لوگو امرداد
بازتاب خبری پاک کردن نقش آتشکده در شورای شهر یزد

رییس شورای شهر: ما که طالبان نیستیم آثار تاریخی را تخریب کنیم!

Untitled 4

شامگاه 26 امردادماه ویدیویی در فضای مجازی از سوی کانال‌های خبری یزد پخش شد که در آن رییس شورای شهر یزد همراه با فرد دیگری نماد «فروهر» را از نقش آتشکده زرتشتیان که در محل جدید شورای شهر یزد به کار رفته، مخدوش می‌کنند. 

پس از این رخداد، سپنتا نیکنام، هموند زرتشتی شورای شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار امرداد گفت که این ویدیو برای چند ماه گذشته است و نقش‌هایی که در صحن جدید شورا به کار رفته نهایی نیست. وی گفت این اتفاق رخ داده را پیگیری خواهد کرد. واکنش‌ها به این ویدیو، روزنامه «آفتاب یزد» را بر آن داشت تا در شماره‌ی ۳۰ امردادماه خود در گزارشی به این موضوع بپردازد که به گونه‌ی کامل در زیر آمده است:

 

حاشیه‌های حذف نقوش صحن جدید شورای شهر یزد

رییس شورا در دسترس نیست!

ویدیویی به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که عباس زارع، رییس شورای اسلامی شهر یزد را در حال حذف برخی نقوش دیواره صحن جدید شورای این شهر نشان می‌دهد. در توضیحات این ویدیو آمده است که این عضو شورای شهر شخصا برای حذف نمای یک اثر تاریخی از روی دیوار صحن جدید اقدام کرده است. ساختمان جدید شورای شهر یزد مصوب شورای سوم را دارد و سال‌هاست در حال ساخت و تکمیل است. این صحن که در مراحل آخر تکمیل خود قرار دارد، با تصویر اماکن تاریخی و مذهبی این شهر که جزیی از هویت یزد هستند، هویت بخشیده شده‌ است. مسجد جامع یزد، تکیه امیرچخماق و آتشکده یزد برخی از نقوش استفاده شده در این صحن هستند. اما انتشار این ویدیو نشان می‌دهد که رییس شورای چهارم شهر یزد شخصا اقدام به حذف برخی نقوش کرده است. همچنین به نظر می‌رسد این حذف و اصلاح تنها به نقش این اثر تاریخی مختص نبوده است. انتشار این ویدیو واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است. با این حال هر چند مجموعه شورای شهر یزد هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده است، اما اظهارات برخی اعضا نیز کمکی به مشخص شدن دلیل این اقدامات نمی‌کند. شهر یزد در انتظار ثبت جهانی است و همزیستی ادیان مختلف بدون کوچک‌ترین تنشی در طول تاریخ جزو افتخارات این شهر است، اتفاقی که حالا با انتشار این ویدیو تحت الشعاع قرار گرفته است.

 

واقعیت این‌گونه نیست

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد درباره این اتفاق به آفتاب یزد می‌گوید: «تمایل ندارم راجع به این اتفاق موضعی بگیرم و تنها این اتفاقی که رخ داده بر اساس واقعیت موجود شهر یزد نیست.» این عضو شورای شهر با اشاره به همزیستی ادیان در شهر یزد می‌گوید: «من حدود 20 هزار رای در شهر یزد داشته‌ام و هم‌دین‌های من حدود 2 هزار نفر شرایط رای دادن دارند. همشهری‌های مسلمان یزد نیز به من رای داده‌اند و اعتماد کرده‌اند.»

 

نقوش باید اصلاح می‌شدند

محمدرضا مدرسی، عضو دیگر شورای شهر یزد در واکنش به نوع انعکاس این موضوع می‌گوید: «نوع انعکاس این مساله به دیدگاه خود فرد بستگی دارد. آن‌هایی که موضوع را این شکلی انعکاس دادند، واقعیت را انعکاس نداده‌اند. چیزی که بوده، اتفاق افتاده و چیزهایی که در جریان بوده و نتیجه به این جا منتج شده است، منعکس نشده است.»

او با اشاره به این‌که این فیلم همه اتفاقاتی را که در این‌باره افتاده است نمایش نمی‌دهد، می‌گوید: «مخالف‌ترین فرد با بنای این اثر هم این نوع فیلم را ببیند می‌گوید عجب حرکت تند و ناپخته‌ای است. این فیلم 30 ثانیه‌ای بیش از این نشان نمی‌دهد.»

مدرسی با اشاره به انتقاداتی که به نوع طراحی وجود داشته، می‌گوید: «این‌جا نقش و نقوشی از المان‌های شهر یزد کار شده که تحت برخی ملاحظات، برخی نقوش و المان‌ها تحت‌الشعاع برخی آثار قرار بگیرد، همه نقش‌ها باید در مقیاس مشابه کار می‌شده است که تحت الشعاع قرار نگیرند.»

