لوگو امرداد

آیین پرسه جمشید خُراشه، دهشمند زرتشتی

آیین پرسه‌ی روانشاد جمشید خُراشه دهشمند زرتشتی برگزار شد.
شماری از زرتشتیان، کنشگران هازمان زرتشتی، خویشان و آشنایان برای باشندگی در آیین پرسه‌ی روانشاد جمشید خراشه، آدینه ششم مهرماه 1397 خورشیدی در تالار ایرج گردهم آمدند. موبد بمان مهربانی  اوستاخوانی این آیین را بر دوش داشت. موبد پدرام سروش‌پور در سخنرانی خود از زندگی‌نامه‌ی روانشاد گفت و همچنین به پایان رساندن ساختمان مارکار تهران‌پارس، آخرین وبزرگترین نیک‌اندیشی روانشاد جمشید خراشه که برای هازمان زرتشتی به یادگار مانده است، اشاره کرد و گفت: اگر هازمان زرتشتی توانسته با همه‌ی فراز و نشیب‌هایی که در طول تاریخ داشته باقی بماند، به کوشش و بزرگ‌اندیشی چنین مردانی بوده است. مردانی که تک تک آنها در جای جای هازمان زرتشتی بناهای یادمان فرهنگی را برای ما و فرزندان ما به یادگار گذاشته‌اند.
وی در ادامه از سوی هازمان زرتشتی، اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، انجمن زرتشتیان تهران، سازمان جوانان زرتشتی فروهر، انتشارات فروهر، مدیریت و پرسنل سازمان پذیرایی انجمن زرتشتیان تهران فقدان و درگذشت روانشاد جمشید خراشه، نیک‌اندیش زرتشتی را به خانواده‌ی آن روانشاد آرامش باد گفت.
روانشاد جمشید خُراشه زاده‌ی خوردادماه ۱۳۱۴ در یزد و تنها فرزند روانشادان شهریار و شهربانو بود. همسر وی شادروان مهین‌دخت فروغی شانزده سال پیش درگذشت. فرزندان وی به نام‌های فرهاد، زنده‌یاد بابک و شهریار و شیده هستند. ساختمان چندمنظوره‌ی همایشگاه مارکار تهران‌پارس که هم‌اکنون در حال ساخت است از دهش‌ زنده‌یاد جمشید خُراشه به نامگانه‌ی فرزند درگذشته‌اش، بابک، در کنار دیگر دهش‌های وی است.
شادروان جمشید خُراشه بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستانی در شهر ونکوور کانادا در نیمه‌شب دوم شهریورماه ۱۳۹۷ خورشیدی دیده از جهان فرو بست.
واژه‌ی پرسه به چم (:معنی) پرسیدن احوال از بستگان و خویشان تازه درگذشته است.

1

 3

موبد بمان مهربانی

موبد بمان مهربانی

چهره سمت راست، رستم خسرویانی فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

چهره سمت راست، رستم خسرویانی فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

6

 

8

9

موبد پدرام سروشپور سخنران پرسه

موبد پدرام سروشپور سخنران پرسه

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

33

چهره میانی رستم یگانگی

چهره میانی رستم یگانگی

14

16

17

18

15

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

مهندس هرمزدیار اورمزدی، کنشگر هازمان زرتشتی

29

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27