لوگو امرداد

برگزاری آیین درگذشت اشوزرتشت در شیراز

آیین درگذشت اشوزرتشت پسین چهارشنبه، پنجم دی‌ماه 1397 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.
آغازگر این برنامه آیین اوستاخوانی به کوشش موبدیار رستم خسرویانی بود. سپس گروه سرود جوانان زرتشتی بندی از گات‌ها، سروده‌های اشوزرتشت، را به گونه‌‌ای آهنگین اجرا کرد. سپس ساناز گشتاسبی مجری این آیین به معرفی برنامه‌ها و نقش‌آفرینان آنها پرداخت. سپس ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی در جایگاه سخنران به سخنان اندیشه‌برانگیز اشوزرتشت و معنای «اشم وهو» اشاره کرد و از قانون اشا گفت و اینکه یک سخن درست را باید در زمان و مکان مناسب به زبان آورد. وی از گرامی‌داشت چهارآخشیج (آب، خاک، آتش و هوا) از 4000 سال پیش تاکنون گفت و از تلاش جهت پاکیزه نگهداشتن آنها هم اکنون به یکی از چالش‌های جهانی بدل شده است. پس از سخنان وی، نوبت به هنرنمایی آرامیس کاویانی خردسال شیرازی رسید که با تسلطی مثال زدنی به خواندن «صد و یک نام خدا» پرداخت، پایان‌بخش برنامه‌های این آیین، نمایشی روایت‌گونه به نویسندگی ناهید فلفلی و کارگردانی شهرام پوردهی بود که با هنرنمایی مهتاب گشتاسبی به عنوان راوی و فرنام ایرجی، چیستا نیکزاد، شیرین منوچهری، آرنیکا بهمردی و پیمان گشتاسبی به عنوان صداهای پرسش‌گر به اجرا درآمد.
در پایان این برنامه که هماهنگ‌کنندگی آن را ناهید فلفلی بر دوش داشت از باشندگان با آش ماش، سیروگ، نان، حلوا، کماج و میوه پذیرایی شد.

1

2

3

4

5

 اوستاخوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی

6

7

8

آرامیس کاویانی و خواندن صد و یک نام خدا

9

پخت آش ماش به کوشش تعدادی از بانوان

11

ساناز گشتاسبی مجری برنامه

12

سخرانی ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی

13

سفره آیین درگذشت اشوزرتشت در شیراز

14

صداپیشگان نمایش در کنار ناهید فلفلی نویسنده نمایش

16

گاتهاخوانی توسط گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز

17

مهتاب گشتاسبی راوی نمایش

18

10

پذیرایی از باشندگان

فرتور از شهرام پوردهی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. چه خوب است آیین درگذشت اشوزرتشت، بزرگ پیام آور آریایی را اينگونه با تدارک برنامه هايی مختلف برگزار کنيم و تنها به به جشن خوانی و خوردن آش و … بسنده نکنيم . واقعاً بايد به شيرازی ها دست مريزاد گفت.

  2. نريمان عزيز باهات موافقم، بايد به شيرازی ها و گهنبارخانه محله يزد که برنامه هايی چون سرود و دکلمه و سخنرانی و حتی مثل شيرازی ها نمايش تدارک ديده اند ، دست مريزاد گفت . نبايستی اينگونه مراسم که بايد بعد فرهنگی داشته باشد تنها به جشن خوانی و آش خوردن خلاصه شود . البته پاک کردن سبزی آش و پختن آن دورهمی خوب و نشان همازوری بود که در تهران به آن توجه خوبی شده بود.

  3. سپاس از امرداد بابت گزارش زيبايتان، من هم با دو دوست عزيزمون کاملاً موافقم. به چه موضوع ظريفی توجه کرده ايد. من ششم فروردين بيشتر اوقات با خانواده شيراز هستم. جشن زادروز اشوزرتشت را هم در شيراز باشکوه برگزار می کنند. مثل ساير برنامه ها و جشن هاشون درود

  4. با سپاس
    از فرمایشات دوستان چند نکته هست. هر محله که تو یزد برنامه اجرا میشه بنا به سنت و موقعیت محله فرق داره. شما در نظر داشته باشیدشهر شیراز تعداد باشندگان در سالن از محله های کم جمعیت یزد هم کمتره. میشه این برنامه رو تو تهران یا کرج اجرا کرد. شما تو یزد وقتی برنامه هست نسبت به جشن و زمان فرق داره یکسان برنامه های تکراری من از زمانی که دیدم و یادم هست برنامه ها شیراز یکسان بوده. تو یزد بزرگداشت اشوزرتشت با زادروز شان 360 درجه فرق داره.
    همه چیز جای خودش خوبه

