لوگو امرداد
همزمان با 17 سالگی گاهنامه پیام سبز

برگزاری دومین گهنبار دانش‌آموزی در شیراز

آیین واج‌یشت گهنبار آغاز سرما (پیدایش گیاهان) بامداد آدینه، 20 مهرماه با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی و همراهی زرتشتیان شیراز در تالار روانشاد یزدانی این شهر برگزار شد.
گهنبار اَیاسَرِم، چهارمین چَهره از جشن‌های سالیانه‌ی گهنبار، که به چَم(:معنی) آغاز سرما است، برای دومین سال متوالی در شیراز به گونه‎ی گهنبار دانش‌آموزی برگزار شد. دانش‌آموزان در کنار بسیاری از زرتشتیان از ساعت 9 بامداد در مجموعه دینی فرهنگی ورزشی زرتشتیان شیراز باشنده شدند تا پیش آغاز برگزاری این آیین را فراهم سازند؛ دانش آموزان به محض ورود، ساعت ورودشان را بر روی برگه‌ای که پیش‌بینی شده بود، می‌نوشتند و کارتی را که به زیبایی به شکل برگ سبز، گل یا میوه ای طراحی شده و وظایفشان در پشت آن نوشته شده بود، تحویل می‌گرفتند و به گردن می انداختند. پس از آن بود که شماری از دانش‌آموزان در آشپزخانه سرگرم شستن سبزیجات سالاد فصل شدند، گروهی سبزی پاک می کردند، گروهی پخت سیروگ (نان روغنی سنتی زرتشتیان) را یاد می‌گرفتند، شماری لرک (آجیل آیینی آمیخته به چند خشکبار) آماده می کردند، برخی میوه می‌شستند و گروهی هم در حال چیدن سفره بودند، گروهی از بانوان هم در فراهم کردن پخت ناهار بودند. هر دانش‌آموزی تعدادی میوه هم از خانه به همراه آورده بود تا در برگزاری گهنبار هم‌بهره شده باشد. همین موضوع هم باعث شد تا متنوع‌ترین و زیباترین سینی میوه در میان گهنبارهای پیشین رقم بخورد.  
آن‌چه در این میان بیش از همه به چشم آمد همازوری خانواده‌ها و دانش‌آموزان زرتشتی بود؛ این‌ که مدت‌ها بود دانش‌آموزان را در هیچ آیینی چنین شاداب ندیده بودیم، این‌ که گهنبار را بنا بود آن‌ها برگزار کنند، احساس غرور در چشم‌هایشان موج می‌زد. عقربه‌های ساعت به 12 نزدیک می‌شد که سر و کله‌ی همکیشان شیرازی پیدا شد. همه آمده بودند تا دانش‌آموزان را نظاره‌گر باشند و آن‌ها را در دنباله‌ی راه پیشینیان تشویق کنند.
ساعت که به 12 رسید موبدیار رستم خسرویانی اوستاخوانی را آغاز کرد و باشندگان کشتی نو کردند و دست نیایش به سوی پروردگار برافراشتند. پس از پایان اوستاخوانی به رسم همه‌ی گهنبارها هوشنگ اسفندیاریان سخن‌گوی انجمن زرتشتیان شیراز به گزارش گاه‌تاگاهِ کارکرد انجمن پرداخت که نتایج انتخابات کمیسیون بانوان و بازسازی دیوارهای غربی آرامگاه زرتشتیان مهمترین خبرهای این گزارش بود.

سپس میترا جوانمرد فرنشین کمیسیون بانوان با اشاره به دشواری‌ها و زحمت‌هایی که در راستای ادامه داشتن چاپ گاهنامه پیام سبز از بدو انتشار تاکنون وجود داشته است، سخن گفت و از تمامی دست اندرکاران آن سپاسداری کرد و در ادامه افزود: «80 درصد هزینه‌های چاپ را انجمن زرتشتیان شیراز بر دوش دارد، برای اینکه زمینه‌ای برای همکاری و بروز استعدادها و انعکاس دست نوشته‌های همکیشان، از کوچک تا بزرگ باشد. اینگونه نباشد که تا واپسین فرصت برای صفحه‌بندی و ویراستاری و پیگیری برای رساندن پیام سبز به چاپ نگرانی وجود داشته باشد، زیرا این استرس و فشردگی، دشواری کار را چندین برابر می‌کند.» پس از سخنان جوانمرد به رسم همه ساله و به مناسبت فرا رسیدن هفدهمین سال انتشار گاهنامه پیام سبز، درختی که امسال درخت زیتون بود در میان شادی و شور و (هابیروشاباش) گفتن باشندگان در دل خاک کاشته شد. از دیگر نکته‌های جالب این گهنبار پخش لرک به شیوه‌ای سنتی به کوشش دانش‌آموزی بود که پارچه‌ای را به کمر بسته بود و از داخل آن لرک به دست باشندگان می‌داد.
در پایان از باشندگان با ناهار و میوه و سیروگ پذیرایی شد و پس از جمع کردن سفره، شستن ظرف ها و پاک‌سازی آشپزخانه، دانش‌آموزان پرانرژی و با خرسندی که در چهره داشتند با آموزگارانشان راهی کلاس‌های دینی شدند.

