لوگو امرداد
در نخستین روزهای سال نو برگزار می‌شود

آیین جشن‌خوانی به مناسبت تکمیل بازسازی پیر هریشت

آیین جشن‌خوانی به مناسبت تکمیل بازسازی و بازگشایی پیر هریشت در نخستین روزهای سال 1398 برگزار خواهد شد.

سهراب سلامتی، دهشمند پروژه‌ی بازسازی پیرهریشت و فرنشین انجمن زرتشتیان شریف‌آباد مقیم مرکز (اشا) در گفت‌وگو با امرداد از به پایان رسیدن عملیات بازسازی، بهسازی و نوسازی پیر هریشت خبر داد و گفت: به این مناسبت برگزاری آیین جشن‌خوانی چهارم فروردین‌ماه 1398 خورشیدی از ساعت 17 پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی در ادامه‌ی گفت‌وگو کارهای انجام شده در این پروژه را بازگو کرد: بازسازی، بهسازی و نوسازی بخش‌های بیرونی پیر هریشت شامل بازسازی، پلکان‌ اصلی به گونه‌ای که پله‌ها با ارتفاع شانزده سانتیمتر یکنواخت شده و  برای رفت و آمد سالخوردگان و ناتوانان آماده‌ است. همچنین محوطه‌ی جلوی زیارتگاه، نمای بیرونی و سردَرِ ورودی، نماسازی گنبدها با پوشش آجر، نورافشانی مجموعه شامل نما، گنبد و راه‌پله‌ها، انجام سیستم روشنایی کامل نیز انجام شده است.

سهراب سلامتی در ادامه افزود: چهار طرف نمای بیرونی زیارتگاه با شناژبندی افقی و عمودی و  نصب ستون‌های بتونی مورد نیاز، مقاوم سازی و مجموعه با سیستم تاسیسات مجهز تکمیل شده است.

 وی از دیگر کارهای انجام شده به رمپ‌گذاری نخستین خیله‌ی ورودی سمت چپ برای دسترسی ویلچیر، تعویض و عریض کردن در ورودی زیارتگاه،  بازسازی و بزرگتر کردن انبار داخلی با افزودن فضای بیرونی و پیوست تراس جنوبی به مجموعه اشاره کرد.

عملیات بازسازی، بهسازی و نوسازی پیرهریشت با مصوبه‌ی انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یزد از اردیبهشت 1397 خورشیدی برعهده‌ی سهراب سلامتی گذاشته شد. نقشه بازسازی مورد تایید کارگروه فنی بازسازی زیارتگاه‌ها و اماکن فرهنگی زرتشتیان قرار گرفته است و این کارگروه بر اجرای بازسازی نظارت دارد. گروه پیمانکار اجرایی مهندسان با مجوز سازمان میراث فرهنگی هستند.

زیارت پیرهریشت، روز امرداد تا خور از ماه فروردین در گاهشمار زرتشتی، برابر با هفتم تا یازدهم فروردین‌ماه خورشیدی است. این نیایشگاه از مهمترین نیایشگاه زرتشتیان، بالای کوهی در اردکان استان یزد جای دارد. یکی از ویژگی‌های پیرهای زرتشتی، محصور بودن در دل کوه است. نیایش‌کنندگان زرتشتی چند روزی را در این مکان به نیایش سپری می‌کنند. سرپرستی و نگهداری پیرهریشت بر دوش انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان است. پیرهریشت بنا است در آینده‌ای نزدیک به دیگر آثار ثبت ملی بپیوندد.

1

2

3

4

5

6

7

07

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

فرتور از فرزاد شهریاری فر است.

0114

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. سپاس از همکیش نیک اندیش آقای سلامتی و همچنین سپاس از آقای شهریاری فر همتتان پایدار

  2. نخاله و ضايعات كه در هنگام بازسازي ايجاد شده در پشت كوه زيارتگاه و بخشي در كنار خيله ها دپو شده و كيسه هاي خالي سيمان و كچ هم به تعداد زياد در اطراف پراكنده شده است، خواهشمند است حالا كه زحمت كشيده شده اين موارد هم پاكسازي شود تا جلوه زيباي زيارتگاه كامل شود