او همچنین به پیگیری اصلاح این نقوش اشاره می‌کند: «تغییر نقوش و اصلاح آن توسط همه اعضای شورای شهر در حال پیگیری بوده و همه در جریان بودند. شرکت پیمان‌کار نتوانست این‌ها را جابه‌جا کند و هزینه‌های زیادی را طلب کرد. معماری از بیرون نیز آورده شد و نتوانست تغییر را اجرایی کند. ایشان (عباس زارع) ورود کرده و با مینی‌فرز اقدام به پاک کردن این نقش کرده است.» این عضو شورای شهر یزد با اشاره به همزیستی ادیان در شهر یزد، این اتفاق را نشان از تفرقه نمی‌داند و می‌گوید: «بازتاب تفرقه را کسانی ایجاد می‌کنند که ملاحظات را نادیده می‌گیرند. ما این بخش هویتی شهر یزد را همیشه در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بحث ثبت جهانی این شهر که در حال پیگیری آن هستیم نیز بافت زرتشتی شهر یزد در نظر گرفته شده است. پیروان ادیان تاکنون بدون کوچکترین مناقشه‌ای در کنار هم زندگی‌ کرده‌اند.»

 

حذف و نصب نقوش مصوبه شورا را نداشته است

وحیدرضا خباززاده یزدی، عضو دیگر شورای شهر یزد در گفت‌وگو با آفتاب یزد درباره اتفاقات رخ داده می‌گوید: «مهمترین چیزی که باید گفته شود این است که نصب و حذف نقوش در صحن جدید مصوبه شورای شهر یزد را نداشته است.» او با اشاره به این‌که شورا در جریان حذف نقوش توسط ریاست شورا نبوده است، می‌گوید: «من به عنوان یکی از اعضا از این حرکت بی‌خبر بوده‌ام. اتفاقی که نسبت به حذف نقوش توسط آقای زارع رخ داده، حرکت درستی نبوده و باید تدبیری بیشتری می‌شد.» خباززاده با اشاره همزیستی ادیان مختلف در یزد می‌گوید:‌«این اتفاق سوتفاهم بوده و نباید احساسی عمل می‌شده است. بگذارید واقعیت در شورای شهر بررسی و جمع‌بندی شود، پس از آن ما نظر شورا را منعکس خواهیم کرد.»

تلاش آفتاب یزد برای صحبت با شیخ عباس زارع، رییس شورای شهر و شخصی که در فیلم شخصا اقدام به حذف المان‌ها کرده است به نتیجه نرسید تا زوایای دیگر این اتفاق مشخص شود و همچنان آفتاب یزد آمادگی انتشار نظرات این عضو شورا را دارد.

                                                                        ***

سه روز پس از انتشار ویدیو، رییس شورای شهر در گفت‌وگو با «وقت ایران» و به گزارش «تابناک یزد» پاسخی درباره‌ی این اقدام خود داد. او در این‌باره می‌گوید:‌ «در این فیلم من چیزی را نمی‌تراشم بلکه با دستمال در حال پاک کردن آن سطح هستم. ما که طالبان نیستیم بخواهیم آثار تاریخی را تخریب کنیم.»

وی گفته است: «در بخشی از دیوار سالن جدید شورای ‌شهر که هنوز افتتاح نشده نقش‌هایی از “فروهر” نماد زرتشتیان به‌ کار رفته بود که از مقام‌های بالاتر به من گوشزد کردند که این نماد نباید باقی بماند.»

عباس زارع در ادامه‌ی سخنان خود افزوده: «تکرار می‌کنم نهاد بالاتر، یعنی تصمیم شخصی نبوده است و من این کار را برای رعایت عدالت انجام داده‌ام. پیمانکار با توجه به دستوری که از مقام بالاتر رسیده بود اقدام به حذف این نقوش کرده بود اما چون نقوش برجسته بود، نمی‌توانست آن‌ها را به خوبی پاک کند و من به این دلیل که به هنر علاقه داشتم و می‌دانستم با بتونه نمی‌تواند این کار را انجام دهد به کمکش رفتم و با همکاری هم نقوش را پاک کردیم. من فکر نمی‌کردم اگر یک روحانی به کار هنری علاقه داشته مجرم شناخته می‌شود!»

زارع در این گفت‌وگو افزود: «انتشار فیلم با همکاری پیمانکار، از نقشه دشمنان است. این که عده‌ای از این اقدام فیلم گرفته‌اند و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند ناعادلانه و به دور از واقعیت است.»

به گفته این عضو شورای شهر یزد «عده‌ای برای خراب کردن چهره اسلام این کارها را می‌کنند و من آن‌ها را به خدا واگذار کرده‌ام. هر چند در این فیلم هم من چیزی را نمی‌تراشم بلکه با دستمال در حال پاک کردن آن سطح هستم!»

وی در پایان گفته است: «از روزی که اسلام وارد ایران شد تا همین امروز مسلمانان و زرتشتیان یزد زندگی مسالمت‌آمیزی کنار هم داشته‌اند. من با یکی از اعضای شورای ‌شهر که زرتشتی است رابطه بسیاری خوبی دارم و با همه زرتشتیان یزد هم رابطه مسالمت‌آمیزی دارم. ما که طالبان نیستیم بخواهیم آثار تاریخی را خراب کنیم.»

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. شاید انتشار این فیلم باعث شود کمتر شاهد چنین صحنه هایی باشیم. امیدوارم .

  2. متاسفانه هنوز آقای زارع درک نمیکند که کار او اشتباه و غیرقابل توجیه بود. او چهره روحانیت را مخدوش کرد و به مردم صلح طلب یزد اهانت کرد. اینکه دستور از بالا بود عذر بدتر گناه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10