  5. چرا کانون دانشجویان زرتشتی و انجمن یانشوران مانتره که بیشترین تعداد برنامه های فرهنگی، ورزشی و اردوهای جوانان را برگزار می کنند و بیشترین تدارک را جهت برنامه های شاد از جمله معارفه دانشجویان و شب چله و … می بینند. به برگزاری مراسم زادروز و به پیامبری رسیدن و درگذشت پیامبرمان اشوزرتشت نمی پردازند و با بیشترین منابع انسانی جوانان و پرانرژی در اختیارشان کمترین زمان را هم صرف تدارک دیدن مراسم در شان این دو آیین بزرگ و بزرگداشت مقام اشوزرتشت نمی کنند. آرزو می کنم این صحبت بنده حقیر تلنگری باشد تا از این پس این دو نهاد شایسته که بخشی از بار فرهنگی جامعه را به دوش می کشند از سال آینده در این زمینه نیز زبانزد باشند. جا دارد به شیرازی ها خسته نباشید بگم و دستشان را بفشارم که به تمامی آیین ها و برنامه ها نگاه متعادلی دارند. همچنین در این مجال به کانون و یانشوران که سال پرکاری را پشت سرگذاشته اند خسته نباشید و خداقوت میگم.

  6. آقا یا خانم ماوندادی، اگر فرض رو بر کم بودن جمعیت شیراز نسبت به محله های کم جمعیت یزد بگذاریم آنوقت بازهم فرمایشات دوستان درست است، وقتی یک جمعیت محدود اینگونه با برنامه عمل می کنند، چرا مکان های دیگر با جمعیت بیشتر از آنها الگو نگیرند؟ دوم اینکه برنامه های یکسان اما نوآورانه ایرادش کجاست، همه از برنامه یکسان خسته می شوند و به مرور کم رنگ می شود، اما چیزی که ما میبینیم تکرار پررنگ برنامه هاست که همین هم گواه همت و همازوری شیرازی هاست. سوم آیا بزرگداشت مقام اشوزرتشت چون درگذشت است بایستی کمرنگ برگزار شود و از بستر فرهنگی آن بهره نبریم تا در زادروزش 360 درجه بچرخیم. من هم موافقم همه چیز جای خودش خوب است. پس بیاییم برای هر برنامه ای ارزش قائل شویم و تکراری شدن را بهانه کم کاری هایمان قرار ندهیم. من به نوبه خود همیشه شیرازی ها را بابت همازوری و همتشان ستایش کرده ام و ستایش خواهم کرد. خدا قسمت کند روزگاری به همراه خانواده ام بودن در جمعشان را تجربه کنیم .

  7. دمتون گرم، کارتون خیلی درسته. امیدوارم اشوزرتشت در تمامی کارها و برنامه هاتون کمک کارتون باشه.

  8. درود بر شما بهدین مالی منظور از باشندگان تو سالن شاید یک دهم جمعیت زرتشتیان شیراز نیست.
    من خودم و خانواده چند سال در کنار شیرازی ها بوده حتی تو جشن زادروز اشوزرتشت برنامه اجرا کردم. من که تازگی و یا این همه تعریف. از این برنامه ها ندیدم
    شاد و سر بلند باشید
    سپاس از تارنامه امرداد

  9. ماوندادی فرزانه گرامی اينکه سال ها در کنار عزيزانی باشيم و نبينيم و احساس نکنيم اتفاقی عادی است. بچه هايمان سال ها در کنارمان هستند. محبت می کنيم نمی بينند، عشق ميورزيم احساس نمی کنند. دوستشان داريم نمی فهمند. خيلی ها آرزو دارند پدر و مادری چون ما داشته باشند و خوبی های ما را می بينند ولی فرزند خودمان نه. پس احتمالاً شما هم از اين دست فرزندان هستی و در خانواده شيراز بودی و همه بهترين ها را برايت خواسته اند و نديدی ّ خوبی هايشان. حسن برنامه هايشان و … نديدی . بقيه هم می بينند و نمی بينی. پس نگاه بايد تغيير کند . شما نمی بينی و ديگران می بينند. چه اصراری دارید به هم بفهمانيد مثل شما فکر کنند و از چيزی که از نگاهشان تعريفی است تعريف و تمجيد نکنند. يزد و تهران و کرج و کرمان و اصفهان و اهواز و زاهدان هم خوبند. اهواز چند نغرند که همت می کنند و از جاهای مختلف جمع ميشوند و با تعداد کم برنامه ای هرچند کوچک برگزار می کنند. حالا اگر کسی آمد و گفت درود به همتشان بايد بگيم اين چند نفر که از جمعيت يک روستای متروکه يزد هم کمترند! همه سعی کنيم به تازه کردن افکار و محيطمان انديشه کنيم که اشوزرتشت فرموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25