لوگو امرداد
در نخستین نشست انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی در سال 1398 مطرح شد؛

همراهی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با سیل‌زدگان کشور

hamandishan4نخستین نشست انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی در سال1398،پسین یکشنبه 25فروردین ماه در دفتر انجمن در تهران و با حضور هیات مدیره و هموندان (:اعضای) انجمن و دوستداران حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

فرشید خدادادیان، مدیرعامل انجمن در آغاز این نشست با شادباش آغاز سال نو به باشندگان و همه‌ی باورمندان به نوروز در کشورهای حوزه‌ی ایران فرهنگی، فاجعه سیل در استان‌های گوناگون ایران و جان باختن شماری از ایرانیان در این رخداد ناگوار را آرامش‌باد (:تسلیت) گفت و افزود: انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با ابراز همدردی با هم‌میهنانان گرامی به‌گونه‌ی فعالانه با خسارت‌دیدگان و سیل‌زدگان همراهی داشته و در ادامه نیز خواهد داشت.

نیاز به کوشش بیشتر جامعه‌ی مدنی در فضای بیاعتمادی

مدیرعامل انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با ارایه گزارش کوتاهی از رخداد ناگوار سیل در استان‌های گوناگون همبستگی و همراهی مردم در این را رخداد ستودنی دانسته و گفت: گزارش مستمر دوستداران به این انجمن  و دوستان ما در  دیگر انجمن‌های مردم‌نهاد همسو با انجمن از همه‌ی منطقه‌های سیل زده، گویای همکاری ایرانیان از شهرها و منطقه‌های گوناگون با هم‌میهنان سیل زده است.

خدادادیان با اندوه‌بار دانستن فضای بی‌اعتمادی و کم اعتمادی موجود در چنین شرایطی وظیفه و رسالت تشکل‌های مردم نهاد و جامعه‌ی مدنی را سنگین‌تر دانسته و خواستار توجه بیشتر همه‌ی تشکل‌های مردمی به مشارکت در تسکین دردها و تامین نیازهای مادی و معنوی آسیب‌دیدگان شد.

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران و نایب رییس هیات مدیره انجمن نیز در این نشست با اشاره به روند شکل‌گیری و ادامه‌ی فعالیت انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی، با اشاره به پیشینه‌ی 12 ساله کنشگری خود در حوزه‌ی پژوهشی ایران فرهنگی، هم‌افزایی با دوستان هم‌اندیش و کار گروهی در حوزه‌ی مورد علاقه مشترک را بسیار درخور نگرش دانسته و با اشاره به عملکرد انجمن در سال1397 خورشیدی و برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی و فرهنگی بی‌شمار و متنوع ابراز امیدواری کرد در ادامه‌ی راه نیز این هم‌افزایی ادامه و دوستداران بیشتری در این زمینه مشارکت و با انجمن همراهی داشته باشند.

بلایای طبیعی و فجایع غیرطبیعی،ضرورت بررسی های کارشناسی

پروفسور فرهود با آرامش‌باد و ابراز همدردی با هم‌میهنان سیل زده گفت: هنگامی‌که از عنوان «بلایای طبیعی» برای چنین مواردی بهره می‌گیریم به درستی به خشونت ذاتی طبیعت و قوانین ویژه‌ی آن اشاره می‌کنیم و چنین بلایای طبیعی هنگامی با خسارت‌ها و تلفات اندوهبار غیر طبیعی همراه می ‌شود که به محیط زیست، وارون (:بر خلاف) آموزه‌های فرهنگی ارزشمندی که در این زمینه داریم بی‌توجهی کرده و با نبود مدیریت درست و در دراز مدت دخالت بدون کارشناسی در طبیعت و مسیرها و مسیل‌هایی که طبیعت برای روان‌آب‌های خود ایجاد کرده، باعث مرگ هم‌میهنان می‌شویم و بعد از فاجعه هم شوربختانه همگان به دنبال رفع مسوولیت و یافتن مقصر در جای دیگر هستند!

فرهود، با ارایه گزارشی از کمک‌های لازم و در اندازه‌ی توان خود و به نام انجمن هم‌اندیشان و بنیاد خیریه فرهود به منطقه‌های گوناگون آسیب‌دیده، بر ضرورت بررسی چنین رخدادهای ناگواری در کارگروه‌های تخصصی تاکید و خواستار توجه بیشتر کارگروه محیط زیست انجمن به این موضوع و در صورت نیاز درخواست از کارشناسان و متخصصان برای بررسی موضوع با رویکرد تدوین گزارش پیشگیرانه و آموزش‌های مورد نیاز به مردم و مسوولین شد.

