لوگو امرداد
در نشست اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

کشاورزی با آبیاری مویینگی از هدر شدن آب می‌کاهد

 مهندس مهرداد دهنادی، در نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان سخنانی را درباره‌ی انبارش آب، لوله‌های مویینگی، آبیاری به وسیله‌ی لوله‌های مویینگی و زهکشی توسط لوله‌های مویینگی ارایه کرد.

مهرداد دهنادی با خوش‌آمدگویی به باشندگان سخنرانی خود را آغاز کرد و از پاسداشت ایرانیان از آب و هوا و خاک و آتش گفت. وی درباره‌ی آبخیزداری، ازبین بردن تالاب‌ها، نابود کردن جنگل‌ها، از بین بردن بوته‌های کوه و دشت گلایه کرد.

مهندس دهنادی سدسازی را نوآوری بزرگ دانست و در باره‌ی انبارش از آب انبار‌ها و یخچال‌های قدیمی سخن گفت. همچنین در باره‌ی سفره‌های آبی زیرزمینی نکته‌هایی بازگو کرد و در ادامه افزود: با برداشت بی‌رویه و با تخلیه‌ی سفره‌های زیرزمینی، زمان پر شدن این سفر‌ه‌ها هزاران سال به درازا می‌کشد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی کشور ایران که آفتاب فراوان دارد و باعث بخار شدن آب می شود، این هدر رفت آب را برای کشور  ناشایست برشمرد و در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از بخار شدن آب را بازگو کرد: بهتر است در زمان چالش کم آبی از بخار شدن آب در استخرهای رو باز موجود جلوگیری شود و انبارداری آب را با استفاده از نایلون‌های ضخیم به زیر زمین برده و روی آن را بپوشانیم تا آب بخار نشود.

 دهنادی، آبیاری قطره‌ای، مدرن قطره‌ای، قرقابی، پاچشی، بارانی را برشمرد و در پی آن لوله‌های مویینگی و فشار اسمزی در لوله‌های مویینگی را نام برد و از نوآوری خود سخن گفت: با استفاده از لوله‌های مویینگی مصرف آب هر بوته گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل را درهفته ازصدوبیست و پنج لیتر به سه لیتر کاهش داده و محصول خوبی برداشت می‌کنیم.

مهندس مهرداد دهنادی در ادامه به ساخت لوله‌های مورد نیاز در کارخانه‌ی خود اشاره کرد و با نشان دادن عکس‌هایی از مزرعه و روش کشت به روش آبیاری مویینگی، تجربه‌ی موفق در این زمینه را بازگو کرد. همچنین لوله‌های مویینگی پلیمری ساخته شده در کارخانه‌ی خود را به نمایش گذاشت وازمحصولات برداشت شده با این روش آبیاری ابراز خرسندی کرد. طوس دهنادی در پایان سخنان، همکاری مهندسان آب، خاک و کشاورزی را خواستار شد تا او را یاری کنند.

سخنرانی نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران با عنوان جستاری در آب‌خیز داری، شنبه 18 اسفندماه 1397 خورشیدی در طبقه‌ی دوم تالار پذیرایی خسروی برگزار شد.

amordad WH

2

3

 مهرداد دهنادی، سخنران نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

 مهرداد دهنادی، سخنران نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

چهره از سمت چپ: دکتر مهربان اردشیریان، هماهنگ‌کننده‌ی نشست‌های کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

چهره از سمت چپ: دکتر مهربان اردشیریان، هماهنگ‌کننده‌ی نشست‌های کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

سمت راست: بهرام پرتوی، سپاسداری از مهندس مهرداد دهنادی

سمت راست: بهرام پرتوی، سپاسداری از مهندس مهرداد دهنادی

فرتور رسیده است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-08