  3. [ ] درود . درست است که همه ی بناها احتیاج به تعمیر، مرمت و بازسازی دارند.اما برای بناهای قدیمی و تاریخی باید مرمت و بازسازی به گونه ای باشد که قدمت واصالت بنا را زیر سوال نبرد .آیا این پله ها اصالت دارد یا آن ساختمان
    پیر شیک و به روز شده قدمت دارد؟؟؟؟؟ایا شما به مرمت مسجد جامع یا امیر چخماق یا سی و سه پل یا بناهای تاریخی دیگر توجه کرده اید ؟؟؟؟ در بازسازی و مرمت بناها مصالح و شکل بنا عوض نمیشود . بنا را با مصالح و طراحی شیک که در ساخت خانه های ۵۰ ساله به کار میرود نمیسازند بلکه قسمتهای خراب را با همان مصالح همان آجرها همان کاشیها که زحمت میکشند وبا همان طرح و مواد میسازند مرمت میکنند .قسمتهای خراب همان پله های قدیمی باید مرمت میشد نه اینکه کلا با سنگهای جدید وشیک ساخت. از کجای این بناهای شیک و زیبا قدمت و اصالت بنا پیداست . در انگلیس نجارهایی وجود دارند که فقط در و پنجره ی چوبی خانه های قدیمی را تعمیر و بازسازی میکنند تا اصالت و شکل خانه حفظ شود . آنها برای اصالت بناهای صد ساله ی خود زحمت میکشند و سعی در حفظ ان دارند .در حالی که شما با ناآگاهی و بی توجهی اصالت وقدمت بناهای چند صد ساله شاید هم هزارساله را از بین میبرید .واقعا برای شما و سازمان میراث فرهنگی یزد که این اجازه را داده، متاسفم. و شرمسارم که بی فرهنگی و بیسوادی وساخت و سازهای بدون کارشناسی همراه با ندانم کاری ضربه هایش را به جاهایی زده که روزگاری پناهگاه مردان و زنان آزاده بوده .وچقدر خنده دار است که به اشتباهات خود افتخار هم میکنید . متاسفم که اکنون بناها بی پناهند .

  4. عرض ادب و احترام.جناب آقای دکترای مرمت خیلی بهتر بود خود را کامل معرفی میکردید،نه با عناوین. درضمن فکر نمیکنم آجر نما و سیمان و ایزوگام جز بافتهای تاریخی و هزارساله محسوب شود.چه بسا سنگ و معماری اعمال شده در طرح کنونی ریشه در معماری ایرانی دارد همچون معماری آتشکده ها.درضمن عکسهای قبل از بازسازی به وضوح مصالح به کار رفته را نشان میدهد. درضمن با توجه به دانشی که شما دارید بهتر است برای صحت گفته های خود رفرنس ارایه دهید.لازم به ذکر است تاریخ را برای آیندگان ما رقم می‌زنیم و چه نیکوست تاریخ و میراثی برای آیندگان به جا بگذاریم که در خور و شایسته ی زرتشتیان باشد.

  5. چه زیباست به جای انتقاد و خود شیفتگی دکترای مرمت شاکر و دعا گوی نیت خیر و همت بلند نیک اندیشانی باشیم که سرمایه و زمان و انرژی و تخصص خود را برای اعتقادشان هزینه میکنند و چه نیکو ساختمان نمای سنگی را با نمای آجری همراه با نمایه های اصیل تر ایرانی جلوه میدهند و اینگونه زیارتگاه بسیار قدمت دار و با اصالت به نظر میرسد. بشود از کسانی شویم که جهان را به آبادی و پیشرفت میکشانند.

  6. بسیار زیبا شده است و دستِ دست اندرکاران درد نکند . ای کاش به زودی بتوانم این مکان پاک را ببینم .

  7. ای کاش ما همکیشان کمی تحمل انتقاد داشتیم وفکر نمیکردیم همیشه و همه جا بهترین کار و تفکر و ایده مختص خودمان میباشد .خیردیگران هم دارای فکر و خلاقیت وحتی دانش و تجربه بیشتری هستندویکی از دلایل عدم پیشرفت جامعه ما همین تکرویها وخودباوریهای بیش از اندازه است عوض نمودن نما ویا ساختار کلی زیارتگاههای همگانی باید به همه پرسی گذاشته واز دیدگاهای دیگر همکیشان ومتخصصین هم استفاده کرد نه با یه کارگروه با اعضاءخاص.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26