دخالت بدون کارشناسی در محیط زیست و فجایع کنونی

خانم دکتر مهدیه جعفری، کنشگر محیط زیست و هموند هیات مدیره‌ی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی در سخنان خود دخالت بدون کارشناسی در محیط زیست و ساخت سدهای بدون مطالعه و پیوستار محیط زیستی را از جمله گره‌های(:معضلات) نیازمند بازنگری جدی دانست و برخی کوشش‌ها برای گرفتن پروانه (:مجوز ) و اعتبار برای ایجاد سدهای تازه را سوء استفاده از بحران سیل و توجیه کردن غیرمنطقی و غیر اصولی یک اقدام نادرست با سوء استفاده از دردهای مردم دانست.

هموند هیات مدیره‌ی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی محیط زیست با پافشاری بر اینکه معنای مردمی بودن و مردم‌نهاد بودن، نداشتن تجربه و تخصص لازم در حوزه‌ی مهم محیط زیست نیست گفت: جای شوربختی بسیار است که بسیاری از فجایع حوادث چند هفته‌ی گذشته، پیشتر از سوی متخصصان این حوزه در تشکل‌های مرد‌ نهاد هشدار و تذکر داده شده بود، اما گوش شنوایی برای آن وجود نداشت!

حسین عبیری گلپایگانی، کنشگر حوزه‌ی محیط زیست و دیگر هموند انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی نیز توجه نکردن به پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی و فناوری‌های بومی و راهکارهای تاریخی کنترل و مهار سیلاب‌ها را از مهمترین دلایل درخور اندیشه‌ی حوادث کنونی در جغرافیای زیستی ایران دانست.

این کارشناس حوزه‌ی محیط زیست با اشاره به تجربیات تاریخی ایرانیان در موضوع سدسازی و آبخیزداری، دانستن زبان طبیعت و محیط زیست و شیوه‌ی تعامل درست با جغرافیا را از مهمترین موضوعاتی دانست که توجه و پژوهش و آموزش در آن ضرورت فراوان دارد.

سدسازی، خوب یا بد؟!

مهندس عبدالرحمن حسنی، متخصص حوزه ی آب و کنشگر حوزه‌ی انرژی‌های طبیعی، هموند هیات بنیان‌گذاران و بازرس انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی، در نخستین نشست انجمن در سال نو با ابراز تاسف از رخدادهای روی‌داده در ایران عزیز، سدسازی را یک پدیده‌ی تکنولوژیک و فنی مهندسی دانسته و با طرح این پرسش که سد باید ساخته شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد عملیات مهندسی،  به معنای ویران کردن  زیست‌بوم نیست و از همین روی است که بحث مطالعه‌ی و امکان‌سنجی در عملیات‌های فنی و مهندسی، دارای اهمیت فراوان است. در جهان نیز مقدمه این کار را موضوع بررسی‌های زیست‌بومی و آمایش سرزمین می‌دانند.

وی افزود: طبیعت همانگونه که دوستان گفتند ساختار و قوانین خود را دارد و این بشر است که باید در برابر این دگرگونی‌ها و رویدادها توان تحلیل و تصمیم‌گیری درست داشته باشد.

مهندس حسنی با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه‌ی آب گفت: در جهان سدسازی و در برابر آن و در صورت نیاز تخریب یک سد، موضوعاتی پذیرفته شده هستند و ما نیز نباید به موضوعاتی همچون سد‌سازی، نگاه صفر و صد داشته باشیم. سد‌سازی یکی از بهترین راهکارهای مهار سیلاب‌ها است اما باید به این مهم توجه داشت که این کنترل به چه قیمتی قرار است انجام شود و آیا راهکارهایی همچون آبخیزداری و آب‌خوان‌داری، مقدم بر آن نیستند؟

 پیشاهنگان در کنار هم‌میهنان

جامعه‌ی پیشاهنگان از جمله تشکل‌هایی است که در موضوعات و برنامه‌های گوناگون با انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی همراهی و همکاری گسترده داشته و دارد. در ادامه‌ی نشست منوچهر وثایق، هموند ارشد جامعه‌ی پیشاهنگان ایران و هموند انجمن هم‌اندیشان گزارشی از فعالیت‌ها و همراهی پیشاهنگان ایران در سیل امسال ارایه داد و یادآورشد: حضور و فعالیت در هنگام بروز بلاهای طبیعی از پایه‌های اصلی وجودی جامعه پیشاهنگی بوده و پیشاهنگان ایران در موضوعات اندوهبار جندهفته‌ی گذشته نیز همچون موارد گذشته در کنار و پشتیبان آسیب‌دیدگان بوده و در این زمینه از هیچ‌گونه کوششی فروگذار نمی‌کنند.

