لوگو امرداد
در امرداد 403 چاپ شده است

مستندی از کوچ ناگزیر زرتشتیان

p07403فیلم «آنجا که باد می‌وزد»، با درون‌مایه‌ای زرتشتی که در دوازدهمین جشنواره‌ی سینما حقیقت به روی پرده رفت انگیزه‌ای شد تا با حسن نقاشی تدوین‌گر این فیلم به گفتگو بنشینیم. این گفتگو با عنوان «مستندی از کوچ ناگزیر زرتشتیان» در رویه‌ی زرتشتیان امرداد 403 به چاپ رسیده است.
حسن نقاشی در پاسخ به پرسش انگیزه‌اش درباره‌ی ساخت فیلم‌هایی با درون‌مایه‌ی آداب و آیین‌های زرتشتیان گفت: «نخست آنکه در شهر یزد زاده شده‌ام و از نزدیک شاهد زندگی ساده و پرصفایشان بودم؛ زرتشتیان در یزد به‌ عنوان مردمانی بافرهنگ و میهن‌دوست زبانزد هستند.
دوره‌ی دبستان و راهنمایی آموزگاران زرتشتی دل‌سوزی داشتم، یکی از آنان در کنار آموزش بر روی زمین کشاورزی نیاکانی کار می‌کرد؛ سادگی و مهربانی او همیشه در یادم مانده ‌است.
دومین انگیزه، خواندن هنر در دانشگاه بود که با نگاه به تاریخ، ریشه‌های نمایشی را جست‌وجو می‌کردم. متن‌های باستانی سراسر گفتارهای قدسی‌اند ولی به شیوه‌ای شگفت میزانس‌گذاری نمایشی دارد. به‌ویژه نوشته‌های پهلوی پر از رخدادهای درام‌گونه است، از همین‌جا به نبشته‌های کهن دل بستم.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره 403 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07