لوگو امرداد
مهندس تقی توکلی، پایه‌گذار صنعت نوین ایران

بنیانگذار کبریت توکلی خاموش شد

بنیانگذار کبریت توکلی خاموش شدمهندس تقی توکلی  بنیانگذار کبریت توکلی، کار‌آفرین و پایه‌گذار صنعت نوین ایران در آذربایجان و کرمان سه‌شنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۷در منزل خود در تبریز چشم از جهان فروبست.

تقی توکلی، از نسل پیش‌کسوتان کارآفرین ایرانی، بر اثر نارسایی ریوی در سن ۸۷ سالگی در شهر تبریز درگذشت. وی از دانش‌آموختگان دبیرستان البرز تهران و دانشگاه نبرسکا در آمریکا بود

تقی توکلی، سال ۱۳۱۰ هجری‌شمسی در تبریز چشم به جهان گشود. پدر تاجر پیشه‌اش وی را از 6 سالگی به مدارس قدیمی فرستاد. سپس به تهران رفت و در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت. بعد از گرفتن دیپلم، برای تکمیل دانش به آمریکا رفت و پس از ۵ سال تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، از دانشگاه نبراسکای آمریکا فارغ‌التحصیل و به میهن بازگشت.

مهندس توکلی از بانیان اصلی صنعت ماشین‌سازی تبریز ، مس سرچشمه و کوچکترین فرزند پسر حاج علی عسگر توکلی، مالک و بنیانگذار کارخانه کبریت توکلی تبریز بود.

بیشتر مردم آذربایجان عمده کار او را بنیان کارخانه‌ی ماشین‌سازی تبریز می‌دانند که در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در غرب تبریز بنیان کرد. ولی دیگر کارخانه‌های همجوار مانند پمپ‌ایران، موتوژن، ایدم، کمپرسورسازی، و شرکت گسترش صنایع ریلی، نیز بخشی از خدمات این مرد صنعت به‌شمار می‌رود.

وی از زمان بنیان کارخانه‌ی ماشین‌سازی تبریز به مدت ۹ سال، اولین مدیرعامل کارخانه بود، ولی پس از انقلاب از مسوولیت خود کناره گرفت و با کوله‌باری از تجربه در کارخانه کبریت‌سازی توکلی مشغول به‌کار شد.

توکلی به همراه پدرش خدمات ارزنده‌ای در صنعت کشور انجام داده است که از میان آن‌ها می‌توان به بنیاد کارخانه کبریت توکلی، راه‌اندازی نخستین کارخانه برق خصوصی، بنیان کارخانه نئوپان، بنیان کارخانه فورمیکا سازی و احداث کارخانه نئوپان روکش‌دار را نام برد. دستگاه‌های این کارخانه‌ها، از کشورهای آلمان‌شرقی، غربی و یوگسلاوی خریداری و مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.
وی در سال ۱۳۸۵ خورشیدی از سوی فرهنگستان علوم به‌عنوان مهندس برجسته کشور انتخاب و از وی سپاسداری شد.

 

 
 
 
 
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26