لوگو امرداد
باشه‌ آهنگر، در گفت‌و‌گو با امرداد

سرو زیر آب برای نمایش بیشتر کوتاه شد

محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان فیلم سینمایی سرو زیر آبفیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر پس از نمایش در جشنواره‌ی فجر در سال گذشته از چهارشنبه 30 آبان‌ماه 1397 خورشیدی به سرگروهی سینما آزادی بر روی پرده‌ی سینما رفت و به نمایش (:اکران) همگانی درآمد.

این فیلم با نقش‌آفرینی بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی (در نقش خواهر جانسپار جاویدالاثر زرتشتی)، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور (در نقش مادر جانسپار جاویدالاثر زرتشتی)، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی‌پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی به روایت داستان دو شهید جاویدالاثر زرتشتی و لر پرداخته است.

پس از نمایش همگانی، برخی خبرگزاری‌ها از کوتاه شدن 8 تا 10 دقیقه‌ای این فیلم پس از نمایش در جشنواره‌ی فیلم فجر خبر دادند. محمدعلی باشه‌ آهنگر درباره‌ی کوتاه شدن فیلم به امرداد گفت: پس از جشنواره‌ی فجر در بهمن‌ماه سال گذشته، برای نمایش همگانی آذرماه 1397 نزدیک به 10 دقیقه از فیلم کوتاه شد تا سانس نمایش بیشتری برای فیلم در نظر گرفته شود که البته کوتاه شدن فیلم بهره‌ها و آسیب‌هایی در نمایش آن دارد. با توجه به تحمل تماشاگر و شمار بیشتر سانس‌ها کوتاه شدن بخش‌هایی از فیلم به سود است ولی از سویی به عنوان کارگردان علاقه‌ای به کوتاه شدن فیلم نداشتم چراکه به باور من این کوتاه شدن به ریتم فیلم آسیب می‌رساند. برای نمونه ریتم تند در برخی بخش‌های فیلم حس و حال بهتری به تماشاگر منتقل می‌کند.

وی درباره ی شرایط نمایش همگانی فیلم افزود: شرایط نمایش همگانی در سینما برای فیلم سرو آب مناسب نیست و کسانی که قول همکاری داده بودند به گفته‌های خود عمل نکردند. شهرداری قرار بود برای تبلیغ شماری بیلبورد به فیلم ویژه کند که این اتفاق نیفتاد. در واپسین نامه‌‌نگاری حوزه‌ی هنری قول یک تا پنج بیلبورد را داد که این در خور تبلیغ یک فیلم نیست.

در مورد تبلیغ  فیلم در شبکه‌های مجازی هم کم‌کاری شد و هزینه‌ی 10 میلیون تومانی تبلیغ در فضای مجازی برای سرو زیر آب قابل سنجش با دیگر فیلم‌ها نیست. از سویی قول همکاری هم‌میهنان زرتشتی که قرار بود همراهی بیشتری در این‌باره داشته باشند به دلیل محدودیت‌ مالی و دیگر محدودیت‌ها به جایی نرسید.

وی درباره‌ی دیگر مشکلات نمایش فیلم گفت: به هر روی سینماهایی که در دسترس ما قرار دادند در سنجش با فیلم‌های همانند، قابل سنجش نیست. فصل اکران فیلم در سنجش با فصل‌های بهار و تابستان وضعیت خوبی ندارد و همه‌ی این‌ها سبب شد تا نمایش همگانی فیلم آنگونه که دست اندرکاران می‌خواستند پیش نرود.

باشه‌آهنگر درباره‌ی بازخورد فیلم درمیان منتقدین و مردم گفت از انتقادهای مثبت ومنفی‌ای که درباره‌ی فیلم در تارنماهای تخصصی سینما وفیلم منتشر شده است اشاره کرد و از این بازخوردها به ویژه بازخورد تماشاگران فیلم ابراز خرسند کرد.

وی در دنباله با پاسخ به این پرسش که با توجه به بازخوردها اگر امکان دوباره‌ی ساخت فیلم وجود داشته باشد فیلمنامه را چگونه بازنویسی می‌کند گفت: پرسش سختی است، یک فیلم در یک دوره‌ای با یک سری امکانات ساخته می‌شود که این امکانات ممکن است در دوره‌‌ای دیگر ضعیف‌تر یا بهتر شود. اگر شرایط بازتر باشد فیلمنامه‌نویس دستش بازتر است. به هر روی نمی‌توان به روشنی گفت اگر امکان بازنویسی بود فیلنامه چگونه نوشته می‌شد و البته بالا رفتن تجربه و توجه به انتقاد‌ها برخی کاستی‌ها را در بازنویسی بر طرف می‌کند.

محمدعلی باشه‌آهنگر زاده‌ی ۱۳۴۱ در دزفول و دانش‌آموخته‌ی رشته سینما (گرایش کارگردانی) از دانشکده‌ی سینما و تیاتر دانشگاه هنر است. وی فعالیت‌های هنری خود را با ساخت و بازی در چند نمایش آغاز کرد و فعالیت‌هایی مانند نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

«سرو زیر آب» واپسین کار سینمایی باشه‌آهنگر است که در آن داستان دو شهید جاویدالاثر زرتشتی و لر روایت شده است. سرو زیر آب در  آیین پایانی سی‌وششمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که 22 یهمن‌ماه 1396 خورشیدی در برج میلاد برگزار شد، سیمرغ زرین بهترین نگاه ملی و دو سیمرغ بلورین را در بخش‌های بهترین طراحی صحنه (عباس بلوندی) و بهترین فیلم‌برداری (علیرضا زرین‌دست) را با رای هیات داوران جشنواره به خود ویژه کرد.

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. راستی چرا مدتی است که از « بنویس و به اشتراک بگذار » خبری نیست ؟

  2. من خودم این هفته دوبار رفتم برای دیدن این فیلم یکی شنبه که اکران نشد و سه شنبه که نیم بها بود و من بیرون منتظردوستم بود که وقتی داشتیم داخل میشدیم باج بلیط فروش به تقریبا هفت عشت نفر گفت که بلیط تمام شده و سالن جا نداره ولی وقتی رفتم داهل سینما دیدم یه اتاقی رو یع پرده سینما گذاشتن برا کمتر از صد نفر اونم تو یزد!!! اخه چرااااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29