لوگو امرداد
نمایشگاه مجسمه‌های عبدالرضا قماشچی

مجسمه‌های حجمی از نوشته‌های کهن

نمایشگاهی از تندیس‌های عبدالرضا قماشچی با نام «مرثیه» در گالری اعتماد باغ‌موزه‌ی نگارستان به نمایش گذاشته شد.

مرثیه برداشتی است از نوشتار کهن «درخت آسوریگ» به زبان پارتی است که در روزگار ساسانیان به زبان پهلوی بازنویسی شده است. داستان گفتمان دو موجود خیالی،‌ نمادی از دو آیین گوناگون و اشاره‌ای بر شکست آسوریان دارد. حکایت پرسه همتن در سراب هستی، سوگی از فراز فلک بر فرود زمین است.

عبدالرضا قماشچی در گفت‌وگو با امرداد درباره‌ی این نمایشگاه گفت: از مدتی پیش روی دبیره‌های (:خط‌های) باستانی پژوهش می‌کردم و در بنیاد نیشابور و با همراهی استاد فریدون جنیدی واژه‌هایی را از دل این نوشتارهای کهن بیرون آوردم. پیش از آن روی خط بریل و مورس کود کار می‌کردم و پس از آن به دبیره‌های پارسی پرداختم. چهار سال پیش مجموعه‌ای از برداشت‌های استوره‌ای از مینوی خرد با نمادهایی مانند گاو مارلیک و املش به عنوان «پرسه» به نمایش درآمد و اکنون در نمایشگاه «مرثیه» به واژه‌ی همتن از نوشتار کهن درخت آسوریک به عنوان نماد استوره‌ای پرداخته شد که پیچش و ستیز درونی و اجتماعی را بسته به برداشت مخاطب به نمایش می‌گذارد.

وی در دنباله و درباره‌ی انگیزه‌ی پرداختن به نوشتارهای کهن پارسی در کارهایش افزود: استورههای ایرانی در آثار بیشتر هنرمندان کهن و معاصر الهام‌بخش است و از آن بهره برده شده است. آنچنان که ممکن است یک هنرمند از یک پیکره‌ الهام بگیرد نوشتارهای کهن  و استوره‌ها هم می توانند الهام‌بخش هنرمند باشند و هر هنرمند بسته به روحیه‌ی خود از این داشته‌ها الهام و بهره می‌گیرد.

نمایشگاه مرثیه تا 27 آذرماه 1397 خورشیدی، در در گالری اعتماد باغ‌موزه‌ی نگارستان به نشانی: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا بر پا است.

ساعت بازدید از این نمایشگاه از 13 تا 19 است. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

17

16

18

19

20

21

22

23

24

فرتور از زینب مهدوی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28