لوگو امرداد

زرتشتیان سنگاپور از نگاه تارنمای یاهو

چقدر درباره‌ی تنوع باورها در سنگاپور می‌دانید؟  یاهونیوز مراسم مذهبی و شاخه‌های مذهبی کمتر شناخته شده‌ای را در سنگاپور معرفی کرده‌است.

2

آن‌ها با وجود تنها حدود 300 پارسی پیرو آیین زرتشتی یکی از ده آیین رسمی در کشور سنگاپور هستند ولی آن‌ها نماینده‌ی میراثی هستند که به هزاران سال پیش باز می‌گردد، مذهبی که کهن‌تر از مسیحیت و اسلام است.

«ما یکی از کوچکترین جوامع هستیم، نه تنها در سنگاپور بلکه در کل جهان» این را «زینا آوری» دانش‌آموز 16 ساله در یک گردهمایی جامعه‌ی پارسی در سنگاپور در اواخر آگوست 2018 میلادی می‌گوید.

شما در آستانه‌ی از بین رفتن هستید، بنابراین شما واقعا می‌خواهید تا این سنت را تقویت کنید و می‌خواهید این جامعه را با حرکت رو به جلو حفظ کنید.

آیین زرتشت در ایران باستان با ظهور پیامبر زرتشت اسپیتاما، که به نام زرتشت هم خوانده می‌شود آغاز شد.

با اینکه هیچ دیدگاه آکادمیکی وجود ندارد، بیشتر پژوهشگران بر این باورند که زرتشت بین 1500 تا 1000 پیش از میلاد زندگی می‌کرده‌است. او یکی از نخستین آیین‌های یکتا پرستی را پس از نزدیکی به خدایی که اهورا مزدا نامید، پایه‌گذاری کرد.

این دین زیر نظر پادشاهانی مانند کوروش بزرگ که در انجیل از او به‌عنوان نجات دهنده‌ی یهودیان دربند یاد شده‌است، دین بیشترایرانیان شد. سه اصل این دین پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک است.

زرتشتیان در آتشکده عبادت می‌کنند، جایی که یک شعله‌ی سپند (:مقدس)، چون که آتش نشانگر درستی و پاکی است ، همواره می‌سوزد. دیگر اعمال شامل دفن آسمانی، یا رها کردن پیکر درگذشتگان در قله‌ی کوه‌ها برای اینکه خوراک کرکس‌ها شوند. 

 1

یک برج خاموشان، جایی‌که خاکسپاری آسمان در ان انجام می شد در یزد ایران

«ما بر این باوریم که اگر شما یک بار یک بدن را در زمین دفن کنید زمین را برای 100 سال آلوده می‌کنید» این را رستم گادیالی 82 ساله مسوول سازمان بین مذهبی شرح می‌دهد این رسم هنوز در بین جوامع زرتشتی در بخش‌هایی از هند باقی‌مانده است. بیشتر زرتشتیان اکنون مردگانشان را به خاک می‌سپارند یا می‌سوزانند.

هنگامی‌که فرمانروایی ایران به دست اعراب در حدود سده‌ی هفتم پس از میلاد سقوط کرد، اسلام دین غالب شد. یک سده بعد بخاطر ترس از اذیت، برخی زرتشتیان ایران را ترک کردند و سرانجام به جزیره‌ی دیو در ساحل غربی هند رسیدند. آنها بعدها با کشتی به سنجان در سرزمین اصلی هند رسیدند.

جراح ارتوپد پسی چاچای 79 ساله می‌گوید: «آن‌ها به هند کوچ کردند و چون ما از استان پارس در ایران آمده بودیم به نام پارسیان خوانده شدیم.»

امروزه تقریبا 190000 زرتشتی در سراسر جهان زندگی می‌کنند، که ما می‌توانیم در مکان‌هایی گوناگون از هند تا ایران تا روسیه پیدایشان کنیم.

جشن پاتتی

در نوزده آگوست حدود 170 عضو سنگاپوری جامعه‌ی پارسی در تعطیلات سنگاپور برای نشان دادن «پاتتی» گرد هم می‌آیند. برپایه‌ی گاهشمار زرتشتی این روز پیش از نوروز یا سال نو است. این روزی برای تفکر و پشیمانی است، که توسط نیایش‌کنندگان هشت تا ده روز پیش از پاتتی برای درگذشتگان گرامی داشته می‌شود.

این یک فرصت رنگارنگ بود برای چیزی که به روشنی، نشانگر یک اجتماع بهم پیوسته با بسیاری از زنان ساری پوش که بازتاب نفوذ هند در فرهنگشان است. بسیاری از کودکان حاضر بر روی صحنه را برای آغاز مراسم با یک نیایش کوتاه، در خواست برای برکت و آینده‌ی خوب راهنمایی می‌کردند. آنجا همچنین پیام شادباش بسیاری با مضمون «نوروز مبارک» یا «سال نو مبارک» بود.

