لوگو امرداد
یادداشت نخستین فرهادی هموند گروه یاوران زیارتگاه‌ها

برای ثبت در تاریخ

یادداشت نخستین فرهادی خطاب به سردبیر سایت امرداد26/اسفندماه/ 1397 خورشیدی

نخستین فرهادی

 گرامی سردبیر سایت امرداد

روزگار نیک

در تاریخ 11/اسفندماه/1397 خورشیدی، نوشته‌ای در سایت آمده بود با نام «آیین جشن‌خوانی به مناسبت تکمیل بازسازی پیر هریشت» درباره بازسازی، بهسازی و زیباسازی پیر هریشت. با خواندن این نوشته دیدم هیچ نامی از کوشندگان گروه «یاوران زیارتگاه‌ها»، نخستین گروه مردمی و خودجوش برای ساماندهی زیارتگاه‌ها، و حتا نامی از من به عنوان نماینده این گروه در «کمیته فنی زیارتگاه‌ها» برده نشده است!

به این اندیشیدم که چطور راحت و ساده می‌توان پیشینه یک گروه فعال اجتماعی را که در زمینه زیارتگاه‌ها سال‌ها تلاش کرده و وقت گذاشته‌، نادیده گرفت وتاریخ را از یک مبدا دیگر نوشت. نمی‌دانم این را باید به حساب نداشتن انگیزه پژوهش در سابقه و نبودن وقت و نداشتن علاقه به پیدا کردن پیشینه آن بگذارم و یا خدای ناکرده به حساب نادیده گرفتن زحمات این گروه؟!

در هر صورت برای این‌که تاریخ این گروه پاک نشود و مردم بدانند پیش از «کمیته فنی زیارتگاه‌ها»، پیشینه و پایه آن چه بوده یادی می‌کنم از چگونگی پاگرفتن این گروه و کسانی که در آن به احترام و گرامی داشتن جایگاه زیارتگاه‌ها از جان و دل تلاش کرده‌اند.

گروه «یاوران زیارتگاه‌ها» در سال 1385 خورشیدی تشکیل شد و کوشندگان بسیاری برای ساماندهی زیارتگاه‌ها به ویژه پیرسبز، دور هم جمع شدیم و نشست‌های بسیاری برگزار شد. تصمیم‌های فنی و تخصصی بسیاری گرفته شد. این گروه با همت بانو پروین بامسیان(سروشیان) در بنیاد فرهنگی جمشید جاماسیان آغاز به کار کرد. در این راه کسان فرهمند، متخصص و فرهیخته‌ای دست‌اندرکار شدند. از مهندسین خبره درخواست همکاری شد و آن‌ها هم بی هیچ چشم‌داشتی به گروه دست یاری دادند. با ما همراه و همفکر شدند و خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسیدیم.

زنده‌یاد مهندس رستم آبادیان، مهندس خدابخش غنیمت، مهندس سیروس خسروی، مهندس کیخسرو کیخسروزاده، مهندس فرشاد شاه‌گشتاسبی، مهندس آرش رستمیان، مهندس بابک سلامتی، مهندس رستم مهبد و پدرشان مهندس کیخسرو مهبد که فوق تخصص نقشه‌برداری هستند، مهندس فرزاد جهانی، هم‌چنین آقای دکتر خسسرو دبستانی، آقای رستم خدابخشی، آقای مهندس فرهاد کشاورزی که نماینده انجمن زرتشتیان تهران در جلسات بودند و آقای بوذرجمهر پرخیده و تنی چند از همکیشان شریف‌آبادی در این راه قدم برداشتند. حتا ملاقاتی با زنده‌یاد گشتاسب بلیوانی در تهران داشتیم. همکیشان علاقه‌مند، هر کس در حد توان خودش برای بازسازی پیرسبز تلاش و یاری می‌کرد.

گروه «یاوران زیارتگاه‌ها» در بیانیه‌ای که در تاریخ 25/اردیبهشت‌ماه/ 1388 خورشیدی در همایش انجمن‌ها که در کوشک ورجاوند تهران تشکیل شده بود، منتشر کرد شرحی درباره کارهای انجام شده ارایه داد و درخواست‌های خود را مطرح کرد و تومار امضاشده توسط همکیشان را که به نماینده قبلی ـ دکتر دبستانی ـ ارایه شده بود به نمایش درآورد و به نظر روسا و بزرگان جامعه رساند و این سبب شد که دکتر اسفندیار اختیاری در این همایش پیشنهاد تشکیل «کمیته فنی زیارتگاه‌ها» را مطرح و به رای انجمن‌ها بگذارد. به این ترتیب «کمیته فنی زیارتگاه‌ها تاسیس شد. این را هم باید یادآوری کنم که «کمیته فنی زیارتگاه‌ها»، در واقع توانست با تلاش‌های مهندس سهراب سلامتی، مهندس بهمرد خسروی و دکتر اسفندیار اختیاری تداوم پیدا کند و روی پای خود بایستد.

این‌جانب هم به عنوان نماینده گروه «یاوران زیارتگاه‌ها» در این کمیته فنی پذیرفته و به دبیری کمیته انتخاب شدم و تا سال 1393 خورشیدی در نشست‌های کمیته فنی شرکت می‌کردم. از این تاریخ به بعد از چگونگی تشکیل جلسات، برنامه‌ها و روند کار در حد اخبار اطلاع دارم و در این‌جا اعلام می‌کنم که اکنون در «کمیته فنی زیارتگاه‌ها» نقشی ندارم و خوشحال هستم که با پشتکار چندین ساله گروه «یاوران زیارتگاه‌ها»، «کمیته فنی زیارتگاه‌ها» توانست تشکیل شود و در ساخت‌وساز زیارتگاه‌های زرتشتیان کوشا باشد.

با آرزوی پیروزی و پرتوانی برای همه کسانی که در کارهای جماعتی نیک‌اندیش و خیرخواه هستند.

در زیر متن اطلاعیه گروه «یاوران زیارتگاه‌ها» که در 25 اردیبهشت‌ماه سال 1388 خورشیدی به همایش انجمن‌ها ارایه شد برای ثبت در تاریخ می‌آورم.

بیانیه گروه یاوران زیارتگاهها به تاریخ 25 اردیبهشت ماه 1388 خورشیدی به همایش انجمن ها ارایه شد

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سرکار خانم‌ نخستین فرهادی دبیرکمیته فنی بازسازی زیارتگاه پیرسبز
    درخصوص مراسم جشن خوانی که توسط انجمن زرتشتیان شریف آباد راس
    ساعت ۵ پس ازنیمروز ۱۳۹۸/۱/۴درزیارتگاه پیرهریشت برگزار میگردد
    سرکارعالی نیزبه عنوان میزبان درخدمت شما هستیم واززحمات شما در
    این مراسم نیزتقدیر میگردد

  2. متاسفانه نام برخی دیگر هم در سالهای پیش زحمت کشیدند تا کمیته بازسازی کارهای خود را در یزد پیش ببرد از قلم افتاده، زحمات افراد زود نادیده گرفته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28