لوگو امرداد
یاداشت هما ارژنگی، درباره‌ی جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه

فردوسی نگاهبان فرهنگ دیرسال ایران است

arjangi3من سال‌هاست که کورش جوادی** این گرامی فرزندِ ایران‌دوست و نستوه را می‌شناسم و از مهرِ بی‌پایانش به فردوسی سترگ و شاهنامه جاوید آگاهم، ولی امروز که با نگاهی نو بار دیگر دستاوردِ پویایی او را در قابی گردآمده از فرتورهایی زیبا که همگی از یکتایی حکیمِ خردمند و شاهکار ماندگارش سخن می‌گویند دیدم، چشم و دلم از شادی و شگفتی لبریز شد. این گرد آمده زیبا، گواه آن است که روان زنده و پویای پیرِ خردمندِ ایران شهر، پس از گذشتِ بیش از هزار سال چون خون روشنی در رگ‌های ایرانیان از خرد و کلان جاری است و عاشقانِ فردوسی و شاهنامه از گوشه و کنار دورافتاده‌ترین شهرها و کوچه‌ها و کومه‌ها سر بر می‌آورند و فریاد «چو ایران نباشد تنِ من مباد» سر می‌دهند. چهره‌ی پر فروغِ فردوسی، بر بلندای تاقچه‌ی بانوی سالمندِ روستایی، سر افرازی می‌آفریند و شاهنامه‌اش دکه‌ی کوچک کفش‌دوزی خردپیشه را روشنی می‌بخشد. روان فردوسی چون رودی خروشان در همه جا جاری است. بر دیوارهای شهرها، تاقِ گرمابه‌ها، بلندای بازارها، در میدان‌ها، بر زبان مرشدانِ زورخانه‌ها، در تار و پود قالی، بر سردرِ ارگ‌ها و بلندای قلعه‌های باستانی و بر تخته‌سیاه دانش‌آموزان … و آن‌گاه در می‌یابیم که روان سپند آن ستایشگر «خداوند جان و خرد»، چون فرشته‌ای نگاهبانِ فرهنگ دیرسال این مرز و بوم است.

* هما ارژنگی، چکامه‌سرای ملی و میهنی

** کورش جوادی، دبیر جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. سپاس فراوان سرکار خانم ارژنگی. از متن بسیار زیبا و ژرف. سپاس از این جهت که ایرانیان فرهنگ و زبان این سرزمین را نه تنها به بزرگانی همچون پیام آور فردوسی مدیون هستند بلکه به افرادی همچون شما. و همانگونه که در کتاب بزرگ آمده: درود جهان آفرین بر تو باد-بر آنکس که او چون تو فرزند زاد. سپاس.

  2. سپاس فراوان سرکار خانم ارژنگی. از متن بسیار زیبا و ژرف. سپاس از این جهت که ایرانیان فرهنگ و زبان این سرزمین را نه تنها به بزرگانی همچون پیام آور فردوسی مدیون هستند بلکه به افرادی همچون شما. و همانگونه که در کتاب بزرگ آمده: درود جهان آفرین بر تو باد-بر آنکس که او چون تو فرزند زاد. سپاس.

  3. سپاس از خانم ارژنگی و با امید تندرستی و بهروزی بیش از پیش برای ایشان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28