لوگو امرداد
به مناسبت زادروز پورسینا و روز پزشک

گرامی‌داشت عبدالله انوار در آیین بزرگداشت «حکیم هزاره‌ها»

 برای شیخ‌الرییس پور‌سینا، فیلسوف و پزشک ایران آیین بزرگداشتی با عنوان «حکیم هزاره‌ها» برگزار شد و در آن نکوداشت «ابن‌سینا پژوه» عبدالله انوار در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گفته‌ی روابط عمومی سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران، آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ‌الرییس ابوعلی‌سینا و نکوداشت «ابن‌سینا پژوه» سیدعبدالله انوار ۳۰ مرادادماه با باشندگی(:حضور) آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی – رییس بنیاد ابوعلی‌سینا، غلامحسین ابراهیمی دینانی – فیلسوف و استاد دانشگاه، ان‌شاءالله رحمتی -استاد دانشگاه ، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی – مدیرمسئول روزنامه اطلاعات -، امیر عبدالحسینی – معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروهی از استادان حکمت و فلسفه کشور و دوستداران فلسفه برگزار شد..

انوار، استاد نابغه پنج دهه است
در آغاز این آیین، علی‌اصغر خسروی – سرپرست فرهنگسرای ابن‌سینا -گفت: این روز بزرگ را به پزشکان تن و جان و خادمان عرصه فرهنگ شادباش می‌گویم. این فرهنگسرا بنا به رسالت خود آیین‌های زیادی را برای بزرگان برگزار کرده، اینک نیز میزبان فرهیختگان در ستایش ابن‌سیناست.
و افزود: ما هم ابوعلی سینا را حکیم «هزاره‌ها»‌ می‌دانیم و از تلاش و کوشش ابوعلی سینا شناس، عبدالله انوار سپاسگزاریم. استاد انوار فرهنگ‌پژوه، نسخه‌پرداز و کتاب‌شناس از معدود ابن سینا شناسان کشور است که شرح 22 جلد کتاب شفاء و تعلیقه دانش‌نامه اعلایی را در آثار خود دارد. هریک از این آثار، کوشش یک استاد تمام‌عیار را می‌طلبد. او استاد نابغه در درازای پنج دهه و ۲۰ سال مسوول نسخ خطی کتابخانه ملی بوده است.

بوعلی سینا مصادره‌نشدنی است
آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی – رییس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا – نیز گفت: بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی در جهان جاودانه شد و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند دانش این مرد بزرگ را مصادره کنند؛ اما نمی‌دانند که بوعلی سینا مصادره نشدنی است و از آنِ همه‌ی جهان است.
او ادامه داد: در مدتی ترک‌ها و در مدتی عرب‌ها در اظهاراتی اعلام کردند، بوعلی سینا اهل کشور آن‌ها است و در بسیاری از کشورهای جهان برای علم این مرد بزرگ ویژه‌برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.
وی با بیان این‌که بوعلی سینا فیلسوفی بی‌مانند در جهان بود، بیان کرد: این حکیم فرهیخته در سن کمتر از ۵۰ سال صدها کتاب، نوشتار و رساله را در تمام علوم و فنون در مسایل فلسفی تالیف و به چاپ رساند.

سپاسداری از 70 سال کوشش 
در بخش پایانی این مراسم، با پیشکش لوحی از سوی سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران از ۷۰ سال تلاش و کوشش‌های علمی استاد سیدعبدالله انوار گرامی داشته شد.در حاشیه این همایش، نمایشگاهی با عنوان ابن سینای بزرگ از منظر جهانیان به مدت یک هفته در فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس گشایش یافت.در این نمایشگاه، گوشه‌ای از تأثیر فرهنگی و علمی بوعلی سینا بر دیگر کشورها در تابلوهایی شامل تمبرهای منتشر شده از تصاویر خیالی ابن سینا در کشورهای اروپا، آسیا و آفریقا به‌نمایش گذاشته شد.

 

 

1

2

3

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

 فرتوراز مارال آریایی است
1919

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09