لوگو امرداد

چهار نمایشگاه در خانه هنرمندان

خانه هنرمندان این روزها پذیرای یادها و یادگارهای تاریخی و هنری در راستای ارج نهادن به هنر، دوستی‌ها و گزینش چهره‌ماندگار کشوراست.
چهار نمایشگاه در پنج تالار خانه هنرمندان در موضوعات گوناگون برپاست و دوست‌داران می‌توانند با توجه به گرایش و شیفتگی خود از آن‌ها بازدید کنند.
نمایشگاه قاب تجلی
دومین نمایشگاه آفرینه‌های چهره‌های ماندگار ایران با نام «قاب تجلی» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان از روز آدینه 6 مهرماه گشایش یافت. در دو دهه اخیر فرصتی فراهم شد تا بهترین شخصیت‌های دارنده سبک در هنرهای تجسمی به عنوان چهره ماندگار شناسانده شوند. برپایی نمایشگاه قاب تجلی که بیشتر شامل هنرهای نگارگری، خطاطی است بهترین هنگامه برای شناساندن هنرمندان برجسته به همگان است.
روز گشایش نمایشگاه هنرمندان نیز در کنار آفرینه‌های خود ایستاده بودند ولی بیشتر بازدیدکنندگان چهره آنان را نمی‌شناختند و پس از آن‌که دوستان و همراهان، استادان را معرفی می‌کردند بیشتر از پیش مشتاق می‌شدند تا درباره آفرینه توضیحاتی داده شود. یکی از هنرمندان می‌گفت بهتر بود در کنار تابلوها نگاره هنرمند جای داده می‌شد تا فرصت آشنایی بیشتری به‌وجود می‌آمد.
در این نمایشگاه که به‌همراهی ماهنامه چهره‌های ماندگار و خانه هنرمندان ایران برگزار شده‌است دست‌آفریده‌هایی از محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، حجت شکیبا، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، محمدحسین حلیمی، محمد سلحشور، عباس اخوین، علی‌اکبر صادقی، حبیب‌الله آیت‌اللهی، عبدالصمد حاج صمدی٬ امیر احمد فلسفی٬ علی شیرازی٬ا سرافیل شیرچی٬ جواد بختیاری و عین الله صادق زاده در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برای تماشای دوست‌داران جای داده شده‌است. و تا 16 مهرماه میزبان دوست‌داران هنر است.
نمایشگاه اسناد و نگاره‌های تاریخی وابسته به 50 سال پیوند دوستی ایران و استرالیا
به بهانه پنجاهمین سالگرد پیوند دیپلماتیک ایران و استرالیا، سفارت استرالیا در تهران با همکاری مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان نمایشگاهی از اسناد و نگاره‌های تاریخی در خانه هنرمندان ایران خواهد بود. آیین گشایش این نمایشگاه یکشنبه 8 مهر ساعت 16 در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار شد و تا 17 مهر ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه با گزینش اسناد و فرتورهای تاریخی به ترتیب زمانی نشان‌دهنده پیوند چندگانه بین ایران و استرالیا در درازای پنجاه سال اخخیر است. نخستین پیوند در سال 1960 میلادی صورت گرفت و سپس نخستین پیمان‌نامه خدمات خوایی بین استرالیا در آن سال به امضا رسید. استرالیا سفارت خود را در تهران سال 1968 میلادی گشود و نخستین سفیرش «فرانسیس بارینگتون هال» بود.
نخستین کارهای وی پس از ورود به تهران دهش 10هزار دلار استرالیا از سوی دولت استرالیا برای کمک به کمک‌رسانی به زمین‌لرزه بزرگ خراسان بود. از دیگر پیوندهای این دو کشور افسران نیروی هوایی ارتش استرالیا در نیروی ناظر سازمان ملل متحد برپایه قطعنامه 598 سازمان ملل متحد تشکیل شده‌بود، شرکت داشتند تا ناظر آتش‌بس بین این دو کشور باشند.
استرالیا نسبت به برجام متعهد باقی‌ مانده‌است و امسال پنجاهمین سالگرد پیوند و همکاری خود با ایران از جمله بالا بردن همکار‌های تجاری، مهاجرتی، آموزشی و تلاش برای پایداری زیست‌بومی و امنیت انرژی را جشن می‌گیرد. باشندگی در هفته فیلم استرالیا برای همگان آزاد است.
نمایشگاه کیمیای خاک
نمایشگاه سفالگران سمنان نیز با نام «کیمیای خاک» از سوی انجمن سفالگران ایران جمعه 6 مهر ساعت 17 در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران گشایش یافت و تا 17 مهر برپاست. در این نمایشگاه ۳۹ دست‌آفریده به‌روش زیر لعابی، نقش برجسته و لعاب احیاء از ۱۶ هنرمند به نمایش درآمده‌است.
سفالگری در استان سمنان به‌انگیزه مرغوبیت خاک و اقلیم کویری از ارزش بالایی برخوردار است و سمنان به‌عنوان یکی از کانون‌های سفالگری ایران شناخته می‌شود. اوج هنر سفالگری در استان سمنان برپایه یافته‌های باستان‌شناسانه به تپه‌حصار دامغان برمی‌گردد که پیشینه‌ای 6000 ساله دارد.
نمایشگاه گزیده آرشیو پوستر انجمن تصویرگران ایران
هفته تصویرگری با گشایش سه نمایشگاه «ما تصویرگر خود هستیم»، «نشان آبان» و «تصویرگران شهر» در خانه هنرمندان ایران آغاز شد. این نمایشگاه شامل پوسترهای برگزیده تصویرگری به‌بهانه پانزدهمین سالگرد گشایش انجمن تصویرگران ایران روز آدینه در نگارخانه‌های پاییز و میرمیران گشایش یافت. انجمن تصویرگران در سال 1382 گشایش یافت اما بنیاد انجمن برپایه‌هایی استوار است که می‌توان ریشه‌های آن را در 60 سال گذشته از هنگامی که تصویرگران به‌نام ایرانی در تولید کتاب‌های نوشته شده تا امروز دید.
در این هفته افزون برپایی نمایشگاه و برگزاری مجمع عمومی انجمن تصویرگران، نشست‌های کاشناسانه گوناگونی نیز برگزار می‌شود. نمایشگاه تا 17 مهرماه برپاست

1
نمایشگاه قاب تجلی

2

3

4

5

6

7

8

9

14
نمایشگاه پیوند دوستی ایران و استرالیا

15

16

17

18

19

20

21

10
نمایشگاه کیمیای خاک

11

12

13

22
نمایشگاه ما تصویرگر هستیم

23

24

25

26

27

28

فرتور از مارال آریایی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05