لوگو امرداد
برگزار ی سخنرانی سازمان زنان زرتشتی تهران

فراموشی‌های کوچک کم‌توجهی است؛ آلزایمر نیست

سازمان زنان زرتشتی تهران سخنرانی نخستین دوشنبه‌ی‌ماه را با عنوان «روش‌های پیشگیری از آلزایمر»، پنجم آذرماه 1397 خورشیدی در تالار خسروی تهران برگزار کرد.

دکتر فرزاد مختاری، دکتری بیوشیمی عصبی، با اشاره به این که آلزایمر یک نگرانی بزرگی را در همه‌ی جوامع به ویژه جوامع پیشرفته ایجاد کرده است؛ افزود:  متاسفانه روز به روز شمار مبتلایان رو به افزایش است و علاوه بر خود بیمار حدود 3 نفر دیگر را هم درگیر و همراه بیماری می‌کند. وی در ادامه فراموشی‌های کوچک مانند گم کردن لوازم و اشیا را از کم توجهی و نبود تمرکز دانست و خاطرنشان کرد هر فراموشی آلزایمر نیست.

دکتر مختاری آلزایمر را نوعی اختلال عملکرد مغزی پیش رونده‌ی بی‌بازگشت تعریف کرد که می‌توان از بروز آن پیشگیری و یا با تشخیص زود هنگام می‌توان از سرعت آن کم کرد. وی در ادامه گفت: . در آلزایمر عملکردهای شناختی انسان دچار مشکل می‌شود ( انگار که ما چیزی یاد نگرفته‌ایم.) مثلا فرد در بستن دکمه‌هایش و یا بند کفش‌هایش دچار مشکل می‌شود. در این بیماری مغز کوچک (آتروفی) می‌شود.

دکتر فرزاد مختاری به دو فاکتور عمده‌ی این بیماری یعنی ژنتیک (10 درصد) و سن و همجنین  بیماری‌های جانبی مانند دیابت، فشارهای عصبی (استرس)، پارکینسون و دمانس که این بیماری را تشدید می‌کنند، اشاره کرد و در ادامه گفت:.هر چه سن بالاتر باشد ریسک مبتلا شدن بیشتر است. از سن 65 سالگی به بالا شدت بیشتری دارد. پیری از موثرترین عواملی است که فرد را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند. از آن‌جایی که بیمار خود به وضعیت خود آگاهی ندارد بیشتر موارد به تشخیص و درمان به موقع توجهی نمی‌شود.

وی رعایت پنج اصل را برای پیشگیری از بیماری آلزایمر توصیه کرد:

1- ورزش یا نرمش مداوم و آرام. مثل پیاده‌روی یا حرکات تعادلی بسیار ساده می‌تواند خون‌رسانی به مغز را افزایش دهد و گردش خون در مغز زیاد شده و مولکول‌های اضافه را که بر اثر فکر کردن ایجاد شده را با خود می‌شوید و به طرف کلیه و کبد هدایت می‌کند.

2- شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط اشتن با دوستان و آشنایان و صحبت کردن

3- تغذیه‌ی سالم. از چهار گرد سفید باید پرهیز شود (آرد سفید، برنج سفید، شکر سفید و نمک). به آلزایمر دیابت مغزی نیز گفته می‌شود چون وقتی قند خون، فشار خون و چربی خون افزایش یابد مشکلات قلبی و عروقی ایجاد شده و آلزایمر نیز سر و کله‌اش پیدا می‌شود. در عوض تا می‌توانیم باید از ماهی (نه کنسرو)، سبزیجات سبز مثل بروکلی، مغز بادام، گردو، فندق، امگا3، ویتامین B12، کندر خوراکی و زردچوبه استفاده کنیم.

4- به فعالیت وا داشتن مغز. مطالعه‌ی کتاب، حفظ کردن شعر، نیایش، حل کردن جدول، یادگیری زبان جدید، موسیقی و مدیتیشن حداقل 12 دقیقه در روز. مطالبی را که می‌خوانیم یک‌بار با صدای بلند و یک‌بار با صدای آرام و یک‌بار هم نجوا کنیم. این روش باعث فعال شدن سه مکانیزم در مغز می‌شود.

5- دوری از استرس و نگرانی یا به حداقل رساندن آن. البته تنفس در هوای سالم و آزاد برای اکسیژن رسانی به مغز و استفاده نکردن از غذاهای سرد برای جلوگیری از سرد شدن مغز نیز توصیه می‌شود.

1

2

33

4

5

6

7

8

9

فرتور رسیده است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10