لوگو امرداد
در امرداد 395 چاپ شده است

هرمزاردشیر را دریابید

p02شهر باستانی هرمزاردشیر 24 شهریور ۱۳۱۰ خورشیدی از سوی وزارت اوقاف و صنایع مستظرفه در سیاهه‌ی آفرینه‌های (:آثار) ملی‌ جای گرفت تا یادمان‌های به‌جامانده‌ی آن از دست‌درازی و ویرانی در پناه ماند و مردم با پیشینه‌ی این شهر آشنا شوند.

شوربختانه در همه‌ی این سال‌ها هرمزاردشیر که اهواز کنونی بر روی آن ساخته شده گمنام و تنها رها شده است، نه کاوشی پیرامون آن انجام گرفته و نه به شایستگی شناسانده شده است. این شهر روزگاری نامی باشکوه و جایگاهی ارزنده داشت. پور‌حوقل‌ درصوره‌الارض می‌گوید: «اهواز شهری است معروف به هرمزاردشیر، ولایتی بزرگ و ناحیه‌ای پهناور و وسیع دارد». به گفته جیهانی در کتاب اشکال‌العالم: «اهواز نام هرمزشهر است که جمله شهرها را در آن ولایت به آن نسبت می‌دهند.»

برخی از رخدادنگاران ساخت آن را به دست اشکانیان و برخی دیگر به فرمان اردشیر ساسانی می‌دانند. در مرآت‌البلدان آمده است: «در دوره‌ی ایلام شهر اوکسین در حدود آن بوده است که کلمه‌ی اوکسی، هوز، هوج و خوز از یک ریشه هستند. اشکانیان این شهر را تجدیدبنا کرده سپس اردشیر آن را دوباره ساخته است.»

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است که با عنوان «هرمزاردشیر را دریابید» درباره‌ی شهرباستانی هرمزاردشیر (اهواز کنونی) در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را می‌توانید در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 395 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی شماره‌ی 395 هفته‌نامه‌ی امرداد

 فروش اینترنتی  اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01