وی با سپاس‌داری از اعتماد همگانی مردم و هموطنان به پیشاهنگان، از گردآوری و فرستادن اقلام مورد نیاز به منطقه‌های آسیب‌دیده گزارشی ارایه و خاطر نشان کرد جامعه‌ی پیشاهنگان همچنان در این زمینه فعال و به‌گونه‌ی سازماندهی شده کمک‌ها و اقدام‌های مورد نیاز منطقه‌های یادشده را ساماندهی و ارسال می‌کند.

مشارکت جامعه‌ی مدنی، کلید توسعه و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی

پروفسورسید حسن امین، فرنشین هیات مدیره‌ی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی نیز در این نشست در سخنانی، با ابراز همدردی با هم‌میهنان آسیب‌دیده، مشارکت بیشتر جامعه‌ی مدنی در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی را کلید توسعه و پیشرفت دانست و افزون‌بر تاکید بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجمن به مناسبت‌های گوناگون و ضرورت همراهی و همکاری با آسیب‌دیدگان سیل فروردین‌ماه یادآور شد که با این‌همه باید به حوزه‌های دیگر نیز توجه داشت.

پروفسور امین، با اشاره به درپیش بودن انتخابات شورایاری‌ها در میانه‌ی اردیبهشت‌ماه در تهران، با تاکید بر غیر سیاسی بودن حوزه‌ی فعالیت شورایاری‌ها و حتا شوراهای شهر، برپایه‌ی قوانین مصوب این شوراها و نداشتن منافات با حوزه‌ی فعالیت انجمن طبق اساسنامه مصوب، از هموندان انجمن و دیگر انجمن‌ها به ویژه بانوان دعوت کرد در این زمینه مشارکت داشته و خود را برای هموندی در شورایاری‌ها نامزد کنند تا جامعه بتواند مشق دموکراسی کند.

کوتاهقامتان بلند همت ایران در کنار انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی

محبوبه ابراهیم‌خانی، فرنشین رییس هیات مدیره و شماری از هموندان انجمن کوتاه‌قامتانِ بلند‌همت (کوچولوهای ایران)، میهمانان ویژه‌ی نخستین نشست انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی در سال نو بودند.

 ابراهیم خانی با شادباش سال نو و اعلام همدردی انجمن یادشده با هم‌میهنان آسیب دیده از هم‌اندیشان ایران فرهنگی برای ارج‌گذاری از بانوان هموند انجمن کوتاه‌قامتانِ بلند‌همت در همایش اسفندگان سال گذشته سپاسداری کرد و برای همکاری و همراهی بیشتر با انجمن هم‌اندیشان در فعالیت‌های آینده اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات و محدودیت‌های کوتاه قامتان در ایران، دیده شدن ایشان و کمک به حل مشکلات و آسان‌کردن حضور اجتماعی و فرهنگی‌شان را بسته  به توانمند‌سازی آن‌ها در عرصه‌های گوناگون دانست و از پروفسور فرهود و انجمن هم‌اندیشان برای استقبال از حضور و همراهی کوتاه‌قامتان سپاسگزاری کرد.

ادامه‌ی فعالیت در گرو همدلی و همراهی همگان

دکتر احمد ولی‌پور، هموند هیات بنیانگذاران انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی نیز در این نشست با شادباش آغاز سال نو و آرامش‌باد رخداد ناگوار سیل در استان‌های کشور ادامه‌ی فعالیت انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی را در گرو همدلی و همراهی یکایک هموندان انجمن دانست و بر هم‌افزایی هموندان در این راستا پافشاری کرد.

در جریان این نشست دیگر شرکت‌کنندگان نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.  امین پاپی از هموندان انجمن گزارشی از موضوع سیل در استان لرستان و مشکلات کمتر مطرح شده در این زمینه اشاره و خواستار حضور و پشتیبانی بیشتر انجمن‌های مردم‌نهادی همچون هم‌اندیشان ایران فرهنگی در این زمینه شد.

در پایان نشست پروفسور امین با پیشکش کتاب به انجمن کوتاه‌قامتان بلند‌همت و شرکت‌کنندگان تازه در نشست‌های انجمن از از آن‌ها سپاسداری کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29