لوگو امرداد

آباده شهر جهانی منبت شد

 مدیر کل میراث فرهنگی فارس از ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس،  مصیب امیری با بیان خبر بالا گفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت شد.
وی گفت: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری استان و آثار تاریخی به جای مانده از دوران‌های پیش، به خوبی می توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره دست بوده است.
وی افزود: در سال 95 گواهی‌های گوناگونی مانند گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی” منبت آباده” و گواهی ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور به دست آمد و در همین سال پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت ، به شورای راهبردی صنایع دستی کشور فرستاده شد که پس از پیگیری‌های صورت گرفته،  در سال 97 ، آباده به عنوان “شهر جهانی و ملی منبت “معرفی گردید.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس  با اشاره به تعداد  17 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ، 5 نشان زرین جشنواره فجر در رشته منبت آباده، افزود: آباده دارای 150 کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از 5 هزار نفر هنرمندان منبت کاراست.
امیری در پایان با سپاس از پشتیبانی و همراهی‌های معاون محترم رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون و همکاران معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، استاندار فارس و معاونین ایشان، نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی  و فرماندار شهرستان، اتحادیه صنایع دستی استان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، معاون و همکاران صنایع دستی فارس، مسئول میراث فرهنگی، شهردار ، صنعتگران و هنرمندان و همه مردم آباده خاطر نشان کرد: امیدواریم، اینک با ثبت جهانی شهر آباده به عنوان خاستگاه هنر منبت ، شاهد توسعه بیش از پیش این هنر اصیل و برداشته شدن گامی دیگر در راستای پشتیبانی از صنایع دستی استان و شهرآباده باشیم.
منبت هنر دستان خالی است
منبت هنر کنده‌کاری روی چوب است. هنرمندان این رشته با ارزانترین ابزار و مواد هنرسازهایی ارزشمند را می‌آفرینند. پیشینه‌ی این هنر به 1500 سال می‌رسد. برخی از باستان‌شناسان و تاریخدانان پیشینه‌ی این هنر را پیش از ساسانیان گفته‌اند. 
منبت بر روی چوپ چون گردو، گلابی یا شمشاد انجام می‌شود. استاد منبت‌کار با توجه به طرح چوب مناسب را گزینش می‌کند.
پیش از این در سال 1396 شهر ملایر پایتخت منبت جهان شده بود.

آباده  شهر جهانی منبت شد

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28