لوگو امرداد
سخنرانی ماهانه‌ی سازمان زنان زرتشتی

احساسات مثبت؛ سلامت جسم و روان

سازمان زنان زرتشتی تهران سخنرانی نخستین دوشنبه‌ی‌ماه با عنوان «تاثیر عواطف انسانی بر کارکرد قلب» را برگزار کرد.

دکتر منیرالسادات موسوی، دانش‌آموخته‌ی دکترای تخصصی بیوشیمی از دانشگاه تهران، به اهمیت قلب و احساسات بر سلامت جسم و روان پرداخت. وی با اشاره به پژوهش‌های متخصصان عصب‌شناسی قلب گفت: قلب بسیار پیچیده‌تر از یک پمپ مکانیکی بوده  و از یک سیتم عصبی مستقل شکل گرفته است. این سیستم به صورت چند گره عصبی در پیوند با هم، پیرامون سیستم هدایتی قلب آرایش یافته‌اند.

وی در بخشی از سخنرانی از شناخته شدن قلب به عنوان مغز کوچک گفت: تولید و ترشح درون قلبی بسیاری از هورمون‌ها و مولکول‌های کوچک مغذی که باعث انواع کارکردهای شناختی مانند حافظه، تفکر و تصمیم‌گیری و انگیزه می‌شوند، در حدی به این شبکه پیچیدگی بخشیده است که قلب را به عنوان یک مغز کوچک توصیف می‌کنند.

دکتر موسوی در ادامه افزود: از سویی میدان مغناطیسی قدرتمند قلب که 5000 برابر مغز است، توانایی آن را دارد که به راحتی در تک‌تک سلول‌ها نفوذ کند و ریتم‌های مهم فیزیولوژیک بدن را با ریتم قلب هماهنگ سازد و بدین گونه بر پردازش‌های مغزی و سلامت جسم و روان تاثیر‌گذار باشد.
دکترای بیوشیمی از چگونگی تاثیر احساسات منفی و مثبت بر روی سلامت جسم و روان گفت: برپایه‌ی پژوهش‌های آزمایشگاهی، زمانی که فرد احساسات مثبت مانند محبت و بخشودگی را تجربه می‌کند، بیشترین هم‌گامی میان ریتم‌های فیزیولوژیک بدن و پیوندهای قلب به مغز شکل می‌گیرد که سبب بهبود سلامت جسم و روان می‌‍‌شود. در برابر آن، احساسات منفی مانند تنفر و حسادت، با بر هم زدن هماهنگی میان پیوندهای قلب و مغز، بر روی تندرستی اثر منفی دارد.

این برنامه دوشنبه هفتم آبان‌ماه 1397 خورشیدی از ساعت 10 بامداد در تالار جشنگاه خسروی برگزار شد. سخنرانی ماهانه را کارگروه «طرح حساس» سازمان زنان زرتشتی برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌کند.

1

2

7

3

4

5

6

فرتور رسیده است.

1986

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09