لوگو امرداد

آدینه؛ برگزاری جشن آبانگان در تهران

جشن آبانگانانجمن موبدان تهران با همکاری انجمن زرتشتیان تهران، جشن آبانگان را در آتشکده‌ی تهران برگزار می‌کند.

نیایش گروهی جشن آبانگان، روز آبان ایزد از ماه آبان‌ در گاهنمای زرتشتی برابر با آدینه چهارم آبان‌ماه 1397 خورشیدی از ساعت 8 بامداد برگزار می‌شود.

جشن آبانگان، به ستایش آفریده‌ی آب و پاس‌داشت آن ویژه شده است. ایرانیان باستان آب را پاک می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش، رنگ، بو و مزه‌ی آن، دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شستشو به کار نمی‌بردند. زرتشتیان نیز در این روز همانند دیگرجشن‌ها به آتشکده‌ها می‌روند و برای گرامی‌داشت فرشته‌ی نگاهبان آب‌ها، به کنار جوی‌ها و قنات‌ها رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا که به آب و آبان وابسته است) از سوی موبدان، اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی می‌پردازند.

از آن‌جا که در روز چهارم آبان‌ماه (در سالنمای رسمی کشور) «زو» که یکی از پادشاهان ایران بود، با افراسیاب جنگید و او را شکست داد و از سرزمین خویش بیرون راند، ایرانیان این روز را جشن می­‌گیرند؛ دیگر آن­که چون در زمانی برابر با هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیاری تلف شدند و برخی به سرزمینی دیگر رفتند. سرانجام در همین روز پس از پنج یا هفت سال، باران آغاز به باریدن کرد، ازین­‌رو ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند.
آبان ایزدبانوی آب­‌های روی زمین و نگاه­بان پاکی و بی‌­آلایشی در جهان هستی است. آناهید و سپس ناهید در فارسی دری به چم(:معنای) نیالوده و پاکیزه است. آناهیتا در استوره­‌های ایرانی، یکی از تابناک­‌ترین چهره‌­ها و کارآمدترین نقش­‌ورزان است و در اوستا، سرود بلند و زیبایی به نام «آبان یَشت» با خیال نقش­‌هایی دلپذیر، ویژه‌­ی نیایش و ستایش اوست:
«…اوست بَرومندی که در همه‌­جا بلند آوازه است. اوست که در بسیاری فَره­مندی، همچندِ همه‌­ی آب­‌های روی زمین است. اوست زورمندی که از کوه هُکَر به دریای فراخُ کرت ریزد. من، اهورامزدا، او را به نیروی خویش، هستی بخشیدم تا خانه، روستا، شهر و کشور را بپرورم و پشتیبان و پناه­‌بخش و نگاه­بان باشم…
آبان نیایش یکی از پنج نیایش روزانه‌ی زرتشتیان است. دیگر نام­‌های این جشن: آبان، آبان­ناف، آپان و بُرزیَزد (پهلوی: نَپات­اپام/ اَپام­نَبات) (اوستایی: اَپام­نَپات) (سنسکریت: نام مینُوی همه‌­ی آب‌­ها). 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04