لوگو امرداد
در امرداد 398 چاپ شده است

سنجش سیمای شاپور یکم در دو سند

سیمای شاپور یکم در دو سند در امرداد 398شاهنامه‌ی فردوسی و تاریخ طبری یا «تاریخ‌الرسل و الملوک» دو بنمایه‌ی ارزشمند برای تاریخ ایرانند. فردوسی و طبری در زمانی نزدیک به هم می‌زیستند، فردوسی نزدیک به بیست سال پس از درگذشت طبری دیده به جهان گشود. باری؛ بررسی این هر دو کتاب برای دانستن رویدادهای این سرزمین کاری بایسته است. طبیعی است که گزارش‌های این دو بنمایه همسانی‌ها و نیز تفاوت‌هایی با هم دارند که با کنار هم نهادن آنها و نیز دیگر سندهای تاریخی می‌توان به درک بهتری از تاریخ این مرز و بوم رسید. در نوشتار پیش رو به گونه‌ی موردی به گزارش این دو کتاب درباره‌ی شاپور یکم و کارنامه‌اش پرداخته خواهد شد.
هم شاهنامه و هم تاریخ طبری گواهی می‌دهند که مادرِ  شاپور -پسر و جانشین اردشیر- دختر اردوان پنجم واپسین پادشاه اشکانی بود. ولی در چگونگی پیوند میان اردشیر و دختر اردوان اختلافی در دو نوشته است. برپایه‌ی شاهنامه، اردشیر پس از تار و مار کردن اشکانیان، دختر اردوان را به همسری خود درمی‌آورد. ولی در تاریخ طبری، اردشیر در کاخ اردوان دختر اردشیر را می‌بیند، ولی آن دختر نسب خود را پنهان کرده خود را کنیزی در دربار اشکانی می‌شناساند. پس اردشیر او را به حرمسرای خود می‌برد.
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار بلند «سنجش سیمای شاپور یکم در دو سند» است به قلم اردلان کوزه‌گر پژوهشگر تاریخ که در رویه‌ی شاهنامه امرداد 398 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌ بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

خرید اینترنتی شماره‌ی 398 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بی گمان و پس از کوروش بزرگ می توان شاپور اول را برترین پادشاه ایران نامید، او سه امپراطور روم را شکست داد، رومی که در آنزمان در اوج قدرت بود، شاپور یک زرتشتی بود اما همانند کوروش به پیروان ادیان دیگر مانند مانویان و بوداییان احترام می گذاشت و آنها را در تبلیغ دین خود آزاد گذاشت، اما آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است

  2. بی گمان و پس از کوروش بزرگ می توان شاپور اول را برترین پادشاه ایران نامید، او سه امپراطور روم را شکست داد، رومی که در آنزمان در اوج قدرت بود، شاپور یک زرتشتی بود اما همانند کوروش به پیروان ادیان دیگر مانند مانویان و بوداییان احترام می گذاشت و آنها را در تبلیغ دین خود آزاد گذاشت، اما آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29