1

کارت های شرح وظایف دانش آموزان

2

چیدن شاخ های گیاه مورد برای گلدان سفره

3

شستن کاهو و میوه توسط دانش آموزان

4

پاک کردن سبزی توسط دانش آموزان

5

یادگیری پخت سیروگ (نان روغنی سنتی زرتشتیان) توسط دانش آموزان

6

انداختن سفره گهنبار توسط دانش آموزان

7

چیدن میوه و تهیه سیر و سداو توسط دانش آموزان

8

آماده سازی ظروف توسط دانش آموزان نونهال

9

پختن ناهار توسط بزرگسالان

10

تهیه سالاد فصل توسط دانش آموزان

11

تعدادی از دانش آموزان هم بهره در مراسم

12

کشتی نو کردن باشندگان در مراسم گهنبار

13

اوستا خوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی

14

نیایش همگانی باشندگان در مراسم گاهان بار

15

تنوع در میوه با هم بهرگی دانش آموزان

16

باشندگی پرشور دانشجویان همگام با دیگر همکیشان

17

گزارش گاه به گاه انجمن توسط هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن

18

پخش لرک میان باشندگان توسط دانش آموزی به شیوه ای سنتی

19

سخنرانی میترا جوانمرد فرنشین کمیسیون بانوان در 17سالگرد انتشار پیام سبز

20

کاشت نهال به خوش یمنی هفدهمین سالگرد انتشار پیام سبز

21

همیاری نونهالان در کاشت نهال هفدهمین سالگرد انتشار پیام سبز

22

کاشت نهال به خوش یمنی هفدهمین سالگرد انتشار پیام سبز

23

آماده سازی سفره پذیرایی ناهار توسط دانش آموزان

24

پذیرایی ناهار از باشندگان

25

شستن ظروف و پاکسازی توسط دانش آموزان پایانی برای مراسم

فرتور از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. آفرین، آفرین چه کار خوبی انجام شده است. این درست است.دانش آموزان ما دارند تبدیل می شوند به یه مشت ماشین خواندن و حفظ کردن و از دین باوری و حفظ سنت ها فاصله می گیرند. شیرازی ها به حق حرف ندارید. همین کارهای هدفمند و بابرنامه است که همازوری شیرازی ها در برگزاری خوب برنامه هایشان را تا به امروز تداوم داده است. کارهایی ساده و اثرگذار. همین گهنبار دانش آموزی که چندی قبل در یزد برگزار شد هم در همین راستا بوده است. دست مریزاد

  2. آفرین، آفرین چه کار خوبی انجام شده است. این درست است.دانش آموزان ما دارند تبدیل می شوند به یه مشت ماشین خواندن و حفظ کردن و از دین باوری و حفظ سنت ها فاصله می گیرند. شیرازی ها به حق حرف ندارید. همین کارهای هدفمند و بابرنامه است که همازوری شیرازی ها در برگزاری خوب برنامه هایشان را تا به امروز تداوم داده است. کارهایی ساده و اثرگذار. همین گهنبار دانش آموزی که چندی قبل در یزد برگزار شد هم در همین راستا بوده است. دست مریزاد

  3. من فکر می کردم ديگه از اين جوونا کسی سيروگ نخواهد پخت . نظرم عوض شد.آفرين به نوجوونای شيرازی. ممنون از عکسای قشنگتون.

  4. من فکر می کردم ديگه از اين جوونا کسی سيروگ نخواهد پخت . نظرم عوض شد.آفرين به نوجوونای شيرازی. ممنون از عکسای قشنگتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30