لوگو امرداد
در امرداد 401 چاپ شده است

بافت تاریخی و آجری دزفول زیر رگبار و باران

p02401در پی بارندگی‌های هفته‌ی پایانی آبان‌ماه، بخشی از پیکره‌ی بافت تاریخی و آجری دزفول زیر رگبار و باران خرد شد. از 28 محله‌ی قدیمی و درهم‌تنیده‌ی دزفول که این دیار را به عنوان «شهر آجری» نامور کرده است پنج محله‌ی بافت تاریخی دزفول شرایط خطرناکی دارند و محله‌ی لوریان در این بافت 250 هکتاری از همه بحرانی‌تر است. در حالی که مرمت و بهره‌گیری بهینه از هر کدام از این خانه‌ها می‌تواند در رونق اقتصاد گردشگری دزفول نقش بسیاری داشته باشد.

همیشه ویران‌سازی‌ها در بافت‌های تاریخی که جای زندگی و کسب‌و‌کار بسیاری از مردم است، به گردن بلایای طبیعی نیست و گاهی هم به دست انسان این ویران‌گری‌ها و تعرض ها انجام می‌شود.

بافت کهن دزفول دارای 154 اثر ثبتی و بیش از 200 اثر در راه ثبت است که پروژه‌های بسیاری برای نوسازی (:مرمت) وجود دارد. نمونه‌ی این خانه‌ها می‌توان از بهرامند، دارابی، جوکار یاد کرد. گفتنی است از هشتاد خانه‌ی ثبت ملی شده در دزفول، نزدیک به 30 اثر وضعیت بحرانی دارند.

در بافت قدیم دزفول موضوع‌های گوناگونی شوند ویرانی خانه‌های قدیمی می‌شوند که یکی از آن‌ها فاضلاب است. همه‌ی خانه‌های دزفول زیرزمین‌هایی به نام شوادان دارند. در برخی از این خانه‌ها، آب فاضلاب از زیر این خانه‌ها و شوادانها می‌گذرد و پایه‌های خانه را سست می‌کند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است با عنوان «بافت تاریخی و آجری دزفول زیر رگبار و باران» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم(رویداد) شماره‌ی 401 امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

لینک خرید اینترنتی شماره‌ی 401 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30