لوگو امرداد
دیدنی‌های تهران (15)

چنارهای ولیعصر هنوز بیدارند

خیابان ولی‌عصر بلندترین خیابانِ درخت‌کاری شده‌ی تهران و بلندترین خیابان خاورمیانه با درازای ۱۷٫۹ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن در میانه‌ی جنوبی تهران آغاز شده و به میدان تجریش در منطقه‌ی شمیرانات در شمال تهران می‌رسد. این خیابان در سال 1300 به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. نام نخستین آن «جاده‌ی مخصوص پهلوی» بود و تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، «خیابان پهلوی» نامیده می‌شد. پس از انقلاب در آغاز و به برای دو سال و نیم به نام «خیابان مصدق» و سپس به نام کنونی آن، ولی‌عصر، نام‌گذاری شد.

در سال ۱۳۱۸ سراسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰ هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود، ولی اکنون تنها بیش از ۸000  چنار در سرتاسر خیابان به جای ‌مانده است. فاصله درختان چنار ۲ متر در نظر گرفته و مابین آنها یک بوته گل سرخ کاشته شد. شوند کاشتن درخت چنار در این خیابان سازگاری این گونه با آب و هوای تهران بود.

 نابودی درختان چنار خیابان ولیعصر در حالی است که عمر چنار در شرایط خوب نزدیک به ۴۰۰ سال است. برج‌سازی‌های پیرامون این خیابان و کاهش سفره آب‌های زیرزمینی و نیز ساخت تونل‌های مترو و تاسیسات شهری از مهمترین شوندهای (:دلایل) از میان رفتن این درخت‌ها است.

بسیاری از مرکزهای خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفترهای ملی و بین‌المللی در این خیابان جای دارند. این خیابان هم‌چنین از کانون‌های سنتی خرید تهران است و بوستان‌های بزرگ ملت و ساعی در کناره این خیابان جای دارند. بخش بزرگی از خط سه متروی تهران از زیر خیابان ولی‌عصر می‌گذرد. خیابان ولی‌عصر در ۷ دی‌ماه ۱۳۹۰ خورشیدی ثبت ملی شد.

پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی سده‌ی ۱۷ درباره‌ی خیابان ولیعصر نوشته است که اگر استانبول را شهر سروها بدانیم، تهران را باید شهر چنارها خواند.

با پوسیده شدن بسیاری از درخت‌های خیابان ولی‌عصر به شوندهایی که یاد شد، شماری از هنرمندان کنده‌کاری‌ و طراحی‌هایی روی این درختان انجام داده‌اند تا همچنان نگاه زخم‌خورده، ولی مهربان این درختان، رهگذران بلندترین خیابان خاورمیانه را همراهی کند.

 هر دو منر یکی چنار، پلاک به سال ساخت این خیابان 1300 خورشیدی

هر دو متر یکی چنار، پلاک به سال ساخت این خیابان 1300 خورشیدی

1

2

3

4

5

6

20

7

18

8

9

10

11

17

13

14

15

جانباخته راه میهن، سرلشکر ولی الله فلاحی

جانباخته راه میهن، سرلشکرنیروی زمینی ولی الله فلاحی 1360/7/7

19

21

22

24

25

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

10 پاسخ

  1. درودبرآقای مهرزاد عزیز و سپاس بخاطرعکسهایی که زحمت کشیدید گرفتید . واقعا جای تاسف است که چنارهای زیبای این خیابان تاریخی به چه روزی افتادند و مردم هم هنرنمایی کردند . منکه دلم گرفت امیدوارم بقیه درختان باقیمانده سالم بمانند . تهران بنام چنارستان معروف بوده . حالا بکجا رسیده . بازهم ازشما ممنون و سپاسگزارم .

  2. درودبرآقای مهرزاد عزیز و سپاس بخاطرعکسهایی که زحمت کشیدید گرفتید . واقعا جای تاسف است که چنارهای زیبای این خیابان تاریخی به چه روزی افتادند و مردم هم هنرنمایی کردند . منکه دلم گرفت امیدوارم بقیه درختان باقیمانده سالم بمانند . تهران بنام چنارستان معروف بوده . حالا بکجا رسیده . بازهم ازشما ممنون و سپاسگزارم .

  3. درود بر شما و مهرزاد هنرمند به سبب فرتورهای زیبایش..
    فقط یک نکته پیترو دلاواله در قرن 17 چگونه از خیابان پهلوی در قرن 20 بازدید داشته و انرا با خیابانهای استانبول قیاس کرده ؟؟؟؟

  4. درود بر شما و مهرزاد هنرمند به سبب فرتورهای زیبایش..
    فقط یک نکته پیترو دلاواله در قرن 17 چگونه از خیابان پهلوی در قرن 20 بازدید داشته و انرا با خیابانهای استانبول قیاس کرده ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27