لوگو امرداد
یک اثر طبیعی دیگر از ایران در حافظه‌ی جهانی جای گرفت

جنگل‌های هیرکانی ایران ثبت جهانی شد

جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شدجنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

به گزارش ایرنا و به گفته‌ی روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران که در نشست کمیته میراث جهانی در باکو حضور دارد از ثبت جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی در چهل‌و‌سومین نشست کمیته‌ی میراث جهانی در باکو با بالاترین رای در فهرست میراث جهانی خبر داد.

ایوبی با شادباش این رخداد به مردم ایران گفت: جنگل‌های هیرکانی در بخش‌هایی از پنج استان جای گرفته که به مردم این استان‌ها برای ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی شادباش می‌گویم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران یادآوی کرد: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، یونسکو برای بیست‌و‌چهارمین بار به جهانی بودن میراث‌های تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

ایوبی با بیان این‌که از مردم می‌خواهم در نگهداری از میراث جهانی این سرزمین کوشا باشند، افزود: از هنرمندان کشور که با برگزاری نمایشگاه عکس و فیلم هیرکانی برای نخستین‌بار در فرایند ثبت میراث جهانی ایران نقش‌آفرین بودند، سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی که ۳۰ مهرماه ۱۳۹۷ خورشیدی از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تایید کردند و هنرمندان فیلم‌ساز نیز در جشنواره وارش با فیلم‌های کوتاه در این فرایند نقش‌آفرینی کردند.

ایوبی از برگزاری جشن ثبت هیرکانی از سوی کمیسیون ملی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی، دست‌اندرکاران و همچنین سپاس‌داری از هنرمندان خبر داد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در خاور (:شرق) استان گلستان، در گستره‌ای به درازایی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر و پهنای ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

هم‌اکنون جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از دوشنبه 10 تیرماه 1398 خورشیدی، با حضور ۱۸۰ کشور؛ از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد و تا 19 تیرماه ادامه دارد.

پرونده جنگل‌های هیرکانی از ایران به عنوان گستره‌ی طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در این نشست معرفی شده بود. ایران پیش از این ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30