخت‌جمشید یا ایران مركزی می‌دانند.

سرپرست بررسی‌های ژئوفیزیك در بیستون گفت‌: «پس از تخت جمشید، این جاده در شیراز به اصفهان و از اصفهان به شهرری می‌رسد و در این نقطه، دو جاده ابریشم (از چین به اروپا) و ادویه (از هند به اروپا) به یكدیگر وصل می‌شوند. ایران به دلیل برخوداری از مسیر خشكی‌ها و دریاها همیشه محل عبور كاروان‌های تجاری بوده است. این مسیر امن‌ترین مسیر برای عبور كاروانیان و تجار بوده است. هخامنشیان برای نظارت كامل بر این مسیر، تخت‌جمشید را در پناه كوه رحمت ساخته‌اند تا از پشت سر خویش مطمئن باشند و بتوانند در كمال آرامش كنترل جاده را در دست بگیرند.»

شاه كرمی تصریح كرد: «اگر یك خط مستقیم از شهر ری به بوشهر كشیده شود این خط دقیقا از تخت‌جمشید می‌گذرد. این جاده، جاده‌ای نسبتا هموار و شاید ساده‌ترین جاده برای عبور از زاگرس باشد. اگر كسی بخواهد از خلیج‌فارس به ایران مركزی سفر كند بهترین مسیر عبور از تخت‌جمشید است.»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28