لوگو امرداد

سلیم نیساری؛ حافظ‌شناس نامدار درگذشت

استاد سلیم نیساریسلیم نیساری استاد برجسته‌ی ادبیات و حافظ‌شناس نامدار ایرانی  درگذشت.

 سلیم نیساری در سال ۱۲۹۹ خورشیدی در تبریز زاده شد. سپس با گذراندن تحصیلات مقدماتی و دانش‌آموختگی در دانش‌سرای تبریز با رتبه‌ی نخست وارد دانشگاه تهران شد. پس از تحصیل در رشته‌ی ادبیات فارسی، در سال ۱۳۲۹ خورشیدی به اروپا و آمریکا رفت و در دانشگاه‌های لندن و ایندیانای ایالات متحده آمریکا به ادامه‌ی تحصیل پرداخت.

وی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی به استخدام دبیرخانه‌ی مرکزی یونسکو در پاریس درآمد و فرنشین (:رییس) اداره‌ی کمک‌های فنی یونسکو شد و  ۱۸ سال پس از آن به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به آموزش فلسفه، علوم تربیتی، روش تدریس، گزارش‌نویسی و روش تحقیق مشغول شد.

وی همچنین نشان درجه‌ی یک حافظ‌شناسی را از سوی مرکز حافظ‌شناسی دریافت کرد. این استاد ادبیات فارسی، نسخه‌پژوه، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نویسنده‌ی نخستین‌ کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است و از سال ۱۳۳۹ خورشیدی مدیریت مجله‌ی بنیاد فرهنگی را بردوش گرفت و در کنار آن کارهای ارزشمندی را به نگارش درآورد.

استاد سلیم نیساری کتاب‌هایی چون آموزش زبان و ادبیات در دانشگاه، آموزش شعر فارسی، بررسی پندهای فردوسی از دید فرهنگ ایرانی، پیوستگی هدف، برنامه و روش آموزش زبان و ادبیات فارسی، تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنرهای زبان، خاطراتی از کلاس درس استاد ملک‌الشعرا بهار، دستور خط فارسی، غزل‌های حافظ، تصحیح دیوان حافظ، کلیات روش تدریس، گروه‌بندی افعال فارسی، نقش معلم در برابر ارزش‌های اخلاقی، نمونه‌هایی از آثار جاویدان شعر فارسی، یکسان کردن املای فارسی، تمبرهای ایران، و چندین عنوان کتاب به زبان انگلیسی را در کارنامه‌ی آموزشی و فرهنگی خود دارد.

سلیم نیساری پس از گذران یک دوره بیماری در سن 98 سالگی در پاریس درگذشت.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10