لوگو امرداد
پاسخ میراث‌فرهنگی کرمانشاه به انتشارگزارشی در امرداد

ویراستاریه‌ی گزارش پل کوچه کنگاور

pole koocheاداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره‌ی انتشار گزارشی با عنوان «زخم مرمت‌های ناشیانه به پل تاریخی کوچه کرمانشاه» در تارنمای امرداد، توضیحات و ویراستاریه‌ای را برای آگاهی بیشتر خوانندگان در دسترس امرداد گذاشته است.

 همراه با پوزش از خوانندگان گرامی و میراث‌فرهنگی کنگاور پس از برداشتن خبر مورد اعتراض این ویراستاریه‌ را بدون هیچ ویرایشی منتشر می‌کنیم. 

«برادر گرانقدر جناب آقای سلامتی

با سلام و احترام : ضمن تقدیر و تشکر از بابت انعکاس اخبار

 پیرو خبر منتشر شده با عنوان «زخم مرمت‌های ناشیانه به پل تاریخی کوچه کرمانشاه» به اطلاع می‌رساند:

پل كوچه كنگاور علاوه بر قدمت و فرسودگی مصالح به دلیل قرارگیری در مسیر روستای كوچه متاسفانه محل عبور انواع و اقسام خودروهای سبک و سنگین می‌باشد و به همین دلیل همواره دچار آسیب‌دیدگی‌های شدیدی می‌گردد از جمله تخریب جان پناه‌ها، نشست سنگ فرش روی پل و آسیب‌دیدگی و در رفتگی تاق‌ها، كه در طول دهه گذشته بارها این آسیب دیدگی‌ها مرمت و بازسازی شده است.

در مرمت این پل در سال جاری كه با نظارت كارشناسان اداره كل میراث فرهنگی استان کرمانشاه و نه با نظارت مدیر شهرستان كنگاور و توسط پیمانكار مرمتی انجام شده است، هیچگونه تغییری در فرم بنا صورت نپذیرفته است و حتی‌الامكان هم از آجرهای موجود خود پل در نماسازی استفاده شده است و در بخش‌های فاقد آجر هم آجرهای مرغوب كه در سایر پروژه‌های مرمتی كشور استفاده می‌شود بكار رفته است و تفاوت رنگ بخش مرمت شده با قدیمی صرفا به خاطر تازگی مصالح و ملات می‌باشد كه به مرور همرنگ بدنه خواهد شد هر چند كه طبق اصول مرمتی می‌بایست بخش مرمت شده با اصیل كمی متفاوت و قابل تشخیص باشد. اما آنچه بیشتر از رنگ آجر و زباله موجود حائز اهمیت است و عامل اصلی تخریب پل عبور و مرور خودروهای سواری و كامیون و تریلر از روی پل است كه علیرغم در خواست‌های مكرر میراث فرهنگی از مسوولین مربوطه و اهالی روستا جهت مسدود كردن پل و عبور و مرور از جاده كناری متاسفانه هیچ اقدامی صورت نپذیرفته و كماكان این تردد ادامه دارد و پس از مرمت سال جاری دوباره باعث آسیب دیدگی جان پناها و كف سازی پل شده است. در صورت ادامه آسیب‌های جدی‌تری به پل وارد خواهد شد و جای تعجب است كه خبرنگار دلسوز آثار و استاد دانشگاه محترم چگونه كجی آجر و زباله زیر پل را دیده‌اند اما هیچ اشاره‌ای به عامل آسیب و خودروهای در حال تردد نكرده‌اند.»

روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با سپاس از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای این توضیح و نیز امرداد که این متن را منتشر کرد. با خواندن این نوشته دو موضوع به نظرم مناسب آمد که مورد توجه قرار گیرد 1- خبرنگار فردی است که تلاش می کند برداشت و دیدگاه اش از موضوعی را که به نظرش باید مورد توجه خواننده قرار گیرد را به آگهی می رساند. موضوعی را که مطرح می کند نظر و دیدگاه اوست و البته در بهترین حالت این نظر و دیدگاه باید از نظر فنی و حرفه ایی مشکلی نداشته باشد اما همواره قوانین پاسخگویی و ویراستاری یا توضیح و مطرح کردن یک دیدگاه یا نظر دیگر روشی است که اجازه می دهد تا خواننده بتواند داوری کند و در جریان امور مربوط به جامعه خود قرار گیرد حالا این می تواند بازسازی یک پل قدیمی باشد تا موضوعی اجتماعی. بسیار مناسب است که انجمن ها و ارگانها و «مسئولین » زرتشتی نیز روابط عمومی فعال تری داشته باشند و در برابر گزارش ها و نوشته ها واکنش نشان دهند. یکی از بهترین راه های ایجاد گفتگو و ایجاد مشارکت اجتماعی همین تبادلات تفاوت دیدگاه ها در رسانه ها است.
    2- حالا که امرداد نسبت به بازسازی پلی در کرمانشاه حساس بوده است. به نظرم بسیار مناسب است که با توجه به نظری که یکی از خوانندگان امرداد در زیر خبر مربوط به »بازسازی» پیرهریشت نوشته بود و به نظرم اصل موضوعی که در آن مطرح کرده بود کاملا درست بود و ظاهرا مسئول بازسازی پیرهریشت حداقل اصول بازسازی را نمی دانسته است. بسیار مناسب است که در صورتی که امکان دارد امرداد گزارشی از چگونگی بازسازی پیرهریشت و طرح محتوایی این بازسازی و تعریف مسئول آن از چگونگی و اصول بازسازی این مکان تهیه کند.

  2. با بهترین درودها وبا سپاس ازسیاوش اریا گرامی و همچنین میراث فرهنگی کرمانشاه ، ای کاش این خبر را پاک نکرده بودید تا خواننده بیشتر متوجه میشد بویژه که کمتر دیده شده که میراث فرهنگی از خود واکنش نشان داده باشد.خواهش میکنم در صورت امکان دوباره کاشته شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04