لوگو امرداد

بررسی بسکتبال بانوان جام جان‌باختگان 38

9یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های پیکارهای جام جان‌باختگان بسکتبال است؛ رشته‌ای که تنها با باشندگی آقایان در رده‌های سنی گوناگون برگزار می‌شده است. اما چندین سال است که پیکارهای بانوان نیز بر روی زمین آسفالت بسکتبال برگزار شد. پس از سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی، پیکارهای بسکتبال بانوان نیز در این جام‌ها با باشندگی 4 تیم در نخستین دوره خود رقم خورد. تیم‌هایی از کرمان و یزد و تهران که برای به رخ کشیدن توانایی و مهارت خود با یکدیگر جنگیدند و مقام آوردند. جوانان بااستعدادی که شاید چندین ماه از تمرین‌هایشان نمی‌گذشت ولی حرفی برای گفتن داشتند. از آن پس، جام یگانگی نیز برآن شد تا رشته بسکتبال بانوان را به این دوره از جام تخصصی و پرسابقه خود اضافه کند.

اما کم‌کم حضور بانوان در این رشته کمرنگ شد که دلایل آن شاید حادثه دیدن بانوان در زمین آسفالت بوده یا کمبود پشتیبانی از بانوان این رشته، یا زمان بازی‌ها که همواره بانوان در ساعات ابتدای پسین و گرمای هوا به پیکار با یکدیگر می‌پردازند و یا در نهایت بحث تکراری و آشنای مهاجرت.

به دلیل کم شدن تعداد تیم‌های این رشته، کانون دانشجویان زرتشتی که خود برگزارکننده‌ی این پیکارهای ورزشی است، همت گمارده تا از بانوان علاقه‌مند این رشته تیمی را آموزش دهد تا بتوانند با وجود داشتن خستگی همزمان از برگزارکننده بودن، با امید به باشندگی دوباره بانوان در این رشته، این رده را حفظ نماید و همان‌گونه که دیدیم، ورزش‌کاران خوب و بااستعدادی را نیز پرورش داده است.

امسال نیز در جام 38، در این رشته سه تیم باشنده بودند که دو تیم از تهران و باشگاه فروهر و تیم سوم از کانون دانشجویان زرتشتی بوده است. باشگاه فروهر با دو تیم الف که تلفیقی از باسابقه‌ترین بازیکنان این رشته و نونهالان و نوجوانان بوده، توانست جایگاه نخست این دوره از پیکارها را از آن خود کند و تیم فروهر ب نیز با باشندگی جوانان کم‌سابقه ولی باانگیزه توانست جایگاه دوم و تیم کانون دانشجویان زرتشتی که حضور دو تن از جوانان بااستعداد یزد نیز در آن به چشم می آمد، توانست به جایگاه سوم این دوره از پیکارها دست یابد.

زمان پیکارهای این دوره از بازی‌های بانوان نیز در ساعات ابتدایی پسین بود که با وجود تابستان گرم امسال، همت این عزیزان را به رخ کشید که با یکدیگر در آن گرما به پیکار پرداختند.

تیم فروهر الف، با تکیه بر تجربه و مهارت بازیکنان خود توانست تمامی تیم‌ها را با اقتدار برده و همچنین فرصت تجربه و بازی به نوجوانان خود نیز بدهد. تیم فروهر ب، با انگیزه‌ی بازیکنان جوان خود توانست تیم کانون را برده و تیم کانون دانشجویان زرتشتی مهارت و استعداد بازیکنان خود را با چند ماه تمرین و همچنین با ادغام شدن با بازیکنان یزد، نشان از یک فعالیت تیمی بین شهری و همچنین توانایی این بازیکنان را نیز نشان داد.

بسکتبال یک رشته‌ی تخصصی است که با توجه به قوانین خود، نیاز دارد تا ورزش‌کاران دست‌کم شش ماه در آن به فعالیت پرداخته تا بتوانند این ورزش را فرا گیرند، فرزندان خود را تشویق کنیم تا با ورزش کردن تخصصی از نوجوانی، نه تنها کارهای تیمی و روحیه‌ی ورزش‌کاری را فراگیرند، بلکه بتوانند در کنار دوستان خود به رقابت بپردازند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28