لوگو امرداد

گزارش روز پنجم و ششم کنگره جهانی زرتشتی در لوس‌آنجلس

گزارش روز پنجم و ششم کنگره جهانی جوانان زرتشتی در لوس آنجلسروز پنجم همایش جهانی جوانان زرتشتی با محوریت دینی در لوس آنجلس کالیفرنیا با سخنرانی تن‌ناز کباری درباره  آتش بهرام اودواره آغاز شد. آتش بهرام اودواره یا ایرانشاه حدود 1290 سال قدمت دارد. آرمان او مشارکت جامعه جهانی برای نگهداری، تامین منابع، درست و حمایت کردن از میراث ایرانشاه بود.

پس از آن میزگرد نخست روز با موضوع ” نقش و جایگاه موبدان در جهان مدرن و متغیر کنونی” با شرکت ارواد شه رزاد پوری، ارواد کارل دسای، ارواد زرکیس باندارا، ارواد ادیل مینوچرهومجی، ارواد جیمی میستری با هماهنگی ارواد سولی دستور، ارواد تهمتن میرزا، ارواد ارداویراف مینوچرهومجی برگزار شد. در این میزگرد به بیان تجربه های شخصی و دیدگاه منحصربه فرد هر یک از موبدان پرداخته شد. دو محور اصلی این میزگرد، باورها و ارزش‌های زرتشتیان برای زندگی شادتر و مفیدتر و همچنین دیدگاه موبدان جوان و تجربیاتشان در زمینه‌های گوناگون دینی و اجتماعی بود.

میزگرد بعد، با عنوان «زرتشتیان و ارزش‌های سنتی» با شرکت پرشان خسروی، نیوشا فرهنگی، نیگل شروف، آرتا خسروی و پابلو وزکویزبرگزار شد. در این میزگرد به اهمیت نگهداری هازمان زرتشتی و راه‌های موثر برای پایداری و پیشبرد جامعه در شرایط گوناگون سخن گفته شد.

سخنرانی پس از آن با موضوع «قدرت دادن رهبران آینده جهان- رهبران جوان زرتشتی جهان ” بود. سخنران، سانایا مستراز اهمیت و قدرت رهبری جوانان زرتشتی برای ساختن آینده‌ای روشن که هدف همگان است سخن گفت. او جوانان زرتشتی جهان را به ارتباط بیشتر با هم، تبادل نظر و برگزاری پروژه های گوناگون تشویق کرد. او اکنون را زمانی برای مشارکت کردن در پیشرفت جامعه دانست و کار گروهی را برای به وجود آوردن راه‌هایی به سمت پیشرفت معرفی کرد. او پیشرفت تک تک افراد جامعه را پیشرفت جامعه دانست و برای رسیدن به جامعه‌ای پویا کار و حمایت‌های گروهی را پیشنهاد داد.

میزگرد بعد با موضوع ” لذت های خدمت به جامعه” بود که با شرکت شیدا انوشیروانی، ویراف مهتا، ارزان وادیا، شزنین مونشی و  با هماهنگی کتایون کاپادیا برگزار شد. این بخش از همایش به تشویق کردن جوانان به شرکت در کارهای گروهی زرتشتیان پرداخته شد. افراد این میزگرد بر این باور بوند که برای قدرت دادن به جوانان شرکت‌کننده در کارهای گروهی زرتشتیان باید یه آنها فرصت انتخاب شدن در سازمان‌های محل و ملی داده شود.

میزگرد دیگر که همزمان برگزار شد، با موضوع “حضور زرتشتیان در سازمان ملل” با شرکت آنا ورهرامی و نادیا جم و هماهنگی بهنوش ستها برگزار شد. در این میزگرد به معرفی فزانا و موقعیت آن در سازمان ملل متحد به عنوان سازمان غیردولتی پرداخته شد. در این مدت در سازمان ملل ده مقاله ارایه شده و هفتاد و هفت زرتشتی از سراسر جهان در برنامه‌های گوناگون آن در پاریس، ملبورن و نیویورک شرکت کردند. سه شرکت‌کننده این میزگرد، سخنرانان نشست شصت و سوم کمیته‌ی سازمان ملل درباره‌ی وضعیت بانوان که در ماه مارچ 2019، فروردین 1398، برگزار شد، بودند. آنها به بیان تجربیاتشان پرداخته و جوانان را تشویق به مشارکت در جامعه زرتشتی کردند.

برنامه شب پنجم “گالا” بود. گالا جشن بزرگ و باشکوهی برای سپاسگزاری از برگزارکنندگان برنامه بود. از شرکت کنندگان خواسته شده بود که با لباس سنتی در این برنامه شرکت کنند. شام هندی و برنامه شاد و موسیقی از برنامه های دیگر آن شب بود.

گزارش روز ششم

پرشان خسروی هماهنگ‌کننده برنامه از برگزارکنندگان سپاسگزاری کرد. پس از آن، ارزان وادیا به عنوان جانشین فرنشین فزانا در روز پایانی همایش به سخنرانی پرداخت. او  از همایش جهانی زرتشتیان در لوس آنجلس و آنچه آن را به نخستین بودن در همایش های جهانی جوانان زرتشتی تبدیل کرده بود گفت. به گفته او صدها جوان زرتشتی از یازده کشور دور هم جمع شدند. در این همایش بیش ازشصت و چهار سخنران در شش روز به عنوان میزگرد یا سخنرانی به بیان نظراتشان درباره موضوعاتی چون دینی، اجتماعی و کارآفرینی پرداختند. در این همایش برای نخستین بار برنامه یک روز را با همکاری جوانان اتاق بازرگانی جهانی زرتشتیان برگزار کردند. برای نخستین بار، این همایش میزبان موبدان جوان از انجمن موبدان آمریکای شمالی برای بیان نظراتتشان درباره جهان پیشرفته کنونی بود. برای برگزاری این همایش تعداد مساوری ایرانی و پارسی به عنوان برگزارکننده شرکت داشتند که برای نخستین بار اتفاق افتاد. برای نخستین بار شمار سخنرانان بانو از آقایان بیشتر بود.

در ادامه مشعل همایش به هماهنگ کنندگان هشتمین همایش جهانی زرتشتیان در انگلستان سال 2023، شری کاپادیا و سنایا خامپاتا داده شد.

امسال کنگره‌ی جهانی جوانان زرتشتی از 10 تا 15 تیرماه 1398 خورشیدی با محوریت «جهان زرتشتی» در ایالت کالیفرنیا آمریکا برگزار شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود. وسپاش. از گزارش های مفید وجامع شما. ای کاش. آقای. خسروی که یاد آور شدند صدها نفر زرتشتی. از 11کشور جهان گرد هم آمدند. یادی. هم میگردند از جوانان. ایرانی. که حتی یک نفر. هم نتوانست. در این همایش. شرکت کند. برگزار کنندگان. حتی سعی نکردند. از حضور. مجازی جوانان. زرتشتی ایرانی در این همایش. استفاده کنند یا از مقالات. نقطه. نظرات. و مشکلات. و پیشرفت های آنان. یاد کنند. بهتر بود نام این. همایش. را به همایش جهانی. به جز جوانان. ایرانی. تغییر. نام میدادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29