لوگو امرداد

آموزش عکاسی در سفر

فرتور(:عکس)های نوروز 1383 را نگاه می کردم و خاطرات شیرین آن زمان را به یاد می آوردم؛ زمانی که بیشتر مردم هنوز با دوربین‌های آنالوگ عکاسی می‌کردند. به راستی که این جعبه‌ی جادویی معجزه می‌کند و هر بار که به عکسها نگاهی می‌اندازیم سفری می‌کنیم به سالها پیش و لحظه‌های شیرین آن روزگار. پس چه بهتر است که عکسهایی با کیفیت بالاتر و کادربندی مناسب‌تری داشته باشیم و لحظه‌های خوب و شیرین سفرهای نوروزی خود را دیدنی‌تر ثبت کنیم.

با ورود به عصر دیجیتال و گوناگونی دوربین‌های عکاسی، ثبت کردن لحظه‌های ناب پیرامونمان بسیار ساده شده است. امروزه بیشتر گوشی‌های همراه دارای دوربین‌هایی با کیفیت‌های خوب و مناسب هستند و بیشتر مردم برای ثبت خاطره‌های خود، از دوربین گوشی‌های هوشمند بهره می‌برند، اما برای هر چه بهتر به تصویر کشیدن عکسها، نیاز است چند نکته را در نظر داشته باشیم. نکته‌های کوچک اما تاثیرگذار چشم‌گیر:

نکته‌هایی درباره‌ی عکاسی در سفر با گوشی همراه

  1. لنز دوربین گوشی خود را تمیز کنید.

lenz

یکی از شوندهایی(:دلایلی) که عکسهای شما تار می‌افتد، کثیف بودن لنز است. زیرا بیشتر زمان‌ها فراموش می‌کنید آن را تمیز کنید.

  1. خطوط و نقاط طلایی، نقطه قوت عکس ما است.

LCD گوشی خود را یک کادر در نظر بگیرید. در ذهن خود از یک‌سوم درازا و پهنای آن، خطوطی بکشید که به ضلع رو‌به‌روی خود برخورد می‌کنند. این خطوط در میانه‌ی راه همدیگر را قطع می‌کنند و نقاط طلایی را می‌سازند. باید بدانیم که خطوط و نقاط طلایی در برخی از گوشی‌های همراه، هنگام عکاسی پدیدار می‌شوند که کاررا برای شما آسان‌تر می‌کنند.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که این چهار نقطه‌ی به دست‌آمده به چه کار ما می‌آیند؟ عکاس باید تلاش کند که سوژه‌ی عکس خود را در نقاط طلایی جای دهد تا کادر دیدنی‌تر و جذاب‌تری را ثبت کند.

3. گوشی را در زمان عکاسی و پس از آن ثابت نگه دارید.

زمانی که شاتر را فشار می‌دهید گوشی را ثابت نگه دارید و به محض عکاسی، دوربین را برای چند ثانیه حرکت ندهید تا عکس شما تار نشود.

setting

 

  1. حالت (Mode) مناسب را برگزینید.

فرقی نمی‌کند با چه گوشی همراهی کار می‌کنید، همه‌ی گوشی‌ها حالت‌های گوناگونی دارند. در اینجا کوتاه، از چند حالت کارآمد آن سخن می‌گوییم. حالت HDR: این حالت را زمانی به کار می‌بریم که کنتراست نوری بالایی داشته باشیم و جزییات عکسمان در نور زیاد یا سایه‌ی زیاد از میان برود. اگر بخواهیم از نظر زمانی بگوییم، میان ساعت 12 نیمروز تا ساعت 16 پسین بهتر است از این حالت بهره ببریم.

حالت پانوراما Panorama: برای عکاسی پی‌درپی به کار برده می‌شود تا شما بتوانید منظره‌ی دشتی گسترده را در یک کادر جا بدهید. در نظر داشته باشید که خود شما باید مانند یک سه پایه رفتار کنید. یک محل را برگزینید و بایستید و تنها بخش بالاتنه‌ی خود را بچرخانید و عکس‌های پی‌درپی بگیرید. توجه داشته باشید گردش دست شما باید از یک سو به سوی دیگری باشد، برای نمونه از چپ به راست نباید حرکت عمودی در دست‌هایتان داشته باشید زیرا سبب می‌شود عکس‌ها به هم نچسبند و در پایان نتوانید عکس پانورامای خوبی را بگیرید.

حالت شب night: در این حالت حساسیت سنسور دوربین در برابر نور بالا می‌رود و سرعت شاتر کم می‌شود تا عکس روشن‌تری ثبت کنید. دقت کنید در این حالت دست‌های خود را تکان ندهید تا عکس تار نشود.

زوم کردن روی سوژه هنگام عکاسی کیفیت عکس‌ها را کاهش می‌دهد. بهتر است نخست عکس گرفته و سپس آن را کراپ کنید (برش دهید) تا به کیفیت بهتر و تصویر دلخواه دست پیدا کنید.

. هنگام عکاسی زوم نکنید.

zoom

7. بهتر است فلاش دوربین را به کار نبریم. به ویژه هنگامی که حجم زیادی سوژه در کادرمان جای دارد، زیرا سبب می‌شود سوژه‌هایی که در جلوی کادر است نورانی و پس‌زمینه‌ی کادر تیره‌تر ثبت شود.

8. بهتر است پیش از عکاسی بیاندیشیم که چه چیز را و به چه دلیل می‌خواهیم، ثبت کنیم.

زمانی که با دوربین‌های آنالوگ عکاسی می‌کردیم محتاط‌تر بودیم چون می‌دانستیم، نهایت 36 فریم عکس داریم و همیشه بر آن بودیم که مناظر زیباتر و لحظه‌های ناب‌تری را شکار کنیم. عکاسی از یک منظره‌ی زیبا، بنای تاریخی، مستند اجتماعی و حتا عکس‌های یادگاری هیچ تفاوتی نمی‌کند. امروزه با تجهیزات و امکانات بیشتر، باید تصویرهای ماندگارتری را ثبت کنیم. بسیاری از عکس‌های گوشی‌های همراه در جشنواره‌های درون‌مرزی و برون‌مرزی راه پیدا کرده‌اند، که تنها تفاوت آن‌ها در چگونگی نگاه به سوژه بوده است. پس ما هم می‌توانیم با گوشی‌های همراه خود عکس‌های نو و متفاوتی بگیریم و به نمایش بگذاریم.

در همین راستا هفته‌نامه‌ی امرداد در نظر دارد که تک‌عکس‌ها و گزارش تصویری‌های خوب شما خوانندگان گرامی را از همه جای دنیا در تارنمای امرداد به نمایش همگان بگذارد. تنها کافی است عکس‌های خود را به نشانی اینترنتی [email protected] بفرستید تا پس از بررسی و در صورت تایید، عکس‌های شما همراهان امرداد بر روی تارنمای ما به نشانی amordadnews.com به نمایش درآید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10