لوگو امرداد
عقدا مرکز جغرافیای ایران است

من اینجا هستم،؛ کتابی آمیخته ‌‌ از هنر و پژوهش

manکتاب «من اینجا هستم» گزارش کاملی از روند پروژه‌ی هنری مهدیار جمشیدی است. در این کتاب کوشش شده است تا با گردآوری روند شکل‌گیری یک اثر هنری از آغاز تا پایان دوستداران را با چگونگی شکل‌گیری این روند آشنا کند. این پرژوه‌ی پژوهش‌محور که هم‌اکنون هم در حال انجام است تمرکزش بر روی موضوع‌هایی همچون فاصله، مرکز، حاشیه و رابطه‌ی انسان با محیط است.

بخش نخست این پروژه در ایران در سه گامه (:مرحله) اجرا شده است. گامه‌ی نخست پروژه در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، پس از پژوهش‌های هنرمند در رابطه با یافتن روش‌های خلاقانه برقراری ارتباط با مکان اجرا شده است.

مهدیار جمشیدی با جستجوی نام ایران در Googlemap/googleEarth بالون قرمز رنگی را روی نقشه ایران دید و پس از پژوهش درباره‌ی آن دریافت که این نشانه در بیابان های شهر «عقدا» در نزدیکی اردکان یزد و مرکز جغرافیایی نقشه‌ی کنونی کشور ایران است.

بنابراین در آن جا گودالی به بلندای ۱۵۰ سانتیمتر حفرکرده، آیینه‌ای مسطح با قطر ۲۵۰ سانتیمتر در کف آن می‌گذارد و دهنه‌ی گودال را با نور نئون مشخص می‌کند.

 گامه‌ی دوم پروژه به صورت تورکیوریتوریال و با روش گفتمان مشارکتی در بهار ۱۳۹۵ خورشیدی اجرا شد که گفتگوها و سخنرانی‌هایی در مکان نشانه گذاری شده در شهر عقدا صورت گرفت و گامه‌ی سوم در شکل نمایشگاه و با ارائه‌ی آرشیو، چیدمان و ویدئو در زمستان ۱۳۹۵ خورشیدی در گالری ‌‌«Ag» انجام پذیرفت.

 کتاب پیش‌رو همانند گزارش‌های باستان‌شناسی و یادآور مفهوم کندن و بیرون آوردن است. بخش‌های گوناگون آن گامه‌های شکل‌گیری ایده‌ی ساخت پروژه تورکیوریتوریال و نمایشگاه، همراه با متن‌هایی از الهام پوریا‌مهر، مهدیار جمشیدی، دکتر عباس دانشوری، توبین گیبسون و گزیده سخنرانی‌های تورکیوریتوریال ارائه شده است. دغدغه‌ی نشر این کتاب در دسترس همگان قرار گرفتن و شکستن قراردادهای ثابت شده است. همچنین کوشش شده است بستری برای بازنگری، اندیشیدن و به پرسش کشیدن فراهم کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27