یکی از شرکت کنندگان خانم بازیگر دایسی ایرانی 58 ساله بود که بخاطر نقش‌اش در سریال کمدی دهه‌ی 1990 «زیر یک سقف» محبوب است. پایه‌گذار تیاتر هام گفت: او همیشه برای دیدن اجتماع در کنار هم جسارت بخرج می‌داده‌است، و این واقعیت را که اعضای جوانترش خوش سفر هستند و دین‌های دیگر را هم بیشتر گرامی می‌دارند، ستایش می‌کرد.

«باقی ماندن بر روی ارزشهایتان، باقی‌ماندن روی سنت‌هایتان، و در همان زمان، پذیرنده‌ی ذهن باز بودن خوب و درست است» ایرانی گفت: «گروهی‌است که هنوز قویا می‌پندارد که نه، این یک مذهب پدرسالارانه است و اگر یک دختر با یک شخص خارجی ازدواج کند فرزند او نمی‌تواند بخشی از جامعه شود. از این روی این بحثی است که فکر می‌کنم از بین نمی‌رود.»

زرتشتی‌های سنتی مخالف ازدواج برون جامعه‌ای هستند همسران کسانی که این ازدواج را انجام می‌دهند به عنوان اعضای انجمن‌ها به حساب نمی‌آیند و مجاز نیستند تا عضو تشریفات یا فعالیت‌های دینی بشوند. همچنین اینجا هیچ تغییر درون مذهبی‌ای وجود ندارد.

ایرانی، که اصالتا زاده‌ی بمبئی است، خاطرات دردناکی از مرگ پدرش در حدود چهار دهه پیش دارد. بدنش به یک برج خاموش آورده شد، یک سازه‌ی مدور بالا آمده که خاکسپاری آسمانی در آن انجام شده‌است. ولی مادر ایرانی چون یک هندو بود مجاز نبودند به این مکان وارد شوند.

او گفت: «من دوست داشتم، خدایا. او می‌خواست تا آنجا باشد ولی چون زرتشتی نبود مجاز به ورود نبود.»

 

 3

دایسی ایرانی هنرپیشه در گردهم‌آیی اخیر زرتشتیان

جامعه‌ی زرتشتیان سنگاپور

ولی زمان تغییر کرده‌است و بسیاری از اعضای جامعه‌ی جهانی زرتشتیان همگام با آن حرکت کرده‌اند به باور  گادیالی، حدود یک سوم جامعه‌ی پارسی اینجا با بیرونی‌ها ازدواج کرده‌اند از جمله دو دخترش. همسران غیر زرتشتی همچنین مجاز به عضویت در جامعه‌ی زرتشتیان پارسی سنگاپور (PZAS) هستند

و با اینکه خاکسپاری آسمانی در سنگاپور مجاز نیست یک زمین خاکسپاری در سنگاپور از سال 1828 وجود دارد.

سوال شد که آیا این برای جامعه‌ی پارسی برای محافظت سنت‌ها و اعمالشان کافی است یه نه؟
 گادیالی تاسف خود را بخاطر نبود آتشکده در سنگاپور بیان می‌کند و می‌گوید: «اینجا هیچ جایی نیست تا ما (به فرزندانمان) درباره‌ی دین آموزش بدهیم. وقتی شما یک آتشکده داشته باشید داستان خیلی عوض می‌شود. یک مکان همیشگی و یک موبد در آنجا برای پاسخ دادن.»

با این وجود پیروان جوانتر مانند زینا آوری به هویتشان می‌بالند: «در سنگاپور بسیاری نمی‌دانند که این چیست. بطور عادی زمانی‌که شما می‌گویید “من پارسی هستم” آن‌ها دوست دارند بگویند آن چیست؟ من نمی‌دانم که آن چیست. سپس وقتی که شما به آنها شرح می‌دهید، شما واقعا به آن می‌بالید. این شبیه بخشیدن بخشی از خودتان به آن‌هاست.»

نوشته‌ی نیکولاس بونگ و آندره هه
ترجمه :

منبع : یاهو نیوز

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. چقدر خوشحال شدم که در سنگاپور هم ، بهدین وجود دارد.

  2. چقدر جالب که همکیش داریم در سنگاپور.کاش میتونستیم ارتباط داشته باشیم با اونها .ویک مطلب دیگر اینکه چرا در مهر نمیسازند اونجا

  3. آنها نباید با غیر از زرتشتی ازدواج کنند من دوست دارم آنها با زرتشتیان هند و ایران ارتباط نزدیکی برقرار کنند و در مراسمات دینی به هم کمک کنند . فرزندان آنها باید همه چیز را در مورد ایران بدانند ایران همیشه به انتظار هر ایرانی است که در سرتاسر این گیتی زندگی می کنند ایرانی باید در ایران باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29