لوگو امرداد
در امرداد 407 چاپ شده است

گردشگری نوروزی در مکان‌های زرتشتی

p12 407با فرارسیدن نوروز و آغاز گشت‌وگذارهای نوروزی که بخشی از آیین‌های این جشن باستانی است، شمار بسیاری از مردم از مکان‌های باستانی، تاریخی، فرهنگی یا طبیعی بازدید می‌کنند. مکان‌های زیارتی و تاریخی زرتشتیان هم از جاهایی هستند که هر ساله به‌ویژه در نوروز میزبان بازدیدکنندگان برون‌مرزی و هم‌میهنان ایرانی هستند. در میان این یادمان‌های زیارتی و گردشگری از چند مکان سپند (:مقدس) یاد شده که در دنباله آمده است.

آتشکده‌ی یزد از سازه‎های تاریخی ارزشمندی است که آتش سپند را پس از گذر از هزارتوی زمان در دل خود نگاه داشته است. این آتشکده نیایشگاه زرتشتیان شهر یزد است. ورود به این نیایشگاه همچون دیگر مکان‌های سپند زرتشتی برای نیایش‌کنندگان با آیین‎های ویژه‌ای مانند پاکیزه بودن و پوشیدن کلاه و روسری سپید برای زنان و مردان همراه است. آتش سپند درون مجمر بزرگی از جنس برنز جای دارد و «هیربد» مسوول روشن نگه‌ داشتن آن است.

ساختمان کنونی آتشکده‌ی یزد در آبان‌ماه ۱۳۱۳ خورشیدی با سرمایه‌ی یک زرتشتی پارسی به نام «همابائی» بر قطعه زمینی که از سوی چند تن از زرتشتیان ایران ازجمله برادران امانت به نام‌گانه‌ی پدرشان، «اردشیر مهربان رستم امانت» وقف شده بود، ساخته شد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان «گردشگری نوروزی در مکان‌های زرتشتی» که در ویژه‌نامه‌ی نوروزی امرداد 407 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره 407 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29